• Aniara4

Så ledsen och sårad

ClaraH skrev 2011-07-03 15:43:21 följande:
    Jo, jag förstår att det är ett val ni gör. Ni får försöka förklara varför till henne. Men jag måste nog ändå säga att jag som gäst på ett bröllop ändå skulle se det som en markering om jag inte själv skulle veta varför ni har gjort placeringen så. Det kanske också så din mamma ser det - att alla ser att ni har markerat.

Man kan såklart alltid gå ifrån traditioner, men då måste man också vara beredd på folks reaktioner och på hur det kan uppfattas av utomstående.
    Så tänker jag också. De skulle ju som sagt ändå inte sitta bredvid varandra utan ha brudparet emellan sig.

Men bortsett från det förstår jag att du är frustrerad över familjens barnsligheter, särskilt din syster! Även om man tycker det ena eller det andra får man faktiskt lov att hålla klaffen och gilla läget ibland.
  • Aniara4

Vi kör traditionell placering: Brudgummens far - brudens mor - brudgummen - bruden - brudens far (fast i mitt fall hoppar vi helt enkelt över honom) - brudgummens mor. Sen har vi våra syskon, och sen föräldrarnas och syskonens respektive i kombinationer som vi vet funkar (vi har ett ganska långt honnörsbord). Jag förstår inte heller riktigt varför inte den traditionella placeringen skulle funka för TS - inte för att man alltid behöver följa tradtitioner, men i det här fallet skule det ju säkert leda till mindre upprörda känslor. Just på bröllop ÄR det ganska känsligt vem som får en "bättre" eller "sämre" plats, så jag kan faktiskt förstå om brudens mor blir sårad av att bli placerad längre bort än pappans nya. Därmed inte sagt att det är en bra anledning för henne att avstå från att hålla tal, men i de flestas ögon är det nog en knäpp på näsan mot henne med den placering ni har tänkt er.

Svar på tråden Så ledsen och sårad