Mrs A skrev 2011-07-01 06:40:36 följande:
Förstår inte hur folk tänker när man tar ut en kuvertavgift eller betalbar på ett bröllop! Har varit på bröllop när man måste ta med sig plånboken som om man vore på krogen. Varför väntar man inte ett år till hellre eller drar ner på antalet bjudna? Jag kan inte förstå detta?
Har det någon gång slagit dig att man har betalbar av andra anledningar än snålhet? Jag förstår inte varför sprit och bröllop med automatik hör ihop. Ett bröllop är en dag att fira kärlek på, inte en dag att supa sig dyngrak och skämma ut sig när man fått i sig alldeles för mycket av gratisspriten och beter sig som en jävla idiot. Jag har inte varit på ETT ENDA bröllop med gratis sprit där festen flutit på klanderfritt. På min kusins bröllop fick hennes lillebror åka och magpumpas, två av gästerna började bråka, min bror vrålade fräckheter till folk och blev misshandlad och inlagd på sjukhus.
Min storebror är alkoholist, min faster är nykter narkoman, jag själv är nykterist, ett flertal släktingar har problem med alkohol. Så nej, jag tänker inte betala för att de ska supa sig dyngraka och förstöra bröllopet. Jag tänker inte lägga pengar på öl och cider som får min bror att deklarera sina nazistiska åsikter mot andra gäster (vilket han gör när han druckit alkohol) eller som frestar min faster att falla tillbaka i gamla vanor. Jag lägger hellre de pengarna på att bjuda flera vänner och se till att dagen blir minnesvärd, trevlig och rolig. Mitt bröllop ska vara en trevlig tillställning som folk kan komma ihåg dagen efter, inte en fyllefest för tonåringar som slutar med att en alldeles för påverkad släkting/vän börjar dansa strippdans vid närmaste dörröppning.