• Rebeccan

Så ledsen och sårad

Ni får ursäkta men jag behöver skriva av mig. Det har varit en riktigt jobbig dag med två av mina familjemedlemmar. Såhär är det:

Jag ska gifta mig om tre veckor. Det är väldigt rörigt kring min syster just nu (och alltid, känns det som). Idag träffade jag henne och min mamma. Hon sa en sak som jag ifrågasatte. Då brann hon av totalt och blev jättearg. Efter en kort stunds diskussion sa hon: "Jag har ingen syster längre!" och stormade ut (hon är 28 år). Senare på dagen pratade jag med min mamma som varit med och sett bråket och sedan kört hem min syster. Frågade henne om min syster nu inte tänker komma på bröllopet? "Det gör hon nog inte, nej", fick jag till svar. Bara detta kan ju göra vem som helst ledsen, framför allt såhär nära inpå bröllopet. Men det stannar inte där, i min familj. Nej nej, det hela fortsätter.

Jag berättade för min mamma idag att bredvid mig på bröllopsmiddagen kommer min pappa sitta och bredvid honom hans fru (mina föräldrar är skilda och stämningen är bäst om de har lite mellanrum mellan sig). Bredvid min m2b kommer hans föräldrar sitta och bredvid dem kommer min mamma sitta med sin gubbe. Okej, sa hon och jag i min enfalld trodde att det var klart där. Fel av mig! När jag pratade med mamma på telefon frågade hon mig varför hon "blivit degraderad" och varför min pappa nu ska få sitta bredvid mig. Kände viss frustration över att behöva stå tillsvars för mitt val inför mitt bröllop men svarade att det är tradition att brudens far sitter vid henne och att jag vill ha det så. "Okej", svarade min mamma, "Men då tänker inte jag hålla det där talet jag lovat att göra". Till saken hör att min pappa inte vill hålla tal för att han blir nervös, något jag vet ledsen över tidigare i år. Mamma erbjöd sig att hålla ett tal men tog nu alltså tillbaka det erbjudandet. Hon sa att eftersom min pappa får sitta bredvid mig så är han ju brudens viktigaste person och då får faktiskt han hålla talet. Kände mig så ledsen, sårad och frustrerad!

Detta är såklart en väldigt kort version av dagen, men jag orkar inte skriva den långa versionen och jag tror inte så många skulle orka läsa den heller ;) Jag är imponerad över er som orkat läsa såhär långt.

Men vad tycker ni? Är det jag som överreagerar eller är det befogat att jag är jätteledsen och sårad? 

• Svar på tråden Så ledsen och sårad
  • Rebeccan

Tack för era svar! 

Känslomässig utpressning, det är precis så det känns. Min kära mor var dessutom så rar att hon började diktera hur hon minsann kommer betala och tillaga hälften av maten och att min pappa inte betalar nåt (det är bröllopspresenten från henne). På det viset framhävde hon sig själv.
    Utöver det klargjorde hon att det skulle kännas "dumt" om hon fick stå lite längre bort och hålla talet. Det är verkligen en så löjlig grej att hänga upp sig på. I min värld så handlar ju inte den dagen om henne, jag tycker ju att det borde handla om mig och min m2b. Det är ju trots allt vår bröllopsdag!

Det min syster blev så arg över är en sak om hennes liv. Det har inte alls med bröllopet att göra. Men det är som ni säger, om hon inte kommer så är det hennes förlust. Just nu är jag nästan vid den punkten att jag inte ens vet om jag vill att hon ska komma. 

Efter mammas kommentarer om att hon minsann ska fixa hälften av maten och att min pappa inte betalar, funderar jag på att försöka hitta en catering som fixar maten. Det är ju så kort tid kvar så jag inser ju att det kan bli svårt, men efter den kommentaren så vill jag inte ha hennes hjälp. Det är inte värt någonting längre, inte efter att hon "höll det över mitt huvud" på det viset och använde det för att framhäva sig själv. På nåt sätt fråntogs det fina i hennes erbjudande om att hjälpa till. Hoppas jag kan hitta nån catering som kan hjälpa oss, annars lär jag få höra resten av mitt liv hur hon minsann hjälpte oss med maten. 

Usch, vad tröttsamt allt känns just nu. Varför åkte vi inte bara till Las Vegas? Känns galet deppigt att det är tre veckor kvar till bröllopsdagen och just nu är jag så trött på min familj att jag inte ens glädjer mig. Den känslan kommer snart gå över och bytas ut mot glödje igen, men just nu känner jag mig ganska... ja, oviktig för dem. Kanske jag som också är en drama-queen, men jag är sårad just nu. 

• Rebeccan

Egentligen är det konstigt... När jag läser det ni skriver inser jag ju också hur självklart det är att felet i detta fall ligger hos min mamma och syster. Det klart att man inte säger upp bekantskapen med sin lillasyster bara för att hon har en annan åsikt än en själv. Och det klart att min bröllopsfest inte handlar om min mamma och vart hon sitter, utan om mig och min m2b samt att vi alla som deltar på festen får det riktigt riktigt bra. Då är det ju galet att hon börjar straffa mig för att jag valde att sätta min pappa bredvid mig. Det känns nästan lite skrattretande när jag tänker på det. Samtidigt gör det mig så ledsen... Konstigt hur vissa i ens familj har en helt fantastisk förmåga att såra en. Men jag ska försöka skaka av mig det och försöka finna lösningar istället. Det första jag ska göra är att leta efter catering som kan fixa maten, trots att det bara är 3 veckor kvar. Fördelen är väl att vi bara är 27 gäster på bröllopet. Det vore nog värre om vi vore 127 stycken :) Jag håller tummarna och hoppas på det bästa. Tack för era svar, det har känts väldigt skönt med lite stöd från er här :)

• Rebeccan

Pachelbel: Mina föräldrar är ju skilda och att sätta dem tillsammans skulle skapa en spänd och jobbig stämning, någonting jag såklart gärna undviker. Därför valde jag vem av dem jag helst ville ha bredvid mig och det blev min pappa. Tycker det är någonting speciellt med att bruden har sin far bredvid sig. Tycker det är väldigt ledsamt att min mamma inte kan respektera det och acceptera att denna dag inte handlar om henne, utan faktiskt om bröllopsparet. Tack för länken :)

Esset50: Nä, börjar tvivla på att min mamma är så gammal. Det påminner faktiskt om hur barn resonerar innan de kommer till insikten om att världen inte snurrar kring dem. Barn är ju "själviska" fram till en viss ålder då de lär sig om att visa hänsyn och liknande ;)

Tack alla för er peppning och era uppmuntringar! Det är värt väldigt mycket! 

• Rebeccan

Anledningen till att vi väljer att placera som vi gör är helt enkelt delvis tradition, men också för att det är så vi tror kommer bli bäst. Det är lite olika anledningar till varför jag placerade mamma som jag gjorde, men absolut inte för att degradera henne eller för att markera att hon är värd mindre. Det var ett val jag gjorde, och jag tycker att hon ska kunna respektera det. Vårt bröllop, alltså borde hon kunna acceptera att vi väljer gästernas platser. Jag hade kunnat acceptera att hon blev missnöjd, men det faktum att hon skulle straffa mig genom att vägra hålla tal blev lite för mycket för mig. 

För övrigt frågade jag min syster idag om hon kommer på bröllopet. Behöver veta eftersom det är så nära inpå. Hon svarade att hon inte kommer. Gav henne en möjlighet till att ändra sig genom att skriva att om hon står fast vid beslutet kommer vi få göra ändringar nu som sedan inte kan ändras tillbaka. Förklarade att hon då kommer strykas från gästlistan och avslutade med att fråga om det verkligen är vad hon vill. Hon svarade då med endast ett "Ja". 
    Just nu känner jag mig inte ens ledsen över det. Vår bröllopsdag kommer vara fantastisk, oavsett om hon är där eller inte. Men hon kommer missa sin enda systers bröllop och jag tror att hennes förlust är större än min. Visst känns det ledsamt att hon inte kommer deltaga, men samtidigt måste jag släppa det och njuta av att det är mindre än tre veckor kvar till bröllopet. Det har varit så många turer kring henne under så lång tid nu att jag tar det själviska beslutet att fokusera på mig och min m2b istället för henne inför vår bröllopsdag!

• Rebeccan
    prinsessanogrodan skrev 2011-07-03 17:52:01 följande:
    Men problemet här är väl att TS föräldrar inte skulle klara av att sitta för nära varandra, att föräldrarna kanske inte skulle kunna sitta med "bara" brudparet mellan sig och bete sig som folk?
    Är det inte så att TS försöker hålla isär föräldrarna?
    Jag uppfattar det som att TS inte vill känna sig klämd mellan föräldrarna och känna av den dåliga stämningen mellan föräldrarna. Kan hon inte få slippa det på sin bröllopsdag?
    TS skriver ju att det är bäst att föräldrarna har "lite mellanrum" mellan sig?
    Hon vill väl inte riskera att hamna i korselden så att säga?
    Visst kan gäster och föräldrarna reagera på en otraditionell placering men i det här fallet är det ju föräldrarnas eget fel att TS måste ha en otraditionell placering. Därmed är det till viss del mammans eget fel att det blir en sån här placering. Självklart har även pappan del i det hela men om TS placerar på annat sätt så kanske pappan börjar hänga upp sig på det? Hur TS än gör så kan någon känna sig kränkt och ta illa upp av det och förstora upp det till "en markering"
    Och gästerna lär ju inte vara helt omedvetna om att föräldrarna inte riktigt drar jämnt efter skilsmässan, sånt brukar ju vara allmänt känt bland släkt och vänner.
    Alla är vi olika. Jag vet mycket väl hur en traditionell placering ser ut, men jag tycker att gästernas trivsel och brudparets trivsel går i första hand. Om jag vore gäst på ett bröllop utan traditionell bordsplacering vid honnörsbordet så skulle jag inte analysera i minsta detalj varför brudparet valt en sån placering utan jag skulle utgå ifrån att det är för att alla ska ha så trevligt som möjligt. Jag skulle inte se det som markeringar hit och dit om hur nära föräldrarna står sina barn utan som att brudparet har skäl till det och att det inte är så lätt att få en bra bordsplacering. Jag skulle inte läsa in en massa i det, men det är jag det.
    Tack! Det är så jag känner, men hade lite svårt att få fram!

Min mamma ringde mig för en stund sedan och bad om ursäkt. Jag blev uppriktigt förvånad över det, men samtidigt är jag inte en person som är långsint. Jag har lätt att förlåta och så också denna gång. Det viktigaste för mig var att hon uppmärksammade att hon faktiskt sårade mig och vad om ursäkt för det. Hon förklarade utöver det varför hon reagerat som hon gjort. Det känns nu bättre för mig och jag väljer att släppa den här händelsen. Det är som sagt knappt 3 veckor kvar till bröllopet och jag vill verkligen njuta i fulla drag! Tack iaf för ert stöd och er tröst!

//R
  • Rebeccan
    Aniara4

Men bortsett från det förstår jag att du är frustrerad över familjens barnsligheter, särskilt din syster! Även om man tycker det ena eller det andra får man faktiskt lov att hålla klaffen och gilla läget ibland.
    Haha hålla klaffen och gilla läget. Tro mig, det har min syster aldrig provat. Hade varit skönt om hon gjort det! Men nu är hon faktiskt struken ur gästlistan och som det känns just nu så är hon inte välkommen på bröllopet. Det är så nära nu och det är en del saker man får ändra när en person försvinner från gästlistan. Hon är nu borttagen ur festhäftet (ska skrivas ut i veckan) och maten till henne kommer avbeställas. Att sedan göra om dessa ändringar igen om hon ändrar sig (vilket jag tvivlar på) vore inte rimligt. Valet var hennes, jag gav henne två möjligheter att ändra sig, men hon stod fast vid det valet. Nu får hon faktiskt ta konsekvenserna av det också. Tråkigt men också nödvändigt, kan jag känna.

Tack för svaret Glad

//R 
Svar på tråden Så ledsen och sårad