Anonym skrev 2011-07-15 15:32:38 följande:
Kan tillägga att om man får hormonspiralen utskriven så går det på högkostnadsskyddet! Jag var uppe en bra bit redan, så fick min gratis
Japp, har fått mina två alldeles gratis eftersom jag har mediciner för andra saker.
Är alltså inne på min andra hormonspiral och tycker det är toppen. Jag har alltid haft riklig och väldigt smärtsam mens med lång och apjobbig pms, så jag är bara glad att slippa skiten! Med den första hade jag lite småblödningar av och till i ett halvår, sen försvann mensen helt i två år. Därefter började den komma tillbaka, lite försynt i början, men 4 år efter att jag satte in den hade jag regelrätt mens komplett med mensvärk och pms (om än inte så överjävlig som före spiralen), så då bad jag att få en ny fast den egentligen ska kunna sitta i 5 år. Med den andra blev mensen förlängd när jag satte in den (man ska helst sätta in den när man har mens), och sen fick jag en lite större blödning efter det, men sen var det slut!
Den största nackdelen för mig har varit att jag har fått problem med svamp den första tiden. Första gången blev jag tvungen att få kapslar (Fluconazol) utskrivna eftersom jag är allergisk mot de receptfria salvorna, men andra gången räckte det med att inte äta kolhydrater för att få svampen under kontroll.
Sen har jag också haft lite ont av cystor på äggstockarna, i alla fall den första tiden. Inte så mycket nu med den andra. Har man tendens till såna cystor kan det bli värre av spiralen. Men det har inte varit något stort problem.