Aleta skrev 2011-07-03 22:25:19 följande:
Jag har än så länge bara små döttrar och hoppas att jag aldrig hamnar i situationen att vara frånskild, men nog skulle jag ifrågasätta om jag blev nerflyttad från "min" traditionella plats bredvid brudgummen om mina döttrar firar traditionellt bröllop och deras pappa fick behålla "sin" traditionella plats.
Jag skulle i och för sig antagligen i första hand börja undra över om det är så att min blivande svärson hade något emot mig och vägrar att sitta bredvid mig. Ledsen skulle jag bli och även om jag inte skulle ställa till bråk så nog skulle det kunna vara en liten tagg som skulle sitta i hjärtat för lång tid framöver.
Jag kan tänka mig att mamman i det här fallet blev chockad när hon fick veta hur placeringen skulle vara och att känslorna tog överhanden när hon sa detta med talet. Att hon sedan har bett om ursäkt betyder antagligen att hon älskar sin dotter jättemycket och när hon lugnat sig återigen är beredd att visa det.
TS, om ni inte har spikat allting, ska ni inte fundera på att köra traditionsenlig placering istället?
Två personer mellan din mor och far måste väl ändå räcka?
Ni kan sedan placera dina blivande svärföräldrar utanför dem enligt traditionen.
Utanför dem ytterligare ett par (som jag antar ska finnas med på honnörsbordet efter din beskrivning) och utanför dem dina föräldrars nya respektive. De hamnar då alla på honnörsbordet med lämpliga avstånd emellan.
Pappas nya-okänd man-svärmor-pappa-brud - brudgum-mamma-svärfar-okänd kvinna-mammas nya.
Bara ett förslag så klart, men kanske värt att fundera på? Inte skulle väl din mamma och pappa sätta igång och bråka tvärsöver brudparet?
Håller till fullo med. Eftersom jag skrev några inlägg i början av tråden så funderade jag på detta när jag skulle somna igår kväll och då kände jag ännu mer hur ledsen och förödmjukad jag skulle känna mig som undanskuffad mamma. Måste säga att detta berörde mig mer än jag trodde från början.