• E090422

Ta tillbaka inbjudningar

Vi gifter oss om en månad och alla har äntligen tackat ja!

Men jag har problem med några som vi bjudit, en är en kompis som jag trodde jag stod nära, tills för ett tag sen, då hon bara ville träffas när hon ville, hon hade aldrig tid när jag hade och när vi väl skulle träffas blev hon inringd på jobb eller satt med sin mobil och smsa hela tiden. Vi har typ setts 2 timmar på typ 3½ månad och knappt pratat med varandra förän härom dagen, då jag skulle ha en tjejkväll och hon blev sur och vägrade komma för att hon inte fick röka på min balkong och jag tyckte hon kunde försöka få av lite katthår från sina kläder, eftersom min sambo är störtallergisk.

De andra är en familj som i har träffat 1 gång på 1 år typ. De hör aldrig av sig, ena tjejen är vår dotters gudmor, men hon visar inget intresse av att träffa henne. Vi blev inte ens bjudna på hennes student, för det bara för de närmaste.

Jag känner att jag verkligen inte vill lägga ner pengar på de här personerna, men hur ska man och kan man verkligen dra tillbaka en inbjudan?

• Svar på tråden Ta tillbaka inbjudningar
  • förlovadflicka

Alltså, jag tycker inte att man tar tillbaka en inbjudan, du visste ju att den där familjen inte var några du stod så nära redan... Och angående kompisen så känns det som att det bara är lite tillfälligt småtjafs, och det är ju ändå bara en person, bröllopet kanske gör att ni blir jättebra kompisar igen! :)

• E090422

Jag tycker egentligen inte att man ska ta tillbaka en inbjudan heller, Vi stod de jättenära och annars hade jag ju inte valt personen som gudmor till min dotter, vi låg på sjukhus tillsammans och våra familjer har kunnat prata om massor.

Mellan kompisen och mig kommer det inte bli som förrut, jag har tröttnat på hennes beteende.

• Rollon

Att dra tillbaka en inbjudan är ett väldigt hårt sätt att visa någon att man inte längre vill ha någon kontakt med dem. De flesta människor låter nog bekantskapen rinna ut i sanden istället för att verkligen visa att de inte längre är önskvärda. En månad innan kan man dessutom redan ha köpt ny klänning och present till bröllopet så du är nog inte den enda med utgifter. 

Visst är det trist att de personerna inte har uppfört sig som du önskat den senaste tiden men att dra tillbaka deras inbjudningar blir att du statuerar exempel för övriga gäster. Ty de känner säkerligen fler av de inbjudna så ryktet kommer att spridas. Själv skulle jag bli jätteledsen ifall min inbjudan drogs in även om man inte vore bästa vänner. Att ta tillbaks en inbjudan hör till undantagsfallen tycker jag, då någon verkligen sårat och svikit en.  

• Bettina

Tycker inte det är tillräckliga skäl att dra in en inbjudan på, tyvärr.
    Jag har en kompis som jag sällan pratar med och ses inte ofta då vi bor 22 mil i från varandra.....men vi finns ändå för varandra. Även om vi har fullt upp nu så är det ju min gamla kompis.

• bruden

Jag hade nog satt mig ner med kompisen och pratat ut. Se till att ha telefoner och andra störningsmoment borta och prata bara. Det låter som det har blivit nån fnurra på tråden som behöver redas ut.
    Har hon sagt ja att hon kommer så kommer hon troligen för att hon vill. Det finns nog en liten undertanke från henne och det är att hon vill dela din stora dag med dig.
    Inget blir bättre av att man surar och håller tyst. Det enda sättet att få veta vad som hänt är att prata med henne. 

• baby freeze

Nej, men det där tycker inte jag var några vettiga orsaker till att ta tillbaka inbjudan! Det gör man bara om det verkligen är körda relationer och man är beredd på att säga upp bekantskapen för all framtid.
    Det kan även vara värt att fundera över omgivningens reaktioner, för om någon jag kände hade gjort så, så hade jag trott att den blivit lite knäpp och jag skulle nog undvika den personen efter det.

• Rosen

Nej har man bjudit så har man. Jag känner också att jag ångrar att jag bjudit vissa personer som gjort konstiga saker och som jag inte sett på evigheter. En tjej t ex kom inte på min möhippa för hon hade mens och lände sig svullen. Sedan skickade hon ett sms till mig om att hon var sur att min tärna bett henne betala sin del av möhippan ändå eftersom hon redan hade inhandlat alt och talat om för alla vad priset skulle bli. Kändes inte kul att få höra klagomål från någon som jag inte sett på flera månader och som inte heller dök upp när hon lovat att komma. Jag hade ju inte heller organiserat min möhippa och ville inte veta vad alla betalat. Dock står hennes inbjudan kvar, jag kan inte ta tillbaka den. Det är som det är.

• Loche

Det ska mycket till för att ta tillbaka en inbjudan tycker jag. Mycket mer än de skäl du anger. Hade själv såna funderingar över ett inbjudet par för några månader sen, men känner att ok, dom får vara med på vårt bröllop, men sen rinner nog den bekantskapen ut i sanden av olika anledningar.

• Morneraka

Svårt de där med att ta tillbaka inbjudan, jag hade o har fortfarande god lust att dra in inbjudan till vår ena granne, han har betett sig så fruktansvärt illa så jag blir förbannad bara jag tänker på det!

när han inte hade hört av sig efter osa tänkte jag att det löste sig själv, men sen ringde han till min sambo 1 månad efter osa o bjöd in sig!!!! jag blev tosig, men min sambo hade ju sagt ja, tyckte inte att det behövde bli mer infekterat än de redan va, och jag tyckte han kunde gräva ner sig i gödselhögen o sket i vilket.. jaja, i förstår vem som var den mogna av oss i den frågan....Flört

Min svåger blev rasande oxå, för det var bla annat de som grälade o gubbjä*len puttade omkull honom så han hamnade på rygg vid en av diskusionerna....Ja bönner, jisses...
     Men men, nu är det som det är, och de har lovat att sparka ut honom ifall han inte uppför sig....Flört

9/7-11
  • Mirjami

Pga lite saker som skett står vi inte längre nära sonens gudföräldrar. Men vi bjuder dem ändå, det är för oss också en möjlighet att åter komma nära varandra som förr. Dotterns gudmor bor 80 mil bort och gudfadern bor också längt bort och arbetar mycket så vi träffas av naturliga skäl sällan. Men bjudna blev de! De finns flera jag inte velat bjuda men "var tvungen" av familj och så. Dock struntar jag denna dag i groll och jag vet att flera neggon (de jag inte vill bjuda just pga att de ÄR neggon) kommer klaga. Men jag har bett min närmaste familj och mina vänner att OM neggona gnäller ska de bli tillsagda så jag och min man slipper höra dem.

Tex kommer det klagas på dekorationer, musiken, maten och vilket vin vi valt- Jag vet det! Men då ska vissa som strategiskt placerats ut som neggo-vakter fint men bestämt klargöra att: -"Så här har brudparet valt det för att det är Deras bröllop och det är precis så här de ville ha det. De kan ju inte anpassa SIN fest efter var och en av gästerna. Det borde du/ni kunna respektera en dag som denna. Visa lycka med dem istället för att trycka ner Deras val."  Ja, ungefär så!

På så vis slipper gnäll nå mina öron och jag kan vara lugn, avslappnad och lycklig :)

• BlackWIngedAngel
    E090422 skrev 2011-07-06 19:38:48 följande:
    Jag tycker egentligen inte att man ska ta tillbaka en inbjudan heller, Vi stod de jättenära och annars hade jag ju inte valt personen som gudmor till min dotter, vi låg på sjukhus tillsammans och våra familjer har kunnat prata om massor.

Mellan kompisen och mig kommer det inte bli som förrut, jag har tröttnat på hennes beteende.
    Precis som resten här inne så tycker inte jag heller att det du angivit är tillräckligt för att återkalla en inbjudan. Jag förstår att ni var nära vänner när du valde henne som gudmor, men ni har ju inte den relationen nu, vilket du visste när du skickade inbjudan, eftersom du säger att ni inte har träffats mer än en gång senaste året. Så att komma på i efterhand att du därför inte vill ha dem där känns väldigt konstigt. Man får stå för sina beslut.

När du skriver att du har tröttnat på den andra kompisens beteende så låter det ju som att det har pågått ganska länge, om du nu är säker på att det inte kommer bli som förr igen. Så då borde du ju även vetat om det läget när du bjöd in henne? Och har det inte varit varat så länge ännu så känns det ju väl tidigt att ge upp. Saker kan ju hända och ibland, när man mår dåligt, är man inte riktigt sig själv. Som vänner brukar man kunna ta sig igenom den typen av perioder. 
  • Paper Feed

Tar du tillbaka inbjudan så kan du ju räkna med att dessa personer inte kommer att finnas i ditt liv. Jag skulle iaf ta det väldigt hårt om min inbjudan drogs tillbaka, oavsett skäl. Men är du beredd på att förlora dessa människor så go for it.

• Aleta
    baby freeze skrev 2011-07-06 20:55:43 följande:
    Nej, men det där tycker inte jag var några vettiga orsaker till att ta tillbaka inbjudan! Det gör man bara om det verkligen är körda relationer och man är beredd på att säga upp bekantskapen för all framtid.
    Det kan även vara värt att fundera över omgivningens reaktioner, för om någon jag kände hade gjort så, så hade jag trott att den blivit lite knäpp och jag skulle nog undvika den personen efter det.
    Jag tycker inte heller att detta är anledningar att ta tillbaka en inbjudan utan hade reagerat som baby freeze!

TS, hade jag varit du så hade jag bitit ihop och stått mitt kast. Dagen kommer att vara underbar ändå.
  • förlovadflicka

Sedan är det ju inte bara risk att personen man tar tillbaka inbjudan från inte gillar en längre, man kommer nog ha dåligt rykte bland många för resten av livet och det känns inte riktigt värt det...

• Smurfan

Nej, jag tycker att du får stå ditt kast. Det de har gjort känns inte som anledning att ta tillbaka en inbjudan.

• baby freeze
    förlovadflicka skrev 2011-07-07 11:10:51 följande:

Sedan är det ju inte bara risk att personen man tar tillbaka inbjudan från inte gillar en längre, man kommer nog ha dåligt rykte bland många för resten av livet och det känns inte riktigt värt det...

Precis!
    Jag tror att hela min bekantskapskrets hade tackat nej till mina festinbjudningar i fortsättningen om jag gjort som TS...
  • Linamaria

Jag skulle aldrig ta tillbaka en inbjudan och skulle ta fruktansvärt illa upp om jag råkade ut för det själv. MEN det betyder ju inte att det är rätt för dig att låta dem vara kvar på gästlistan.  Mitt tips till dig är att prata med de berörda och förklara din "sorg" och besvikelse över den relation ni har idag och ge er alla en ärlig chans att rätta till allt att bli som du ville ha det från början. Skulle inte det funka så ta en ny funderare på hur du vill göra med din gästlista men då ha alla fått en ärlig chans. Jag  anklagar inte nu men du kanske själv har varit "avig" utan att du är medveten om det, det är något som jag själv lätt blir när jag är stressad. 

Ge det en chans och om det ändå inte funkar så gör det som känns bäst för dig och din blivande man. Det är Er dag som Ni skall njuta av.

Lycka till! 

• Linamaria
    Mirjami skrev 2011-07-07 08:47:27 följande:
    Pga lite saker som skett står vi inte längre nära sonens gudföräldrar. Men vi bjuder dem ändå, det är för oss också en möjlighet att åter komma nära varandra som förr. Dotterns gudmor bor 80 mil bort och gudfadern bor också längt bort och arbetar mycket så vi träffas av naturliga skäl sällan. Men bjudna blev de! De finns flera jag inte velat bjuda men "var tvungen" av familj och så. Dock struntar jag denna dag i groll och jag vet att flera neggon (de jag inte vill bjuda just pga att de ÄR neggon) kommer klaga. Men jag har bett min närmaste familj och mina vänner att OM neggona gnäller ska de bli tillsagda så jag och min man slipper höra dem.

Tex kommer det klagas på dekorationer, musiken, maten och vilket vin vi valt- Jag vet det! Men då ska vissa som strategiskt placerats ut som neggo-vakter fint men bestämt klargöra att: -"Så här har brudparet valt det för att det är Deras bröllop och det är precis så här de ville ha det. De kan ju inte anpassa SIN fest efter var och en av gästerna. Det borde du/ni kunna respektera en dag som denna. Visa lycka med dem istället för att trycka ner Deras val."  Ja, ungefär så!

På så vis slipper gnäll nå mina öron och jag kan vara lugn, avslappnad och lycklig :)
    Det är verkligen stort av dig att ha den inställningen. Jag tror att jag själv skulle ha svårt att inte låta det påverka mig. PlusPlusPlus Imponerande!
  • S2011

Njae, jag tycker nog att man ska tänka igenom sin gästlista innan inbjudningarna går ut (och jo, visst kan saker hända därefter också), men när inbjudan gått ut så har den, tycker nog jag.
    Har man en "dålig känsla"  eller på annat vis hyser tvivel när man sätter gästlistan så tycker jag att man kan göra sina kapningar där och då, men bjuder man in så bjuder man in.

Jag och min sambo var bjudna till ett bröllop förra sommaren. Några veckor innan bröllopet så skickade den blivande bruden sin sambo att säga till min sambo att vi inte var välkomna längre, eftersom tjejen i fråga tyckte att min sambo "käftade" (de hamnade i ett par diskussioner där de inte hade samma åsikt). Hon blev vansinnig och drog tillbaka inbjudan med motiveringen att "hon minsann bestämde vem som skulle få äta och inte!" och kallade min sambo en hel radda med elaka saker rätt upp i ansiktet på mig (bakom ryggen på min sambo). I slutändan så var det ca 20-25 personer som ringde dem veckan innan bröllopet och sa att de inte ville komma längre, bara pga saker som denna tjej gjort och sagt, särskilt i samband med svensexan för hennes sambo. Idag är det ingen i det forna gänget som har någon kontakt med dem.

Detta kanske inte direkt hörde till din frågeställning eller just din situation, men det är sånt som kan hända när man börjar dra tillbaka inbjudningar eller dikterar villkor för andra.

• Allerts

Jag anser inte att man KAN ta tillbaka en inbjudan. Vill man inte ha dem där så får man stå för det och konfrontera dem.
    Ta en konversation och förklara varför du inte vill att de ska komma. Och vågar man inte det, då är läget som det är. 

Svar på tråden Ta tillbaka inbjudningar