Inlägg från: baby freeze |Visa alla inlägg
  • baby freeze

Har kärlek och bröllop en åldersgräns?

Ja, jo, tja neråt så tycker jag väl att man bör ha uppnått myndighetsåldern på 18 år, men uppåt, nej.

Däremot så ser man kanske en smula excentrisk ut i rosa tyllkjol om man passerat 50?

• baby freeze
    förlovadflicka skrev 2011-07-13 17:08:05 följande:
    Jag kommer vara 19 när jag gifter mig och för mig funkar det bra, däremot är det olika för alla, jag har jämnåriga kompisar som förvarar sina kläder på golvet tex och då kanske man inte är mogen... :)
    Prrrrrfff!
    Jag är 31 och har kläderna var jag vill! Och jag gifter mig om jag vill också! :-P
  • baby freeze

När människor gifte sig vid 15-år så var den genomsnittliga livslängden en annan. Man trädde in i vuxenlivet vid konfirmationen, och väldigt få studerade längre än några år.

Vi har förlängt ungdomen väsentligt sedan dess: De flesta pluggar vidare efter gymnasiet, åtminstone något år innan man börjar arbeta. Man räknas inte som vuxen förrän man flyttat hemifrån (förr kunde man dock leva flera generationer under samma tak), men många bor kvar hos sina föräldrar länge pga bostadsbrist och/eller arbestlöshet. Genomsnittsåldern för förstagångsföderskor ökar också.

Mognad är högst individuellt. Jag var verkligen inte redo att gifta mig vid 20, men jag har vänner i den åldern nu som jag absolut skulle kunna se traska fram till altaret. Det var säkert individuellt förr också, men tack och lov så finns det möjlighet för de flesta av oss att välja livsväg idag. Och man har även möjlighet att ansöka om att få gifta sig innan 18, så den som känner sig redo och vill har iaf möjlighet till det.

• baby freeze
    förlovadflicka skrev 2011-07-13 17:23:35 följande:
    Skit vilken klantapa jag känner mig som, förlååååååt! xD
    Meh, knäppis! Inte är du nån klantapa bara för att jag har min garderob i soffan!
  • baby freeze

Jo då, äktenskapsdispens kan fortfarande utfärdas av länsstyrelsen. Däremot är det kanske troligt att de blivit mer restriktiva.

• baby freeze
    Dejli skrev 2011-07-14 13:31:30 följande:
    Ja, jag har också läst detta. I teorin är det tillåtet, men i praktiken i princip omöjligt att få tillstånd. Jag kan inte heller finna ett enda skäl till att en omyndig person skulle ha någon fullgod orsak till att behöva gifta sig så ung.
    Jag tror att man kan få dispens om man tex har redan har barn ihop. Sånt kan ju faktiskt hända även om man är under 18.
Svar på tråden Har kärlek och bröllop en åldersgräns?