• fasit

    Hur tidigt?

    Jag planerar att gifta mig sommaren 2012 och jag tycker det är roligt att pyssla. Det leder till att jag ser fram emot att pyssla med de olika trycksakerna man behöver och bordsdekorationer osv. Just nu funderar jag på inbjudningskort. Hur tidigt kan man egentligen börja med dem? Jag vill ju börja nu, men är det för tidigt? Sedan undrar jag hur tidigt ni skickar ut korten? VI kommer inte att ha några save-the-dates utan vi skickar inbjudan direkt. Är tacksam får alla råd. Helst vill jag ju förståss att ni ska säga att jag kan börja NU!:)


  • Svar på tråden Hur tidigt?
  • 1700tal

    Börja NU! Börja pyssla, spåna och prova sig fram kan man väl göra hur tidigt man vill.. Sen brukar man väl säga att inbjudningarna ska ut några månader innan, änu tidigare om man har långväga gäster eller om det är semestertider.

  • Erika

    Förstår att du ser fram emot vad som komma skall! :) Hur tidigt man kan börja med diverse planering bestämmer ni nog bäst själva. Något som kan vara bra att vara "klar med" innan du börjar med inbjudningskorten, är kyrkan /vigselplats, tid och den lokal man ev. ska ha middagen i, eftersom detta är inofrmation som ska stå på inbjudningskorten.

    Vi gifte oss nu i juli men skickade ut våra inbjudningskort redan i slutet av februari. Detta ses av de flesta som ganska tidigt, men vi valde att göra så eftersom vår vigsel var planerat mitt i "semestertider". Detta gjorde att INGEN lämnade återbud, alla inbjudna kom på festen vilket var precis vad vi hade hoppats på! :)

  • Nudax

    Jag planerar också till sommaren 2012 och jag kunde helt enkelt inte hålla mig! =D Visst, en hel del får man småändra allteftersom man kommer på det, men börja kan man ju ändå! Jag/Vi har redan gjort inbjudningslistan, bordsplcaceringen (som såklart kommer ändras beroende på vilka som i slutändan kommer, men vem bryr sig, det är ju så roligt! =D ) och är i stort sett klar med såväl inbjudningskort, bordsplaceringskort, festprogram/häfte och tack-kort! =P (Vi har även bestämt färgtema för festen och skrivit inköpslista vad gäller dekorationer etc - dock köper vi inte så mycket ännu, allt är på pappers och hjärn-stadium).

    Men jag ska göra allt sånt (trycksaker) själv så detta jag gjort är alltså mallar på datorn. Kommer inte att skriva ut något förens det närmar sig.

    Har samma dilemma som er gällande utskick... vi har inte heller tänkt skicka save the dates... så vi vill inte skicka för sent heller... tror vi kommer att skicka ut i slutet på Januari... hur tänker ni andra?

    Jag säger: Go for it! Även om det du gör, planerar, kollar upp, funderar kring måste ändras längst vägen tror jag det innebär att det kommer bli så mycket bättre i slutändan! Just FÖR att man haft möjlighet att förbättra flera gånger! =)

  • helsingebrud

    Vi har gjort mallar till inbjudningskort, vigselprogram och festprogram
    lagt en meny, köpt papper till inbjudningskorten samt diverse stämplar, glitter osv.

    Beställt klänning, underkjol, tiara, slöja, köpt skor och smycken
    kollat ut vigselring, köpt div saker till näbbarna

    Valt bestman och brudtärna

    Köpt en del dekorationer till festen, fixat brudbukett och tärn buketter
    valt musiker och säkert lite mer ordnat också som jag inte kommer på just nu

    Vi gifter oss i April och började i stort sätt samma dag som vi bestämde datum ( även det i april )

    Kommer nog skicka ut inbjudningarna i oktober/november

    Lycka till, det är mycket man kan fixa tidigt

  • fasit

    Känns skönt att det är fler som har börjat!! Satt lite vid datorn idag för att försöka knåpa ihop vad som ska stå i inbjudningskortet. Några tips? Jag har inte tänkt på att man kan börja slipa på festhäftet i datorn, bra ide:)man kan inte komma på allt själv. Gör ni festhäftet helt själva eller blir det "överraskningar" i det från tex föräldrar eller toastmaster? Förslag på fina typsnitt?
    Tack för alla tips!:)


  • hjgs

    vi gifter oss nästa år också vi har bollat fram och tillbaka och bestämt oss för att skicka inbjudningarna i december som i stället för julkort dock ser dom inte ut som julkort. sen sätter vi ett senare osa. vi kommer inte heller ha save the date kort och har långväga gäster och familj som har svårt att fixa med ledighet så vi vill ge alla en chans att kunna rodda med ledighet.

  • blivandefruAson

    Men jag vill väl också göra allt klart på en gång. Jag menar, jag ska prova klänning inom några dagar, jag försvarar detta med "jag vill veta vilka modeller jag ska ha och vilka jag verkligen inte ska ha". Jag har redan sett ut korten och designen. Vi diskuterar musik, middagen -var, hur och allt annat.
    Kyrkan är bokad, prästen är tillfrågad (han tyckte att jag var ute i väldigt god tid och kunde inte ge besked om han kan viga oss förrän i februari och det är en EVIGHET dit!).
    Ett år går fort men det är sjukt lång tid när man väntar på något, men jag känner att hösten kommer att gå fort. I december skickar vi ut save-the-date. Sen under våren får vi verkligen ta tag i tandblekning och kläder, hindersprövning och allt sånt. De riktiga inbjudningarna ska ut (dock är ju de redan utsedda också).
    Trots allt så känns det som att det kommer att bli ont om tid för det är ju ändå en hel del som man inte kan göra förrän strax innan. Men det är ju sååå roligt!!

  • baby freeze

    Klart att du redan nu kan börja pyssla med inbjudningskort!
    Andra saker som man kan (och ibland bör) börja med ett år i förväg är klänning, festlokal, catering och fotograf. De bra och billiga bokas ju först.
    Klänningar tar mellan fyra och sex månader från det att man beställer tills man får den, är man ute i sista minuten kan man åka på extraavgifter för att få sin klänning i tid.

  • baby freeze
    Erika skrev 2011-07-12 17:32:48 följande:
    Förstår att du ser fram emot vad som komma skall! :) Hur tidigt man kan börja med diverse planering bestämmer ni nog bäst själva. Något som kan vara bra att vara "klar med" innan du börjar med inbjudningskorten, är kyrkan /vigselplats, tid och den lokal man ev. ska ha middagen i, eftersom detta är inofrmation som ska stå på inbjudningskorten.

    Vi gifte oss nu i juli men skickade ut våra inbjudningskort redan i slutet av februari. Detta ses av de flesta som ganska tidigt, men vi valde att göra så eftersom vår vigsel var planerat mitt i "semestertider". Detta gjorde att INGEN lämnade återbud, alla inbjudna kom på festen vilket var precis vad vi hade hoppats på! :)
    Också bra att tänka på! Särskilt om man tänkt sig ett sommarbröllop. Resten av året är folk kanske inte lika uppbokade, men jag skulle vilja ha iaf två månader på mig.
  • Rosi
    Nudax skrev 2011-07-12 18:02:48 följande:
    Jag planerar också till sommaren 2012 och jag kunde helt enkelt inte hålla mig! =D Visst, en hel del får man småändra allteftersom man kommer på det, men börja kan man ju ändå! Jag/Vi har redan gjort inbjudningslistan, bordsplcaceringen (som såklart kommer ändras beroende på vilka som i slutändan kommer, men vem bryr sig, det är ju så roligt! =D ) och är i stort sett klar med såväl inbjudningskort, bordsplaceringskort, festprogram/häfte och tack-kort! =P (Vi har även bestämt färgtema för festen och skrivit inköpslista vad gäller dekorationer etc - dock köper vi inte så mycket ännu, allt är på pappers och hjärn-stadium).

    Men jag ska göra allt sånt (trycksaker) själv så detta jag gjort är alltså mallar på datorn. Kommer inte att skriva ut något förens det närmar sig.

    Har samma dilemma som er gällande utskick... vi har inte heller tänkt skicka save the dates... så vi vill inte skicka för sent heller... tror vi kommer att skicka ut i slutet på Januari... hur tänker ni andra?

    Jag säger: Go for it! Även om det du gör, planerar, kollar upp, funderar kring måste ändras längst vägen tror jag det innebär att det kommer bli så mycket bättre i slutändan! Just FÖR att man haft möjlighet att förbättra flera gånger! =)
    Ni låter precis som oss.... Jag tjejen älskar att greja med detta  och alla jag pratar med tycker jag är för tidigt ute men jag tycker det är kul...
    Vi har redan skickat efter vårat kort och de kom i fredags och jag är grymt nöjd med resultatet... :D
    Vi kommer nog skicka våra kort i Feb, så har därför satt  osa datum den 1/6 och vi gifter oss den 11 Aug. Vill inte vara ute i sista tid som mina två arbetskollegor som gifter sig i juli/aug i år.. de har inte gjort bordsplacering än...
Svar på tråden Hur tidigt?