Mat på stort bröllop - laga själv?
Mitt råd är att räkna på kostnaden för maten + hur du kommer att hinna (räkna krasst, inga högtsvävande planer och rosafärgad tidsplan).
Ska maten vara varm? Vem ska värma den i så fall?
Vem ställer fram buffén om ni ska ha sådan eller vem serverar, diskar mm mm...
Och vad kostar det?
Lägg samman allt och ta sen in offerter från så många cateringfirmor du kan hitta. Ta sedan ett kvalificerat beslut.
Kanske leja bort varmrätten men göra förrätt och efterrätt själv exempelvis? Det kan spara både många sköna kronor mot full catering. Men samtidigt vara väldigt skönt att slippa ansvara för att maten är varm nog och klar i tid...
Beroende på årstid och vart ni ska vara så kanske ni ska ha grillbuffé istället.
Det brukar vara uppskattat. Tillbehören går att förbereda i god tid och alla kan plocka det dom vill och lägga på grillen och få så tillagat som dom önskar (låna ihop många grillar bara ).
När jag insåg att jag ändå skulle få lov att betala för att någon skötte buffén och att jag inte skulle kunna slappna av på min dag om jag skulle få det som jag ville ha det så valde vi catering.
Nu säger jag inte att du ska välja catering. Många lagar sin egen mat och det går jättebra... Men jag råder dig att tänka på allt runtomkring också. Det är ju inte bara en fråga om att laga maten. Och räkna inte med att tärnorna hinner fixa så mycket heller. Och att dom ens vill göra sånt.
Det är stor skillnad på 120 personer som ska ha mat och 40 personer (som man kanske lagar till på en vanlig större fest)... Har du inte tillgång till ett proffskök så kan det vara svårt att få till det bra.
Hoppas du hittar det som funkar bäst för er. Både pengamässigt, smakmässigt och tidsmässigt...