• MrsT2011

Måste jag bjuda släkten?!

Solklart argument i ditt fall är ju att eftersom alla andra gift sig i hemlighet finns det ingen som helst anledning för er att "bjuda igen". Bara löjligt av dem att "ladda" när de själva inte bjudit in till bröllopsfest!

Det finns hur många varianter som helst, här är ett axplock:

- Jag själv bjöd tjocka släkten och typ alla jag känner när jag fyllde 30, som en sorts "tröstpris". Min man gillar inte stora fester och har ingen kontakt alls med sin släkt, så bröllopet blev en härligt personlig dag och kväll med 31 gäster. Precis så som ni tänkt, dvs föräldrar, syskon, mor/farföräldrar och närmaste vännerna. Rekommenderas varmt! Släkten fyller i min värld ingen funktion på bröllop, risken är att det blir stort och opersonligt.

- Man kan ha vigseln hyfsat tidigt och bjuda alla på mousserande vin och bröllopstårta direkt efteråt. (Eller endast bjuda till vigseln, den varianten är kanon.) På så sätt rundar man av det stora tårtkalaset lagom till de närmaste ska gå och äta bröllopsmiddag.

- Man kan bjuda alla till vigseln men meddela att de får göra upp egna middagsplaner, för att sedan skapa ett separat "insläpp" efter middagen till festen & dansen. Så gjorde ett par jag känner, eftersom de har sjukt mycket bekanta via fotbollslag, körsång etc etc. Men det var å andra sidan yngre människor som bodde i stan, de gick hem till någon efter vigseln och käkade hämtmat, sedan gick de till festlokalen och dansade loss.

• MrsT2011
    soahl skrev 2011-07-12 12:23:25 följande:
    Tack för alla smarta tankar! Det är lätt att glömma bort att man får ha sitt eget bröllop som man själv vill, när när släkt och vänner ska tycka till. =)

Vi har inte tänkt att gifta oss i en kyrka utan ha en borgerlig vigsel. Om vi väljer att gifta oss i stadshuset är saken biff, eftersom bara 15 personer får följa med under själva vigseln. Om vi har vigseln någon annanstans (vilket jag hoppas) har vi fler möjligheter. Men förhoppningsvis kan vi ha den i samma lokal som middagen och i nära anslutning och då blir det ju lite knepigare. Förhoppningsvis kan vi ha en tysk/svensk vigselförättare så vigseln kan ske på båda språk. Dom där tyskarna är inte jättebra på engelska alla gånger. ;)
    Vi har bara tänkt att ha max 26 gäster (om alla kommer) så det är verkligen inget stort arrangemang!

Äh, jag får väl helt enkelt köra som vi tänkt från början. Våra närmaste får komma på vigseln och middag, resten får komma på fest veckan efter.  
    Låter som en utmärkt idé! Kommer säkert bli toppen att ha vigseln i samma lokal som middagen. Då faller det sig naturligt att endast era 26 gäster är närvarande. Jag var lite snabb och utgick från att ni skulle ha kyrklig vigsel, ber om ursäkt för detta. Kyrkliga vigslar är gudstjänster och en gudstjänst är alltid öppen för allmänheten. Det är därför det är vanligt att många fler personer närvarar vid en kyrklig vigsel. Men visst, såklart förekommer det att brudpar bjuder in till endast borgerlig vigsel, men det är mer ovanligt.

Håller med GeneralElectric om att det kan bli tufft att ladda om för en stor fest redan veckan efter, men så länge ni inte fixar alltför mycket själva till själva bröllopsmiddagen, och dessutom bjuder på något enkelt till festen, då tror jag att det blir en kanonbra lösning.
Svar på tråden Måste jag bjuda släkten?!