Ta tillbaka inbjudningar
Njae, jag tycker nog att man ska tänka igenom sin gästlista innan inbjudningarna går ut (och jo, visst kan saker hända därefter också), men när inbjudan gått ut så har den, tycker nog jag.
Har man en "dålig känsla" eller på annat vis hyser tvivel när man sätter gästlistan så tycker jag att man kan göra sina kapningar där och då, men bjuder man in så bjuder man in.
Jag och min sambo var bjudna till ett bröllop förra sommaren. Några veckor innan bröllopet så skickade den blivande bruden sin sambo att säga till min sambo att vi inte var välkomna längre, eftersom tjejen i fråga tyckte att min sambo "käftade" (de hamnade i ett par diskussioner där de inte hade samma åsikt). Hon blev vansinnig och drog tillbaka inbjudan med motiveringen att "hon minsann bestämde vem som skulle få äta och inte!" och kallade min sambo en hel radda med elaka saker rätt upp i ansiktet på mig (bakom ryggen på min sambo). I slutändan så var det ca 20-25 personer som ringde dem veckan innan bröllopet och sa att de inte ville komma längre, bara pga saker som denna tjej gjort och sagt, särskilt i samband med svensexan för hennes sambo. Idag är det ingen i det forna gänget som har någon kontakt med dem.
Detta kanske inte direkt hörde till din frågeställning eller just din situation, men det är sånt som kan hända när man börjar dra tillbaka inbjudningar eller dikterar villkor för andra.