• Anonym (oroad & missnöjd)

Hjälp mig att inte känna mig tjock och ful!

Jag har alltid varit nöjd med min kropp, förutom just min mage.
    Jag är 168 lång och vet faktist inte vad jag väger (slutade med det för många år sedan och har mått mycket bättre då) Men folk i min närhet gissar på runt 65kg.
    Alltså är jag helt normal, har storlek S/M (36-38)
    Och jag är helt nöjd med kroppen.
    MEN min mage har alltid varit lite putig, och därför har jag alltid haft en vana av att gå och dra in magen, så den är mera ''platt''. När jag inte orkar dra in magen, eller är på längre middagar då jag inte kan dra in magen så brukar jag ta och klä mig i lite ''pösiga'' tröjmodeller så man inte kan se just magen. (Jag uppfattas alltid som smal)

För något år sedan så insåg jag även att mina överarmar har blivit ganska stora, och när jag har armarna hängandes ner så ser jag tjock ut just på överarmarna (inte underarmarna)
    För att tillägga har jag en storasyster som alltid var lika smal som jag, men när hon kom i 20 års åldern så hände något med hennes kropp och hon blev mullig och lite tjock. Hon har än idag inte fått bukt med sitt problem och trivs inte i sin kropp. Så jag är lite rädd för att bli som hon. Så jag tog tag i saker och började gå till gym ett par gånger i veckan och la till lite mer sallad på min meny. JAG BANTAR INTE! Efterssom jag är nöjd med min kropp, förutom putmagen och nu överarmarna.
    För ett par månder sedan så flyttade vi och har inget gym i närheten.

Nu har jag hittat min brudklänning, hittade min drömklänning till ett fantastiskt pris.
    Problemet ÄR att den har en markerad midja och bara armar.
    Om jag slappnar av så ser jag faktist gravid ut! Jag vill INTE se gravid ut på mitt bröllop, men jag kan inte stå och tänka på att dra in magen! Och jag är så missnöjd med hur överarmarna ser ut då dem verkligen syns i klänningen (brukar annars dölja med att ha tröja med lite arm på)

Mitt bröllop är om ca två månader! Jag gör situps varje kväll, och armhävningar. Vet att man inte kan punktträna bara vissa delar av kroppen, (känns dock som armhävningarna mer gör på bröstmusklerna än överarmarna!!)
    men snälla har någon några tips på hur jag kan göra för att äntligen få bukt med gravidmage och tjocka, lite sladdriga överarmar (jag är endast 25!!)
    Har någon några tips, övningar, något???

• Svar på tråden Hjälp mig att inte känna mig tjock och ful!
  • Callie

När det gäller putmage så får man lätt det efter man varit gravid då magmusklerna är delade. Då skall man absolut inte göra situps, det gör bara att magen putar ännu mer.

Här kan du läsa mer om det samt även hur du kollar om magmusklerna är delade:
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m26092234.html

Kan du inte ta på dig strumpbyxor med extra stöd för magen som håller in den? Eller varför inte en spanx? Finns att köpa på bla Nelly.

• EllaBella

Nej, som du säger går det inte att punktförbränna. Själv gillar jag coreträning, det ger både bra träning för mage, men även rygg och även lite armar och ben. Om du kör stenhårt med coreövningar som plankan, olika typer av situps och rygglyft (sök på core på youtube) så kommer magen bli fastare. Men för att den ska bli platt måste du förmodligen gå ner i vikt.

Det allra enklaste är ju att köpa en shapetrosa, finns på Lindex t ex och den drar in magen rejält. Angående armarna så är ett tips att helt enkelt hålla dem någon cm utanför kroppen, alltså inte "klistra" dem längs med kroppen eftersom de då plattas till och ser tjocka ut fast de kanske inte är det!

• Hvidbrud

För det första: sluta dra in magen hela tiden. När man går och drar in magen hela tiden kan man inte andas helt ner i magen med diafragman utan får en ytlig andning. Detta leder till att magen inte får den 'massage' den behöver med hjälp av andningen och tarmsystemet tar skada. Maten får inte den sjuss den behöver för att vandra ut igenom systemet och det leder till svullen 'gravidmage'.
    När du gör magövnngar; kom ihåg att 'suga in naveln' som om du ska knäppa ett par för små byxor...
    Armarna tränar du bäst med hantlar, armhävningar tar som du själv säger mest på bröstmusklerna.
    På b-dagen kan du ju ta en gördel på! Twilfit har en som är jätteskön att ha på, som håller in och inte glider runt. Flexees heter den.

• Anonym

Jag känner igen mig! Jag har jättehäng och stora överarmar. Köpte både sjal och en enklare bolero för att dölja armarna. Det blev boleron.

• Anonym (oroad & missnöjd)

Jag har inte varit gravid, så det är därför jag inte vill se gravid ut heller! Hade helt accepterat magen om det var så att jag nyligen fött barn eller så, men det har jag inte!

Apsolut kan man lösa det tillfälligt med att ha någon ''indragande underdel'' eller liknande, men hur sexig känner man sig när man kommer till bröllopsnatten?

Och jag tycker det känns hoplös, för det är ett problem som stört mig i många år, och jag vill verkligen fixa det permanent! Så jag kan få bli helt nöjd med mig själv någon gång! Vist måste man kunna få bort putmagen. Ser ju människor dagligen som faktist har en platt och fin mage. Jag har min putmage och ser gravid ut. (Om min blivande lägger handen på min mage ute bland folk så tror folk faktist att jag är gravid!!!)

Överarmarna går ju som sagt att lösa lite med att hålla dem ute lite från kroppen (men hur mycket tänker man på det när man är nervös på sin stora dag?) Och bolero fungerar inte så bra till min klänningsmodell och heller inget jag önskar ha.. Men jag tror jag ska prova tipset med att träna med hantar. Och plankan för magen! Och tack för tipset att ''suga in navlen'' Ska börja med dem nya övningarna varje dag nu!

ingen annan som har något tips? Banta behöver jag då rakt inte. Utan bara få bukt med putmagen och mina överarmar...

• MickeAngelica2011

Hej !

Jag är kraftig och har mage, så vi har inte samma problem men känskan om denna magen är densamma.

När jag gifter mig ska jag ha en korsett och den är underbar, får ingen mage alls :) + att den fiiin man även ha strumpeband till om man vill......

Svar på tråden Hjälp mig att inte känna mig tjock och ful!