Hur definierar man en dålig attityd?
Är det inte hög tid att vi alla slutar ta åt oss så fort någon har en avvikande åsikt? Det är stor skillnad på att ägna sig åt personangrepp och att argumentera för sin åsikt. Detta är ett diskussions-forum, inte en plats fylld av rosa ludd där alla bara ska sitta och hålla med varann hela tiden. Visst förekommer det (ganska ofta) att det blir elakt och att vissa ägnar sig åt påhopp och personangrepp, därför är det jättebra att BT granskar alla inlägg och tar anmälningar på allvar.
Men man måste samtidigt lära sig skilja på sak och person, har någon en åsikt som man inte delar är det betydligt mer konstruktivt att argumentera för sin egen åsikt än att bara bli förbannad och anklaga den andre för att ha en dålig attityd. Vem kan egentligen avgöra om någon har en "dålig attityd" i ett skrivet inlägg? Man har inga ansiktsuttryck och inget röstläge att gå efter, man får helt enkelt bara bedöma det som skrivs utifrån vad som skrivits.
Jag är utless på alla anklagelser om dålig attityd så fort man inte håller med folk. Det gäller framför allt i mitt yrkesliv, där folk ofta blivit helt rabiata bara för att jag ställer frågor och kommer med nya infallsvinklar. Men det gäller även i mitt privatliv och här på BT.
Jag önskar alla jag möter allt gott men tänker inte be om ursäkt för att jag står för mina åsikter och värderingar. Det är ingen konst att ha ett stort hjärta och stark empati samtidigt som man är duktig på att argumentera för sina åsikter.