• monika87

Svärmor Suck??

Jag tar och berättar lite innan jag kommer till saken.

Jag och min sambo har varit ihopa i några år nu och svärmor har alltid klagat på mig för olika saker,
    Så fort min sambo inte har varit nära. 
    Tex: När vi skulle flytta så flyttstädade jag sovrumet för att sen bege mig till den nya för att börja packa upp.
    Så hon skulle fortsätta i lhg. När jag träffar henne senare säger hon till mig.- Hur i tusan kan du jobba innom städ? Där var ju 5 cm damm kvar! Jag har städ utbildning och har jobbat innom städ i 7 år. 
    Jag blev ju såklart arg och ledsen och berättade för sambon hur hon håller på med mig men han är den mesiga typen till henne. Men nu har han fattat att svärmor och jag inte kommer överens. Svärmor och svärfar har varit skillda sen han var 2 år så svärfar är om gift sen sambon var liten. Nu när vi ska gifta oss i sommar så kommer hon såklart  vilket jag inte alls är glad för men det är ju ändå hans mamma. MEN nu kommer jag till saken.
    Svärfar hade pratat med Svärmor om bröllopet och då säger hon bland annat. - Ja hon är ju inte den bästa svärdottern och hon tar alla hans pengar..

Jag vet om att hon inte gillar mig men varför säga detta??

Så nu undrar jag hur hade ni gjort på bröllopet, hade ni tilltalat henne eller hade ni inte lysnat på henne om hon försöker säga något??

Kan säga att hon är inte omtyckt av NÅGON i släkten, inte av sina syskon heller...

Förlåt det blev lite långt men jag hoppas på lite råd.. Tack

• Svar på tråden Svärmor Suck??
  • förlovadflicka

Jag hade bara försökt hålla god min och inte sänka mig till hennes nivå, försök visa att du är helt underbar istället :)

• Loche

Instämmer med förlovadflicka här, jag skulle nog vara superartig och trevlig på alla sätt och vis. Om det hade varit längre tid kvar till bröllopet däremot så hade jag konfronterat henne med det jag fått veta att hon sagt, det är alltid bra att rensa luften liksom, men eftersom ni ska gifta er nu i sommar så är det nog bättre att hålla god min tills bröllopet är över.

• LindaochJohn

Jag hade oxå varit ok mot henne, trevlig är väl kankse att ta i, men inte otrevlig iaf!
    Vem vet, det finns så många man måste prata med på sin bröllopsdag så ni hinner kanske inte talas vid särskillt mycket? Flört

• Mirjami

I min gubbes familj finns det en som är EXAKT likadan. Men jag har inte sänkt mig till hans nivå och alla andra har ju insett att han bara är ett a*sle mot mig utan konkret anledning. Alla som frågar varför han beter sig så mot mig får bara till svar: Jag gillar henne helt enkelt inte!
    Att bara undvika varandra och inte umgås går inte pga det nära släktskapet med min karl. Men jag har slutat tilltala honom och undviker honom när alla träffas istället. Dock har han sedan jag började tjäna bra börjat acceptera mig bättre. Jag undviker honom ändå för att så fort han får chansen hackar han på mig, bara för saken skull. Inför bröllopet blev det ett jäkla liv att han inte fick en lista på alla inbjudna. Jag kunde inte se VARFÖR då han inte fått någon roll mer än som en gäst! Vid ett annat bröllop gav vi endast ett kort med texten "canvastavla" på som present. Detta då vi skulle ge dem en canvastavla på deras bröllopsfoto. De blev överlyckliga, men han såg det som en chans att inför alla gästerna skrika, vifta och spotta mig i ansiktet med argumentet: MAN GER BRÖLLOPSPRESENTER PÅÅÅÅ BRÖLLOPSDAGEN!!! Att brudparet förklarade att det var nog den finaste presenten av alla och omöjlig att ge på bröllopsdagen var ingen ursäkt ansåg han. Att gnälla på min karl gick inte, det var ju inte Hans idé! Då bröt min karl kontakten. Men sen återupptogs den sedan han gullat lite. Dock inte för mig eller ens med en ursäkt. Min karl accepterade det för barnen i familjens skull.

Så mitt tips- Bry dig inte, ignorera henne bara. Tala inte till eller om henne. Om hon vill bete sig så så är det hennes Lost! Hon mår säkert dåligt och har mindervärdeskomplex och det är inte ditt fel. Se det som att det är synd om henne istället. Men att du inte kan göra något för henne utan hon måste själv inse att hon har problem innan någon kan hjälpa henne.

• Å och D

Jag tror att många svärmödrar som gör såhär faktiskt är svartsjuka. Du tar ju helt enkelt hennes barn ifrån henne. detta kan du ju såklart inte göra mycket åt, och det är ju inte en helt sund tanke från dessa mammors sida heller, men det skulle inte förvåna mig....

tacksam för att jag har en vettig svärmor...

• Future Mrs S

Jag har den stora turen (HAHA) att ha två svärmödrar, den ena är HEMSK! Hon gillar inte mig och är så där lite tyken hela tiden men på ett sätt så att inte alla ska se det (inklusive sambon). Hon pratar till mig som att jag var mindre intelligent eller 12 år. 

Hon har ingen insyn alls i vårt förhållande ändå vet hon precis hur vi har det, tror hon!
    Hon går gärna runt och säger massa skit om oss också och allt är så klart mitt fel. Sen att endel hon pratar till berättar det för mig vet hon inte om eftersom jag inte får säga något för då får dom skit istället, frustrerande!

Nu fick jag höra att hon inte gillar att vi ska gifta oss, med argument som inte är ens 1% sanna som exempelvis:
    "det kommer ändå ta slut för hon (jag) är så bossig"
    "Hon kan inte hålla i pengar och hon bestämmer allt så kronofogden kommer komma dit" vi har studie+bostadslån som vi sköter exemplariskt! Inga krediter ingenting.

sen det värsta var väl att on sagt att hon hoppas att vi aldrig skaffar barn för det kommer vi inte klara av...
    j**la kä**ing!

Nu vet vi inte hur vi ska göra, ska vi vända andra (egentligen hundrade) kinden till? eller ska vi säga helt enkelt "vi vill bara bjuda dom närmsta och vi räknar inte er dit"

Bjuder vi dom inte så blir det ett helvete varje kalas osv efter detta, bjuder i dom kommer jag möjligtvis må dåligt på vår bröllopsdag för att dom är där.

så ts, jag sitter i samma sitts, alla vet att svärmor snackar massa skit men ändå säger ingen till henne!!!! :(

Hur tror du att det blir om ni inte bjuder henne? kommer ni klara av hur hon kommer bete sig efter det?
    Min sambo tycker att dom kan få komma, vi kommer inte ha tid med dom ändå.. jag vill inte att det ska sitta någon där och tycka att vårt bröllop, vårt förhållande är negativt! :(

Varför kan inte bara han säga till k*rringen? :(

• monika87
    Future Mrs S skrev 2011-07-07 11:06:34 följande:
    Jag har den stora turen (HAHA) att ha två svärmödrar, den ena är HEMSK! Hon gillar inte mig och är så där lite tyken hela tiden men på ett sätt så att inte alla ska se det (inklusive sambon). Hon pratar till mig som att jag var mindre intelligent eller 12 år. 

Hon har ingen insyn alls i vårt förhållande ändå vet hon precis hur vi har det, tror hon!
    Hon går gärna runt och säger massa skit om oss också och allt är så klart mitt fel. Sen att endel hon pratar till berättar det för mig vet hon inte om eftersom jag inte får säga något för då får dom skit istället, frustrerande!

Nu fick jag höra att hon inte gillar att vi ska gifta oss, med argument som inte är ens 1% sanna som exempelvis:
    "det kommer ändå ta slut för hon (jag) är så bossig"
    "Hon kan inte hålla i pengar och hon bestämmer allt så kronofogden kommer komma dit" vi har studie+bostadslån som vi sköter exemplariskt! Inga krediter ingenting.

sen det värsta var väl att on sagt att hon hoppas att vi aldrig skaffar barn för det kommer vi inte klara av...
    j**la kä**ing!

Nu vet vi inte hur vi ska göra, ska vi vända andra (egentligen hundrade) kinden till? eller ska vi säga helt enkelt "vi vill bara bjuda dom närmsta och vi räknar inte er dit"

Bjuder vi dom inte så blir det ett helvete varje kalas osv efter detta, bjuder i dom kommer jag möjligtvis må dåligt på vår bröllopsdag för att dom är där.

så ts, jag sitter i samma sitts, alla vet att svärmor snackar massa skit men ändå säger ingen till henne!!!! :(

Hur tror du att det blir om ni inte bjuder henne? kommer ni klara av hur hon kommer bete sig efter det?
    Min sambo tycker att dom kan få komma, vi kommer inte ha tid med dom ändå.. jag vill inte att det ska sitta någon där och tycka att vårt bröllop, vårt förhållande är negativt! :(

Varför kan inte bara han säga till k*rringen? :(
    Man skulle kunna tro att det är samma k*ring! Min svärmor klagar oxå på att det är "jag" som spenderar hans pengar. Vi har 2 st ganska dyra bilar och hon kör med en billig bil så det klagar hon på hur vi har råd. Och hon sa till svärfar som jag har jätte bra kontakt med att vi kommer snart hamna hos kronefugden. Men saken är att hon vet inte hur mycket pengar vi får över varje månad så hon kan inte säga ett s*it om det.
    Vi har redan skickat kort till henne för det är ändå hans mamma ser han det som. Vi bjöd inte henne när han fyllde år efter som jag hade fixat hans "fest" i smyg och jag ville inte bjuda henne efter som hans pappa och fru kom ner 30 mil. Så vi såg hur det blev där, JAG fick för allt + att han har inte fått någon paket och julklapp i julas. Så hade vi inte bjudit henne hade han fått en MASSA skit efter sig.
    Kan tillägga att denna svärmor är inte som en mamma för honom. Ringde och gratta honom på fel dag desutom Obestämd.. Till bords plaseringen har vi satt våra tärnor och bestman med respektive bredvid oss så att vi slipper henne. Det är ett tips till dig så slipper ni höra henne + att man sätter folk som inte känner henne bredvid men FÖRVARNA dom på att inte lyssna vad hon säger..  
  • Kendra

Håller med @ förlovadflicka. Sänk dig inte till hennes nivå, hon verkar faktiskt ganska så omogen för att vara en vuxen kvinna... Hon är väl sur för att hon blir helt ensam nu när hennes son också gifter sig? Det är iaf min gissning

• bruden

Ahhh det låter som min ex-svärmor i ett nötskal. Värre skvallerblaska får man leta efter. Jag fick höra det mesta en levande person kan häva ur sig om folk.
    Till vårt bröllop så erbjöd hon sig att ordna maten (betala och laga den) vilket vi båda tackade för. När middagen var över så skröt hon glatt om hur hon minsann ordnat med maten för annars hade det inte blivit någon. Hon påstod att jag sög ur alla pengar ur hans son, hur jag nekade honom barn (vi kunde aldrig få barn) och hur jag var så drivande på honom. Ja en ragata var jag nog i hennes ögon.
    Men efter bröllopet fick jag nog så dagarna efter var det jag som åkte upp till henne, dängde 5000:- på bordet och sa att hon ALDRIG ALDRIG nånsin mer ska snacka skit om oss! Sen berättade jag precis vad jag kände och tyckte om hennes styrande och ställande. Hur hon skvallrade om precis allt vilket sårar folk.
    Det tog skruv i någon månad men så började hon igen... Ränderna går nog aldrig ur en zebra... 

Jag tcker absolut att du ska ta upp det med henne. Att gå och gnaga på såna saker mår man inte bra av. Visa henne respekt på bröllopsdagen, var som du brukar och undvik lite snyggt om du kan. Svara på tilltal och frågor men inget mer. Överdriv inget utan var som hon är van att se dig.

Sen tar du tag i det hela och pratar med henne. Förklara hur du känner och vad du tycker och säg att det hon tror inte kommer fram stämmer inte då sånt alltid kommer fram förr eller senare. 

• chrpe

Var stark och visa hur lycklig du är. Jag tror det kommer ta hårdare på henne än att du skulle vara kall mot henne. Om du visar hur lyckliga ni är tillsammans och vilken toppendag ni har så visar du också att du "inte" bryr dig om hennes bittra beteende. Och jag tror det kommer svida som salt i såren på henne! Lycka till!

• Maria och Toni
    chrpe skrev 2011-07-08 21:24:56 följande:

Var stark och visa hur lycklig du är. Jag tror det kommer ta hårdare på henne än att du skulle vara kall mot henne. Om du visar hur lyckliga ni är tillsammans och vilken toppendag ni har så visar du också att du "inte" bryr dig om hennes bittra beteende. Och jag tror det kommer svida som salt i såren på henne! Lycka till!

:) Kill them with kindness helt enkelt!
    Det är eran dag - NJUT av den!
  • Loche
    Maria och Toni skrev 2011-07-08 21:35:46 följande:
    :) Kill them with kindness helt enkelt!
    Fantastiskt bra uttryck!!!
Svar på tråden Svärmor Suck??