Måste jag bjuda släkten?!
Solklart argument i ditt fall är ju att eftersom alla andra gift sig i hemlighet finns det ingen som helst anledning för er att "bjuda igen". Bara löjligt av dem att "ladda" när de själva inte bjudit in till bröllopsfest!
Det finns hur många varianter som helst, här är ett axplock:
- Jag själv bjöd tjocka släkten och typ alla jag känner när jag fyllde 30, som en sorts "tröstpris". Min man gillar inte stora fester och har ingen kontakt alls med sin släkt, så bröllopet blev en härligt personlig dag och kväll med 31 gäster. Precis så som ni tänkt, dvs föräldrar, syskon, mor/farföräldrar och närmaste vännerna. Rekommenderas varmt! Släkten fyller i min värld ingen funktion på bröllop, risken är att det blir stort och opersonligt.
- Man kan ha vigseln hyfsat tidigt och bjuda alla på mousserande vin och bröllopstårta direkt efteråt. (Eller endast bjuda till vigseln, den varianten är kanon.) På så sätt rundar man av det stora tårtkalaset lagom till de närmaste ska gå och äta bröllopsmiddag.
- Man kan bjuda alla till vigseln men meddela att de får göra upp egna middagsplaner, för att sedan skapa ett separat "insläpp" efter middagen till festen & dansen. Så gjorde ett par jag känner, eftersom de har sjukt mycket bekanta via fotbollslag, körsång etc etc. Men det var å andra sidan yngre människor som bodde i stan, de gick hem till någon efter vigseln och käkade hämtmat, sedan gick de till festlokalen och dansade loss.