• wiii

Någon som har erfarenhet eller tankar om spiral?

Skillnaden är just den att hormonspiralen sänder ut hormon, och med den spiralen kan mensen försvinna helt.
    Kopparspiralen däremot är hormonfri och där försvinner inte mensen, utan snarare tvärt om för många, den blir rikligare. 

• wiii
    camilluz skrev 2011-07-15 07:12:39 följande:
    kopparspiral är de sämsta jag haft! hade så kraftiga blödningar så jag blödde igenom en tampong på nån minut å då så pass att de rann lägst benen ordentligt...dom här blodflöderna kunde komma närsom helst och gärna när man satt på typ kundbesök (jobbar som fält säljare). super spännande att få lov att panikspringa ut från en kund för att inte blöda ner stolen big time. fick dessutom kraftig mensverk. men de värsta va lukten...o my good kunde lukta fiskfabrik en halvtimme efter jag duschat... tog ut den fortare än kvickt å då vart allt som vanligt igen. vet flera vänner till mej som har samma problem å samtliga av mina bekanta som har sprilar har fått mycke kraftigare blödningar än innan spiral, jag rekomenderar stark att du kolla på nå annat preventivmedle, 
    Tycker det är trist att du "starkt rekommenderar" att inte prova kopparspiral, det fungerade väldigt dåligt för dig, men just preventivmedel är så individuellt så man kan omöjligt säga hur det påverkar någon annan. 
    Att helt avfärda ett av få hormonfria preventivmedel för att det inte fungerade för dig och några av dina vänner känns lite orimligt.

Jag kan säga att kopparspiral hittills fungerat väldigt bra för mig, har haft den lite mer än ett år, och har faktiskt mindre mensvärk än förr, och ungefär lika stor blödning. Nu är väl inte det det vanligaste att det blir åt det hållet, men det visar ju lite på det jag nämde innan, det är individuellt, och man vet inte förrän man provat! 
  • wiii
    camilluz skrev 2011-07-16 12:55:59 följande:
    de va ju tråkigt att du kände att de va tråkigt. men eftersom ts undrade vad vi tyckte och ville ha rekomendationer så gav jag henne min. skulle inte rekomendera nån i världen att prova om dom frågar mej.. frågar man så vill man ha en åsikt och de ger jag gärna =) 
    Så länge man är tydlig med att det bara är ens egen åsikt och ingen allmän sanning så kan man såklart dela med sig av sina åsikter, men att starkt avråda från något på det viset blir en annan sak i mina ögon, sen vet jag att skrift ibland ställer till det för att man tolkar ord och meningar olika :)
    Men för mig blev det du skrev likställt med att jag skulle avråda alla från att smaka krabba bara för att jag tycker att det smakar äckligt.
    Att starkt rekommendera/avråda från sånt som är väldigt individuellt blir lite fel för mig, däremot ska man gärna säga att "för just mig" blev det så och så, så att man får veta att det kan bli på många olika sätt. Att berätta om risker är bra, sånt ska man vara medveten om, men man ska också vara medveten om att det kan bli på andra sätt också.
Svar på tråden Någon som har erfarenhet eller tankar om spiral?