• Anonym

Blivit ovän med hans Bestman

Åhh... Bröt just ihop. 
    Gifter mig om en månad, och hans tre bestman som skulle ordna svensexan har kommit ihop oss. Allt började med att alla andra kompisar till min blivande (som inte umgås med dom tre bestmannen) började fråga mig om de inte var dags att sätta datum för svensexan.. Ja vad skulle ajg svara, de var ju inte jag som hade hand om de, och dom som annordnade de hörde inte direkt av sig.

JAg sa till den ena bestman att jag gärna skulle vilja ha ett ungefärligt datum för vi planerar in vår semster sista månaden innan bröllopet för de är då vi är lediga. Inget datum satts fören nu, tre veckor innan de skulle bli svensexa.

Och jag har verkligen fått tjata, dom kom med ett förslag om att hålla svensexan på lörd (kom med förslaget på en onsdag) jag frågade om inte de var lite kort varsel med tanke på att ingen annan fått reda på nån information.. Men sen bytte dom för vi skulle ändå åka bort den helgen.

Sen så har dom velat fram och tillbaka, och fick tillslut att dom bara kunde nästa vecka, just den veckan som vi ska åka bort med mina föräldrar. Jag ber om att få veta ett speciell dag så jag kan planera.

Pratade med en av dom andra bestman på msn,frågade om jag behövde hålla honom hemma någon viss tid den dag de var satt och att de andra kompisarna till min blivande varit på och frågat mig om svensexan igen, och frågat om dom då inte fått någon information.

Antagligen sa han detta till den bestman  som håller i de flesta detaljer och jag får strax efter de jätte otrevliga meddelanden om att jag ska ge fan i svensexxan, att jag har inget att göra med vilka som ska komma på det osv osv.

Jag har inte lagt mig i nått om VAD dom ska göra utan bara om ett datum och påpekat att folk hört av sig till MIG och frågat varför dom inte blir bjudna osv...

Bröt ihop totalt efter dom meddelanden, är stressad som de är och att få sådan skit slängt upp i ansiktet kändes inte alls bra.

Tilläggas bör att dessa tre bestman är inga som min blivande umgås med så mkt längre, de är barndomskompisar men detta året har dom glidit ifrån varandra.(är lite singel fest typerna) Han umgås istället med mer "sereiösa" killar, som har barn som vi osv och jag veet att han gärna hade velat ha med dom, men ingen av dom har fått reda på nått speciellt om svensexan. Dom har fått nått sms som dom upplevde som lite halvotrevligt som gjorde att dom inte kände sig speciellt välkomma osv.   

Är så arg, ville bara skriva av mig, ledsen och arg, börjadde med arg, sen ledsen för de är stresseigt som de är. Och känns helt plötsligt som jag inte alls vill ha denna vidrigt otrevliga uppe vid altaret på den stora dagen. 

• Svar på tråden Blivit ovän med hans Bestman
  • Ayla

Ojoj, vilken situation. Inte lätt för dig ts.

Dock förstår jag inte varför inte de andra vännerna tagit tag i det själva (det är ju inte du som ska behöva säga det till dem). Oavsett så är det inte marsalken/bestman som ska bestämma svensexan helt på egen hand, utan vännerna tillsammans. Det du skulle kunna göra är att sammanställa en lista med kontaktuppgifter och mejla ut till din blivandes vänner (lite sent men det går fortfarande). Så får de lösa det själva och påminn gärna om att det är de själva som får ta tag i det gemensamt och att det inte är bara marsalken som ska styra och ställa (fast på ett snällare sätt så klart, diplomati är inte min grej).

Lycka till!

• Mirjami

Jag har fått höra att svensexan får jag veta bara några dagar innan den sker!!!

Så jag är så nervös inför helgerna då min hippa inte varit än och jag inte vet vilken helg varken jag eller gubben hipas/sexas (mitt nyaste ord). Jag är en planeringsmänniska, och tar alltid till i överkant med tid och så. Men just med detta låter jag alla hållas. Om jag får veta om sexan, då finns ju risk att jag försäger mig, vilket inte skulle vara kul för gubben heller. Så jag är nöjd med upplägget även om det gör mig nervös. Vi planerar saker varje helg (jobbar ännu) och skulle jag få höra att "imorgon kommer vi", då bakar jag in planerna i kidnappningen lite snabbt! Är väldigt påhittig!

Först trodde jag dock inte att bestman skulle ha tid att arrangera något då han både arbetar och vidareutbildar sig och renoverar hus. Så jag erbjöd mig själv ta itu med allt för att underlätta för honom. Det behövdes dock inte och jag tror det kommer bli jättebra.

Lite måste man släppa på tyglarna, det är ändå lycka, kärlek och tillit som skall cirkulera kring ett bröllop.

Jag bad min m2b sammaställa en lista på folk han själv skulle vilja ha på en eventuell svensexa och jag gjorde detsamma för ev hippa. Med telefonnummer till alla. Sen tog vi varandras lista och när vi fick veta vem som gjorde vad för vår respektive så fick denne listan. På så vis tillfrågas alla som huvudpersonen vill ha med.

Planera inte för mycket helgerna innan, isf saker som går att flexa med! Vi ska träffa prästen nästa helg, och skulle det då ske en kidnappning, då ber vi om ursäkt till prästen, som nog skulle förstå, och så skulle den som inte blev kidnappad få avsluta för dagen och boka om helt enkelt.

Genom flexplanering, ej klippfast, så kunde ni undvika dessa bekymmer. Dock borde de kunna respektera dina ösnkemål med, men är det ungkarlar utan egen familj så bör du ej ha höga förväntningar. Sådana karlar lever ju med mottot att "Det ordnar sig". Ge dem en lista på alla som din man skulle vilja ha med, glöm ej kontaktuppgifter. Och säg att "Jag vill inte lägga mig i, men detta är alla hans vänner och han skulle verkligen uppskatta om de kom. Han skulle bli väldigt tacksam om du kunde ordna det". Då lägger du över ansvaret på bestman att ordna det utan att egentligen lägga dig i!

• LindaochJohn

Fy vad tråkigt att det blivit så Anonym!
    Men du ska se att han säkert får en bra sexa iaf, även om alla han hade velat ha med kankse inte är det... De ordnar säkert en jätte bra dag för honom.

Är det tradition att maid of honor/best man ordnar hippan/sexan?
    Kan inte bara vem som helst ordna den?

Bra ide att själva göra en lista på de som man vill ha med! Skrattande
    De som ordnar hippan/sexan kan ju omöjligt veta det om man har bjudit barndomsvänner som de inte träffat osv!

Jag hjälpte själv till att ordna en hippa för vår vän,o då hade vi hennes syster med i planeringsgänget o hon visste vilka som var aktuella.

• Ayla
    LindaochJohn skrev 2011-07-08 09:09:50 följande:
    Är det tradition att maid of honor/best man ordnar hippan/sexan?
    Kan inte bara vem som helst ordna den?
    Det är amerikansk tradition att maid of honor/best man ordnar det men inte svensk. Svensk tradition är precis så att vem som helst kan ordna och gärna tillsammans.
  • Anonym

Tack för era svar, Han kom faktiskt förbi nu på morgonen, den otrevliga bestman, men jag vari duschen då så han skulle komma tillbaka om 45 min. Han ville prata om igår så vi får väl se va han har att säga

Jag har gett en lista på nanm som min blivande ivll  ha med, men dom värkar inte bry sig om detta. Tror folk inte riktigt vågar höra av sig till dem då dom har lite stökigt förflutet. Men de är bara vad jag TROR.
    Och så har jag väl uppfattat de att dom gärna vill ha ett samtal av dom som anordnar de inte ett virrigt sms där de igentiligen inte framkommer nått.

Hur som hjelst tror jag itne någon av dom andra kompisarna till min blibande kommer kunna vara med, de är bara två veckors marginal innan dmo bestämt plus att dom säger att dekommer bli väldigt DYRT.

Visst dom är singlar, och har inga barn (bestmännen)men dom andra  har ju just ede, barn,bil,hund, aa semster planer med familjen som kostar mm. Så dom kommer nog aldrig ha råd ändå att komma! tråkigt tycker jag!

Anledningen till att jag ville verta datum var för att jag visste att alla tre betman hade själv planerat semster och inte kunde alla helger, och när de bara var en månad kvar så visste jag att de lutade på en vecka, just den veckan vi skuylle resa bort.. Så därför var de ju lite stressat. Så nu blir de en vardag istället, dom har ju ändå semster, men alla har kanske inte de och hade kanske velat ha reda på detta i god tid, inte två veckor innan=/ 

• Biscuit

Åh va trist, jag tror att de själva också skjuter sig i foten om de inte samarbetar med dig. Ett tips är, kanske kommer det lite försent, men att när hans övriga kompisar frågar dig hänvisa dem då till de som planerar. På så sätt blir det inte ditt ansvar på något sätt och jag har svårt att tro att de kommer säga till någon som hör av sig att de inte får komma.

Jag skulle bli skitarg om jag fick de kommentarerna. Det är inte okej! Vi har också semester månaden innan och man kan ju inte sitta hemma varje helg för att det kanske kommer vara något.

• Chicita

Låt dom här killarna hållas. Men prata med någon av dom i kompisgänget ni umgås med och fråga om dom inte kan dra ihop något själva om det är så att det som bestman har planerat inte funkar varken tidsmässigt eller ekonomiskt för resten av gänget? 
    Vad gör det om han får två svensexor liksom? Flört 
    Och det behöver ju inte vara nån jättegrej. Kanske en liten "tröst-sexa" för de vänner som inte kunde vara med på den riktiga... Ut på krogen och käka nåt gott eller kanske bada tunna hemma hos någon som har en sån...

Och hur som helst så har dom inte rätt att vara otrevliga även om dom kanske tycker att du lägger näsan i blöt...
    Låter som att dessa killar kommer bli bojkottade efter bröllopet om ni ändå inte har något gemensamt med dom längre... 

• Anonym

Ja jisses, nu har han varit här och han bad om ursäkt för igår.

Men den här svensexan vet jag inte hur den komemr sluta. Min blivande har för över 10 årsedan ett fd missbrukar problem, och dricker väldigt sällan, tar gärna en öl eller drink men sen är de stopp. Dricker han för mycket så kan han sen inte säga nej till mer, utan de blir helt hutlösa mängder och han kan bli lite små aggresiv.

Därför håller han sig borta från detta.

Bestman sa dock att jag bör låsa in mig på toa för att han kommer ATT BLI sådan under denna kvällen. jag sa att då lär han lämna er och åka hem om han inser att de är det nu är ute efter. Då sa han: Vi är 10 personer som kan tvinga kvar han/hålla kvar han!  

Va fan säger man? Snacka om respektlösa!!!

Sen sa dom även att dom inte vill ha med hans kompisar för dom vill bara ha hans gamla kompisgäng, jag sa då att han umgås mer med dom kompisarna än med er, och då sa han att han iallfall skulle ringa dem.. Men vette fan om ens dom andra killarna vill va med på deras svensexa när dom får reda på va dom ska gör.
    Jag vet inte heller va dom ska göra, men elaka skulle dom vara sa han! 

• Ayla
    Anonym skrev 2011-07-08 10:13:19 följande:
    Ja jisses, nu har han varit här och han bad om ursäkt för igår.

Men den här svensexan vet jag inte hur den komemr sluta. Min blivande har för över 10 årsedan ett fd missbrukar problem, och dricker väldigt sällan, tar gärna en öl eller drink men sen är de stopp. Dricker han för mycket så kan han sen inte säga nej till mer, utan de blir helt hutlösa mängder och han kan bli lite små aggresiv.

Därför håller han sig borta från detta.

Bestman sa dock att jag bör låsa in mig på toa för att han kommer ATT BLI sådan under denna kvällen. jag sa att då lär han lämna er och åka hem om han inser att de är det nu är ute efter. Då sa han: Vi är 10 personer som kan tvinga kvar han/hålla kvar han!  

Va fan säger man? Snacka om respektlösa!!!

Sen sa dom även att dom inte vill ha med hans kompisar för dom vill bara ha hans gamla kompisgäng, jag sa då att han umgås mer med dom kompisarna än med er, och då sa han att han iallfall skulle ringa dem.. Men vette fan om ens dom andra killarna vill va med på deras svensexa när dom får reda på va dom ska gör.
    Jag vet inte heller va dom ska göra, men elaka skulle dom vara sa han! 
    Men fy vilken kille! Det här är inte okej. Eftersom dom bara tänker vara elaka och ställa till problem för er och speciellt för din blivande så tycker jag du ska tala om för honom vad bestman sa och varna honom. Sen kan ni diskutera hur ni vill göra, kanske åka bort just den dagen? För så gör man bara inte, det är ren elakhet och inte så som en svensexa ska va.
  • Houdini

Okej nu brukar jag svara att ni tjejer ska hålla er undan och att ni lägger i för mycket osv osv. Jag är tjej själv.

Men i detta läget håller jag helt med Ayla att TS bör prata med sin M2b faktiskt och förvarna honom detta gav mig en väldigt besk magkänsla faktiskt. Och om M2bs har dragit sig undan dessa killar tror jag inte han vill vara med om detta.

Detta låter som en grej som kan förstöra hela bröllopet för er, på det sättet att den blivande mannen kan få en jädra ångest över vad som har hänt på svensexan med alldeles för mycket sprit och kanske slagsmål vem vet.

Nej du TS prata med din blivande och låt honom veta i förväg vad som planeras så får han själv välja om han vill vara med eller inte han kanske hellre vill ha en svensexa med era nya vänner.

Svar på tråden Blivit ovän med hans Bestman