• soahl

    Måste jag bjuda släkten?!

    Jag och min m2b gifter oss i oktober nästa år och vi är redan igång och planerar hur vi vill ha det. Vi är rätt samstämmiga över hur vi vill att vårt bröllop ska vara och vi hade tänkt att bara ha med våra familjer (mamma, pappa + respektive syskon + respektive, mor/far-föräldrar) och våra närmaste vänner. 
    Mycket därför att vi inte vill att det ska vara stort och dyrt men också för att min fästman är från Tyskland och vi gifter oss i Sverige. Vi kommer heller inte kunna erbjuda sovplats för de långväga gästerna, vilket gör att vi vill begränsa antalet som kommer.

    Men nu snackade jag med min mamma och hon berättade att en av mina morbröder med ingift moster redan nu frågat när jag och fästman ska gifta oss, för att de "laddar" inför bröllopet, alltså vill de också gå. Jag räknar ju inte dom som familj utan som släkt. 
    Jag tänkte dock att vi kan ha en fest typ helgen efter för alla andra vänner och släkt som inte får komma på själva bröllopet. Eller kan vi bjuda folk på ceremonin men inte på festen(som blir en intim middag)?

    Nackdelen är att om jag bjuder mina morbröder/farbröder, kusiner och deras respektive är vi redan uppe i 70% fler gäster än ursprungstanken. Och det vill jag ju inte!

    För att ytterligare försvåra det hela har ALLA i min släkt gift sig i hemlighet utan någon närvarande, så jag är liksom första personen som inte gör det. Så alla är helt pepp på bröllop.

    Hur kan jag säga nej utan att såra dom? 
    Sorry för det röriga inlägget... =) 

  • Svar på tråden Måste jag bjuda släkten?!
  • Ayla

    Nej, ni måste inte bjuda fler än ni vill ha med. Men hur du ska säga det på ett snällt sätt vet jag inte. Enklast är nog att vara rak (inga undanflykter för de kommer alltid ifrågasättas) men hålla vänlig ton.

  • 120530

    Jag tycker ni skall göra som ni tänkt från början! Och en fest helgen efter låter ju som en bra ide. Stå på er!

  • SloveP

    Skicka bara inbjudan till de som är inbjudna, och om det sen är folk som undrar varför de inte får komma så är det bara att säga att ekonomin inte tillåter ett stort bröllop och därför är bara de närmsta inbjudna. Det kan man ju inte bli arg för, och det är ju ert bröllop.

  • Pinkgrape

    Nej, ni behöver absolut inte bjuda släkten! Definitivt inte på middagen efter själva ceremonin. Vill ni trots allt involvera dom, så bjud bara in dom till ceremonin och förklara helt enkelt, om någon undrar, att ni vill att middagen enbart ska vara med den närmsta familjen och en liten tillställning. Jag tycker att man borde kunna acceptera det utan sura miner faktiskt. Det är många som inte bjuder in hela tjocka släkten.

    Ni ska då absolut inte känna att ert bröllop blir något som ni inte vill.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • GeneralElectric

    Självklart ska ni bara bjuda de gäster ni vill, och ha ett litet bröllop ifall det är vad ni vill ha!
    Allmänt kan jag dock varmt rekommendera alla att bjuda gäster enbart till kyrkan. Vi ville helst fylla kyrkan och bjöd in hundratals personer (avlägsna släktingar, kolleger, föreningsvänner, bekanta, grannar etc) som inte bjöds på något annat än en pampig ceremoni. (Vi hade tänkt ge dem bröllopskonfekt, men det var det ingen som hann göra! Och eftersom vi skulle ha en middag på kvällen fanns ingen tid till t ex bubbel eller tårta i församlingshemmet.)
    Förra helgen var vi själva kyrkbjudna på ett fint och stämningsfyllt bröllop. Visst hade det varit roligt att också få gå på middagen, men vi var nöjda med att ”bara” vara med i kyrkan. (De bjöd i och för sig även på kaffe, tårta, jordgubbar och scones i församlingssalen intill kyrkan efteråt.) Fast det kanske inte är något man reser från en annan stad för att vara med om, precis...

  • GeneralElectric

    TS, inte behöver du känna att ni måste erbjuda sovplats till tillresta gäster! OM det ändå kommer gäster resande, se till att någon annan i familjen svarar för alla praktiska arrangemang kring detta!

  • MrsT2011

    Solklart argument i ditt fall är ju att eftersom alla andra gift sig i hemlighet finns det ingen som helst anledning för er att "bjuda igen". Bara löjligt av dem att "ladda" när de själva inte bjudit in till bröllopsfest!

    Det finns hur många varianter som helst, här är ett axplock:

    - Jag själv bjöd tjocka släkten och typ alla jag känner när jag fyllde 30, som en sorts "tröstpris". Min man gillar inte stora fester och har ingen kontakt alls med sin släkt, så bröllopet blev en härligt personlig dag och kväll med 31 gäster. Precis så som ni tänkt, dvs föräldrar, syskon, mor/farföräldrar och närmaste vännerna. Rekommenderas varmt! Släkten fyller i min värld ingen funktion på bröllop, risken är att det blir stort och opersonligt.

    - Man kan ha vigseln hyfsat tidigt och bjuda alla på mousserande vin och bröllopstårta direkt efteråt. (Eller endast bjuda till vigseln, den varianten är kanon.) På så sätt rundar man av det stora tårtkalaset lagom till de närmaste ska gå och äta bröllopsmiddag.

    - Man kan bjuda alla till vigseln men meddela att de får göra upp egna middagsplaner, för att sedan skapa ett separat "insläpp" efter middagen till festen & dansen. Så gjorde ett par jag känner, eftersom de har sjukt mycket bekanta via fotbollslag, körsång etc etc. Men det var å andra sidan yngre människor som bodde i stan, de gick hem till någon efter vigseln och käkade hämtmat, sedan gick de till festlokalen och dansade loss.

  • Chicita

    Till att börja med...
    - du måste ingenting

    Jag förstår att du inte vill såra någon, och att problemet med sambons släkt kan göra att balansen mellan antalet släktingar annars blir lite stort.
    Men om vi börjar där - det är inte er uppgift att fixa och betala sovplatser till dom som kommer.
    Ni kan ta kontakt med ett hotell och ett vandrarhem och se om dom kan erbjuda er bra pris och sen rekommendera dessa till långväga gäster. MEN dom bokar och betalar själva, ni ger bara telefonnr och prisuppgifter till gästerna.

    Nu ville ni ju ändå ha en liten och intim middag efteråt och inte en sjudundrande bröllops fest
    Så det är väl största problemet...
    Hur lösa det praktiskt?

    Självklart bjuder ni alla till kyrkan. Det är upp till dom om dom vill komma dit eller inte även om dom inte är bjudna på festen.
    Men jag skulle nog i så fall välja ett tidigare bröllop så ni hinner med lite tilltugg (skönt efter nervpressen) och kanske brudskål med ALLA bröllopsgäster innan ni åker iväg på middagen efteråt med era närmaste.
    Då blir det inte "bara" bröllopet och sen hejdå, så även de som inte får gå på middagen får ändå tid med er och "lite mer för pengarna" så att säga (nu tänker jag resekostnader, inte presenter)...

    Att bjuda på fest helgen efter låter som en kanonidé.
    Varför inte lägga med ett OSA-blad i inbjudan som dom ska skicka till er / värdparet / toastmastern eller vem som nu tar emot svaren...
    Där ni på närmaste familjen ger dom möjlighet att kryssa fyra val. Kommer /kommer inte på:
    Bröllopet
    Mingel / snittar
    Middagen
    Festen veckan efter

    För övriga så får dom valen kommer / kommer inte på:
    Bröllopet
    Mingel / snittar
    Festen veckan efter 

    Då blir det dessutom lätt att planera hur mycket ni behöver även till festen och får en överblick över antal gäster på bröllopet 

  • GeneralElectric

    Själv skulle jag inte orka ladda om och ordna en ny fest redan veckan efter bröllopet... Men det funkar väl om bröllopsdagen/-middagen inte är så stor och omfattande! (Vi hade massor av gäster, och flera kringarrangemang såsom cocktail, brunch m m.)
    Däremot planerar vi nu för min jämna födelsedagsfest i höst (cirka fyra månader efter bröllopet) och dit kommer jag bl a att bjuda vänner och släktingar som inte var bjudna på eller inte kunde komma till bröllopsfesten.

  • GeneralElectric

    Håller helt med om att det är väldigt magstarkt av dina släktingar att förvänta sig att bli bjudna till ett bröllopskalas när de själva valt att inte ha något alls...

  • soahl

    Tack för alla smarta tankar! Det är lätt att glömma bort att man får ha sitt eget bröllop som man själv vill, när när släkt och vänner ska tycka till. =)

    Vi har inte tänkt att gifta oss i en kyrka utan ha en borgerlig vigsel. Om vi väljer att gifta oss i stadshuset är saken biff, eftersom bara 15 personer får följa med under själva vigseln. Om vi har vigseln någon annanstans (vilket jag hoppas) har vi fler möjligheter. Men förhoppningsvis kan vi ha den i samma lokal som middagen och i nära anslutning och då blir det ju lite knepigare. Förhoppningsvis kan vi ha en tysk/svensk vigselförättare så vigseln kan ske på båda språk. Dom där tyskarna är inte jättebra på engelska alla gånger. ;)
    Vi har bara tänkt att ha max 26 gäster (om alla kommer) så det är verkligen inget stort arrangemang!

    Äh, jag får väl helt enkelt köra som vi tänkt från början. Våra närmaste får komma på vigseln och middag, resten får komma på fest veckan efter.  

  • MrsT2011
    soahl skrev 2011-07-12 12:23:25 följande:
    Tack för alla smarta tankar! Det är lätt att glömma bort att man får ha sitt eget bröllop som man själv vill, när när släkt och vänner ska tycka till. =)

    Vi har inte tänkt att gifta oss i en kyrka utan ha en borgerlig vigsel. Om vi väljer att gifta oss i stadshuset är saken biff, eftersom bara 15 personer får följa med under själva vigseln. Om vi har vigseln någon annanstans (vilket jag hoppas) har vi fler möjligheter. Men förhoppningsvis kan vi ha den i samma lokal som middagen och i nära anslutning och då blir det ju lite knepigare. Förhoppningsvis kan vi ha en tysk/svensk vigselförättare så vigseln kan ske på båda språk. Dom där tyskarna är inte jättebra på engelska alla gånger. ;)
    Vi har bara tänkt att ha max 26 gäster (om alla kommer) så det är verkligen inget stort arrangemang!

    Äh, jag får väl helt enkelt köra som vi tänkt från början. Våra närmaste får komma på vigseln och middag, resten får komma på fest veckan efter.  
    Låter som en utmärkt idé! Kommer säkert bli toppen att ha vigseln i samma lokal som middagen. Då faller det sig naturligt att endast era 26 gäster är närvarande. Jag var lite snabb och utgick från att ni skulle ha kyrklig vigsel, ber om ursäkt för detta. Kyrkliga vigslar är gudstjänster och en gudstjänst är alltid öppen för allmänheten. Det är därför det är vanligt att många fler personer närvarar vid en kyrklig vigsel. Men visst, såklart förekommer det att brudpar bjuder in till endast borgerlig vigsel, men det är mer ovanligt.

    Håller med GeneralElectric om att det kan bli tufft att ladda om för en stor fest redan veckan efter, men så länge ni inte fixar alltför mycket själva till själva bröllopsmiddagen, och dessutom bjuder på något enkelt till festen, då tror jag att det blir en kanonbra lösning.
  • soahl

    Nej, palla göra allt till två fester! Jag tänker outsourca så mycket jag kan, det vill säga göra lite själv till själva bröllopet, men anlita catering och ordentligt tryckeri, skräddare och annat. TIll festen veckan efter får hyper-effektiva mamma vara chef. Då blir hon glad också. =D

Svar på tråden Måste jag bjuda släkten?!