• S2011

Hur definierar man en dålig attityd?

Aleta skrev 2011-07-07 13:55:08 följande:
    Fast där har du verkligen problemet!

Om någon tycker att det är förkastligt att beställa från Kina pga barnarbete, olaglig kopiering osv. hur ska man kunna uttrycka det utan att trampa alla på tårna som har köpt en Kinaklänning?

Eller om man verkligen avskyr brudöverlämning och dess symbolik? Hur ska man uttrycka det?

Problemet som jag tror är att när man innerst inne har en liten gnagande röst som säger att "det kanske är så att du har gjort/valt fel" så åler alla taggar ut så fort någon andas om ämnet i fråga.

Väljer man något kontroversiellt så måste man väl kunna stå upp för det och sakligt argumentera varför man tycker att: "så ska man göra" istället för att genast ta det personligt.
    "Hon menar mig! Hon säger att det är dumt att handla från Kina - alltså säger hon att jag är dum och!"
    För det är så det känns som om ett stort antal människor reagerar - drar likhetstecken mellan saken och sin egen person!

Ännu värre tycker jag det är när man börjar hojta åt andra att hålla truten och ägna sig åt något viktigare så fort åsikterna inte passar! Det tyder verkligen på (i mina ögon) att man har dåligt samvete för något och har totalt slut på argument. 
    Jag tror tyvärr att det är omöjligt att aldrig nånsin trampa nån på tårna. Alltid finns det nån som väljer att "dra upp det i näsan", hur sakligt man än argumenterar och hur mycket man än försöker att inte använda ord som är värdeladdade eller uttrycka sig med "du", "ni" eller "alla".

För övrigt tycker jag nog att det är det största problemet i "brännfrågorna" (ex kinaklänningar, alla former av barn-trådar, kuvertavgifter osv osv): att det alltid finns nån eller ett par stycken som måste gå in och skriva folk på näsan med "du", "ni" och "alla", gärna i kombination med en total dumförklaring ("du förstår ju bara inte symboliken/etiken/handlingen etc bakom....")

TS: bra trådstart, detta. Viktigt att lufta vikten av saklighet och vad "dålig attityd" är och inte (ett begrepp som slits lite väl i en del trådar här i forumet).
  • S2011

Nu har jag stått i stallet och mockat lite och funderat över bt och när jag upplevt att användare har haft taskig attityd. Min lilla session ledde till slutsatserna att:

Jag tycker man uppvisar en dålig attityd när man startar en tråd där man inte vill se och höra några åsikter som avviker från ens egen och drämmer till med "om ni bara ska vara elaka så vill jag inte att ni skriver" redan i trådstarten (alternativ får ett/flera utbrott i tråden och skriver i caps lock med så många utropstecken som möjligt).

Jag tycker också att det är sopig attityd när man (som jag skrev tidigare) kläcker "aaaallla som köper det/gör si eller så....". Det kan man omöjligt veta och visar i mitt tycke bara på trångsynthet. Lika illa är det med "du förstår inte.." (hur fasen vet nån annan det?).

Sen tycker jag också att det visar på dålig attityd när man börjar värdera allt i pengar ("den var så billig så den kan absolut inte vara bra/fin/av god kvalitet" och allra värst "ja, vi la minsann inte mer än XX tusen kronor på vårt bröllop, vi gifte oss av kääärlek!"

Svar på tråden Hur definierar man en dålig attityd?