Silme skrev 2012-07-18 09:19:21 följande:
Chicita: Aha, då förstår jag hur du tänkte.
Jag kan ibland känna det där tvånget så fort en gästbok ligger framme. Även om det är sagt att man inte behöver skriva så känner jag ändå att jag "måste" skriva trots att jag vet att jag inte behöver.
Däremot vill jag gärna ha något minne från gästerna så det får nog bli ett träd med avtryck och namn.
Jag tycker rent generellt att det är tråkigt att så många saker är under tvingande omständigheter (speciellt på bröllop).
Om man inte vill hoppa runt och leka lekarna som brudparet ville ha så känns det som att folk tycker att man förstör deras dag. Samma om man nu inte vill vara med på den där rödamattan-fotograferingen eller vad det nu är.
Det är ju därför man får den där känslan av tvång. Även om inte brudparet skuldbelägger en så kan andra gäster göra det
Men det är nog svårt att komma ifrån om man inte uttryckligen säger att sakerna är frivilliga och att man inte blir arg/ledsen om någon vill avstå.
Alla människor är ju olika och jag som värd har ju ansvar för att gästerna mår bra på alla sätt och vis och då vill ju inte jag lägga ett tvång eller få folk att känna sig besvärade eller skyldiga för att dom inte ställer upp på saker och ting.
Men jag tror ju inte att man i allmänhet tänker på att det faktiskt kan finnas vissa som reagerar som du gör på gästböcker eller som jag gör på fotografering. Så det är bra att det kommer fram att även oskyldiga saker kan få vissa att känna sig obehagliga till mods
Så jag tror att det är viktigt att minnas att om "faster Agda" nu inte skrev i gästboken, satte sitt tumavtryck på tavlan och signerade det, eller var med och lekte lekarna och blev fotograferad så betyder inte det att hon inte gillar en eller att hon inte gillade bröllopet. Så man ska inte ta det personligt