• wiii

Någon som har erfarenhet eller tankar om spiral?

Skillnaden är just den att hormonspiralen sänder ut hormon, och med den spiralen kan mensen försvinna helt.
    Kopparspiralen däremot är hormonfri och där försvinner inte mensen, utan snarare tvärt om för många, den blir rikligare. 

• wiii
    camilluz skrev 2011-07-15 07:12:39 följande:
    kopparspiral är de sämsta jag haft! hade så kraftiga blödningar så jag blödde igenom en tampong på nån minut å då så pass att de rann lägst benen ordentligt...dom här blodflöderna kunde komma närsom helst och gärna när man satt på typ kundbesök (jobbar som fält säljare). super spännande att få lov att panikspringa ut från en kund för att inte blöda ner stolen big time. fick dessutom kraftig mensverk. men de värsta va lukten...o my good kunde lukta fiskfabrik en halvtimme efter jag duschat... tog ut den fortare än kvickt å då vart allt som vanligt igen. vet flera vänner till mej som har samma problem å samtliga av mina bekanta som har sprilar har fått mycke kraftigare blödningar än innan spiral, jag rekomenderar stark att du kolla på nå annat preventivmedle, 
    Tycker det är trist att du "starkt rekommenderar" att inte prova kopparspiral, det fungerade väldigt dåligt för dig, men just preventivmedel är så individuellt så man kan omöjligt säga hur det påverkar någon annan. 
    Att helt avfärda ett av få hormonfria preventivmedel för att det inte fungerade för dig och några av dina vänner känns lite orimligt.

Jag kan säga att kopparspiral hittills fungerat väldigt bra för mig, har haft den lite mer än ett år, och har faktiskt mindre mensvärk än förr, och ungefär lika stor blödning. Nu är väl inte det det vanligaste att det blir åt det hållet, men det visar ju lite på det jag nämde innan, det är individuellt, och man vet inte förrän man provat! 
  • wiii
    camilluz skrev 2011-07-16 12:55:59 följande: