• queenelin

Svensexan dyr, tänk om ingen har råd att komma...

Det är jättemycket pengar! Jag fattar inte varför det ska dra iväg så mycket (speciellt för svensexor, känns det som). Jag har planerat två möhippor och varit jättenogrann med att det inte får kosta så mycket, 500 kr per person har det blivit (lite mer på en av dem men det var en frivillig aktivitet först på morgonen som man kunde hoppa över om man ville och sluta upp lite senare, vilket vissa gjorde).

Baksidan av bröllop för gästerna är att det kostar, speciellt om brudparet har ett tema på bröllopet som kräver att man köper nya kläder och/eller behöver resa och dessutom inte avsäger sig bröllopspresenter.

Jag hoppas att din blivande blir nöjd med sin svensexa och att så många som möjligt kan åka. Jag hade nog berättat för min man, om jag hade syskon som inte kunde gå p.g.a. priset, att det var just därför de inte kom. Inte var, hur och när svensexan skulle vara utan bara säga att mina brorsor ville jättegärna men det var alldeles för mycket pengar för dem, han förstår nog det. Fast jag kan tycka att även om jag bodde själv och hade bra inkomst så är 2000 kr för en kväll välidigt mycket pengar. Men det är jag.

Men som sagt, hoppas han får en härlig kväll med många vänner och kul aktiviteter ändå!

• queenelin

Jag vill bara tillägga att det är jättefint att arrangören för svensexan verkligen tänkt till och ordnat det fint. Och fint också att han tycker att det är värt att lägga så mycket pengar på din blivande man, synd att han missat att det är mycket pengar för de flesta bara.

Men det är ju såååå kul att köra fyrhjuling, så jag förstår honom...

• queenelin

Ett litet inlägg i frågan, lite från ämnet, men ändå inte.

Jag har en vän som ofta säger: "om man verkligen bryr sig så spelar pengarna ingen roll" och med det menar hon att de som bryr sig betalar utan att gnälla. De tar sig råd, liksom, om man är en riktig vän.

Jag tycker det är så himla dumt sagt, för alla kan inte "ta sig råd". Hon halar gärna upp kreditkortet när pengarna inte räcker till men det gör inte jag. Jag har inte dåligt ställt på något sätt, både jag och min M2B har fasta jobb med okej månadslön, vi kan spara ihop till en resa någon gång ibland och vi kan äta gott och ta bilen när vi vill det. Men vi har inte råd med extravaganser, och när hon då tycker att man är snål om man inte "tar sig råd", blir jag ledsen. Hon kan ha svårt att förstå att jag inte vill gå till frisören för 800 kr i månaden, att jag inte bokar det lyxigaste hotellet när vi reser utomlands etc.

Jag har faktist sagt till min toastmadame (som kommer vara den som anordnar min möhippa, om jag får någon...) att de ska försöka hålla nere kostnaderna för att jag har släkt och vänner som jag vet har det riktigt knapert och att jag hellre vill att de är med än att det är lyxigt och överdådigt.

Det är så svårt det där, och pengar och privatekonomi är så känsligt! Det jag tycker är värt att lägga pengar på kanske någon annan inte tycker. Svårt, svårt, svårt!

Svar på tråden Svensexan dyr, tänk om ingen har råd att komma...