• Anonym (Fundersam)

Någon som har erfarenhet eller tankar om spiral?

Har nu varit och fått som alternativ att sätta in en spiral då mina slemmhinnor är väldigt sköra. Så nu ska jag först prova ett annat p-piller då jag ätit detta i 5 år. Om nu inte dessa funkar kan jag då få sätta in en spiral. Har aldrig tänkt det som ett alternativ då jag inte fött barn... Men i vilket fall så skulle jag jätte gärna vilja höra allt ni har att säga om just spiral!

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet eller tankar om spiral?
  • Anonym (hormonen)

jag har hormonspiral och jag tycker det är toppen!!! har inte haft mens på snart 2 år.. UNDERBART!!!!!
    har mått toppen i stort sett hela tiden var ngn period då det kändes som att jag blev skengravid.. heheh illamående på morgonen bla ... men det gick över..
    slemmhinnorna vart även torr en period men det löste jag genom en speciel salva.. så nu har jag inte det problemet heller...
    och jag kände inte när barnmorskan satte in spiralen heller :)

• Anonym (Koppar)

Jag använder mig av kopparspiral. Är nu inne på min andra.

Fick otroliga problem med mina p-piller och då blev kopparspiralen lösningen eftersom jag inte tål hormonerna. Första gången jag satte in den fick jag lokalbedövning med spruta och kände inte ett dugg. Nu när jag tog ut den i höstas och satte in den nya så fick jag inte samma behandling och kände en del obehag. Resten av dagen hade jag ont som om jag hade mensvärk men inte mer efter det.

Dock så tycker jag alla fördelar väger över nackdelarna. Och jag är helnöjd eftersom jag slipper tänka på det och när jag tar ut den kan jag direkt bli med barn eftersom jag inte har några hormoner i min.

• Anonym
    Jag provade kopparspiral eftersom jag inte ville ha något hormonmedel, då de kan påverkar slemhinnorna(+ en massa annat:P) negativt.  Det funkade bra de första veckorna, sedan följe det helvete för mig. Blödningar i 3 veckor sedan massiv svampinfektion i en vecka och så rullade det på + enorma menssmärtor. "Det tar ju ett tag innan kroppen vänjer sig" sa man.. Hmpf. Läkaren ville skriva ut smärtstillande till mig, men problemet var att jag redan åt dom för andra saker redan, morgon och kväll. Kan än idag undra hur jag skulle mått om jag aldrig  tagit några tabletter :S
    Kan tillägga att jag alltid haft torra slemhinnor och därför varit känslig och fått återkommande svampinfektioner.

Tillslut fick jag erbjudandet att prova hormonspiral och livet har aldrig varit enklare/bättre!!

Jag har heller aldrig fått barn, men pga annan sjukdom och starka mediciner MÅSTE jag planera om jag ska skaffa barn, och behöver därför ett bra preventivmedel så inga "olyckor" sker.. :P

Insättanet gör ont, men det går över på ett kick! Fick ingen bedövning. 

Annat tillägg: Har en väninna som tog bort sin spiral bland annat för att hennes karl inte trivdes med den. Han gjorde sig illa var gång.. Min har dock aldrig haft några problem med det. ;) 
  • ClaraH

Jag hade hormonspiral för några år sedan, men jag fick en infektion så gynekologen tog ut den. Efteråt fick jag ganska hög feber och penicillin. Så det slutade inte så bra, jag hade den i nästan 1 år.

• Anonym (Fundersam)

Men va?! hade ingen aning om att man kunde bli av med mensen...:-S trodde det bara va mini piller som kunde göra så. Är ju så van vid p-piller och då kommer ju mensen som ett brev på posten. På samma veckodag osv. Så det kommer ju bli en jätte konstig omställning...Jag är väldigt nojig dock. SÅ jag kommer troligtvis vara rädd över att vara gravid hela tiden...hah!!

Men vad är skillnaden mellan kopparspiral och hormonspiral?! finns det inte bara en spiral?

• wiii

Skillnaden är just den att hormonspiralen sänder ut hormon, och med den spiralen kan mensen försvinna helt.
    Kopparspiralen däremot är hormonfri och där försvinner inte mensen, utan snarare tvärt om för många, den blir rikligare. 

• jennifaer

Jag har haft hormonspiral (mirena) och den var riktigt skit! Jag mådde jättedåligt och när min syster som hade samma spiral blev sjuk av den skyndade jag mig att ta ut den. Min systers läkare jobbar just nu på en biverkningsanmälan och både i england och USA håller läkare på och sammanställer material för att skicka in anmälningar om biverkningar från den. Om du ska ha hormonspiral tycker jag att du ska googla det för man får inte all information om biverkningar från varken bipackssedeln eller de som sätter in den. MEN sen fungerar den ju jättebra för många och det kan ju vara värt att prova också, men jag tycker ändå man ska vara välinformerad innan man gör valet att prova.

• camilluz

kopparspiral är de sämsta jag haft! hade så kraftiga blödningar så jag blödde igenom en tampong på nån minut å då så pass att de rann lägst benen ordentligt...dom här blodflöderna kunde komma närsom helst och gärna när man satt på typ kundbesök (jobbar som fält säljare). super spännande att få lov att panikspringa ut från en kund för att inte blöda ner stolen big time. fick dessutom kraftig mensverk. men de värsta va lukten...o my good kunde lukta fiskfabrik en halvtimme efter jag duschat... tog ut den fortare än kvickt å då vart allt som vanligt igen. vet flera vänner till mej som har samma problem å samtliga av mina bekanta som har sprilar har fått mycke kraftigare blödningar än innan spiral, jag rekomenderar stark att du kolla på nå annat preventivmedle, 

• Charmina

Jag hade kopparspiral i 5 år. Jag hade den pga att vi har blodproppar i familjen. Det har dessutom varit skönt att ha ett preventivmedel som inte innehållit något hormon. Jag har haft både för och nackdelar med kopparspiralen. Fördelar är att jag aldrig mått bättre utan något hormon i kroppen då det påverkat mig negativt som nedstämdhet och tappad sexlust. Nackdelarna är den att jag aldrig blött så mycket som med kopparspiralen, jag har blött länge och haft otroliga menssmärtor. Sen har jag dessutom varit svampkänlig.

MEN jag har många kompisar som INTE har dessa sympom och som inte känner att deras mens har förändrats alls.

Jag tycker det är svårt att rekommendera vad du ska välja då det rä så individuellt vad som passar för tex dig.
    Kopparspiralen är alltid gratis och hormonspiralen kostar ca 1000 kr om man inte räknas som 'ungdom'.

Lycka till!

• Aleta

Min erfarenhet:
    Kopparspiral - otroligt riklig mens, skitjobbigt.
    Hormonspiral - ingen mens alls, inga biverkningar, perfekt.

Jag mådde jättedåligt av p-piller trots att jag provade olika sorter. Om p-piller skulle ha uppfunnits idag så skulle det aldrig bli godkännt pga vad de faktiskt gör med kroppen och miljön! 

• Anonym
    Charmina skrev 2011-07-15 08:45:57 följande:
    Kopparspiralen är alltid gratis och hormonspiralen kostar ca 1000 kr om man inte räknas som 'ungdom'.

Lycka till!
    Kan tillägga att om man får hormonspiralen utskriven så går det på högkostnadsskyddet! Jag var uppe en bra bit redan, så fick min gratis Solig
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-15 15:32:38 följande:
    Kan tillägga att om man får hormonspiralen utskriven så går det på högkostnadsskyddet! Jag var uppe en bra bit redan, så fick min gratis Solig
    Japp, har fått mina två alldeles gratis eftersom jag har mediciner för andra saker.

Är alltså inne på min andra hormonspiral och tycker det är toppen. Jag har alltid haft riklig och väldigt smärtsam mens med lång och apjobbig pms, så jag är bara glad att slippa skiten! Med den första hade jag lite småblödningar av och till i ett halvår, sen försvann mensen helt i två år. Därefter började den komma tillbaka, lite försynt i början, men 4 år efter att jag satte in den hade jag regelrätt mens komplett med mensvärk och pms (om än inte så överjävlig som före spiralen), så då bad jag att få en ny fast den egentligen ska kunna sitta i 5 år. Med den andra blev mensen förlängd när jag satte in den (man ska helst sätta in den när man har mens), och sen fick jag en lite större blödning efter det, men sen var det slut!

Den största nackdelen för mig har varit att jag har fått problem med svamp den första tiden. Första gången blev jag tvungen att få kapslar (Fluconazol) utskrivna eftersom jag är allergisk mot de receptfria salvorna, men andra gången räckte det med att inte äta kolhydrater för att få svampen under kontroll.

Sen har jag också haft lite ont av cystor på äggstockarna, i alla fall den första tiden. Inte så mycket nu med den andra. Har man tendens till såna cystor kan det bli värre av spiralen. Men det har inte varit något stort problem.
  • wiii
    camilluz skrev 2011-07-15 07:12:39 följande:
    kopparspiral är de sämsta jag haft! hade så kraftiga blödningar så jag blödde igenom en tampong på nån minut å då så pass att de rann lägst benen ordentligt...dom här blodflöderna kunde komma närsom helst och gärna när man satt på typ kundbesök (jobbar som fält säljare). super spännande att få lov att panikspringa ut från en kund för att inte blöda ner stolen big time. fick dessutom kraftig mensverk. men de värsta va lukten...o my good kunde lukta fiskfabrik en halvtimme efter jag duschat... tog ut den fortare än kvickt å då vart allt som vanligt igen. vet flera vänner till mej som har samma problem å samtliga av mina bekanta som har sprilar har fått mycke kraftigare blödningar än innan spiral, jag rekomenderar stark att du kolla på nå annat preventivmedle, 
    Tycker det är trist att du "starkt rekommenderar" att inte prova kopparspiral, det fungerade väldigt dåligt för dig, men just preventivmedel är så individuellt så man kan omöjligt säga hur det påverkar någon annan. 
    Att helt avfärda ett av få hormonfria preventivmedel för att det inte fungerade för dig och några av dina vänner känns lite orimligt.

Jag kan säga att kopparspiral hittills fungerat väldigt bra för mig, har haft den lite mer än ett år, och har faktiskt mindre mensvärk än förr, och ungefär lika stor blödning. Nu är väl inte det det vanligaste att det blir åt det hållet, men det visar ju lite på det jag nämde innan, det är individuellt, och man vet inte förrän man provat! 
  • kaffeälskaren

Har inte orkat läsa igenom hela tråden. 
    Jag använder kopparspiral och har gjort så i närmre 8 år. Jag kan inte använda något som är hormonbaserat då jag får en fruktansvärd huvudvärk och mår riktigt dåligt. Så min bm tyckte att vi skulle prova kopparspiral. Det har fungerat kanon för min del. Lite mer mensvärk fast inte så farligt alls. Blödningarna är som när jag åt p-piller dvs väldigt normal.

När de skulle sätta in spiralen så blev jag tillsagd att ta alvedon någon timma innan. Det gjorde inte särskilt ont att sätta in den. Det liksom nöp till lite och sedan var det inte mer med det. Andra gången jag satte in den var efter att jag fått barn och då kändes det inte alls! :)
    Precis när jag hade fått spiralen första gången så hade jag blödningar i 3 veckor kanske, och första halvåret så var blödningarna rikligare. Men sedan dess så stabiliserades allt och det har funkat kanon.  

• camilluz
    wiii skrev 2011-07-15 18:09:40 följande:
    Tycker det är trist att du "starkt rekommenderar" att inte prova kopparspiral, det fungerade väldigt dåligt för dig, men just preventivmedel är så individuellt så man kan omöjligt säga hur det påverkar någon annan. 
    Att helt avfärda ett av få hormonfria preventivmedel för att det inte fungerade för dig och några av dina vänner känns lite orimligt.

Jag kan säga att kopparspiral hittills fungerat väldigt bra för mig, har haft den lite mer än ett år, och har faktiskt mindre mensvärk än förr, och ungefär lika stor blödning. Nu är väl inte det det vanligaste att det blir åt det hållet, men det visar ju lite på det jag nämde innan, det är individuellt, och man vet inte förrän man provat! 
    de va ju tråkigt att du kände att de va tråkigt. men eftersom ts undrade vad vi tyckte och ville ha rekomendationer så gav jag henne min. skulle inte rekomendera nån i världen att prova om dom frågar mej.. frågar man så vill man ha en åsikt och de ger jag gärna =) 
  • wiii
    camilluz skrev 2011-07-16 12:55:59 följande:
    de va ju tråkigt att du kände att de va tråkigt. men eftersom ts undrade vad vi tyckte och ville ha rekomendationer så gav jag henne min. skulle inte rekomendera nån i världen att prova om dom frågar mej.. frågar man så vill man ha en åsikt och de ger jag gärna =) 
    Så länge man är tydlig med att det bara är ens egen åsikt och ingen allmän sanning så kan man såklart dela med sig av sina åsikter, men att starkt avråda från något på det viset blir en annan sak i mina ögon, sen vet jag att skrift ibland ställer till det för att man tolkar ord och meningar olika :)
    Men för mig blev det du skrev likställt med att jag skulle avråda alla från att smaka krabba bara för att jag tycker att det smakar äckligt.
    Att starkt rekommendera/avråda från sånt som är väldigt individuellt blir lite fel för mig, däremot ska man gärna säga att "för just mig" blev det så och så, så att man får veta att det kan bli på många olika sätt. Att berätta om risker är bra, sånt ska man vara medveten om, men man ska också vara medveten om att det kan bli på andra sätt också.
  • camilluz
    wiii skrev 2011-07-16 17:27:29 följande:
    Så länge man är tydlig med att det bara är ens egen åsikt och ingen allmän sanning så kan man såklart dela med sig av sina åsikter, men att starkt avråda från något på det viset blir en annan sak i mina ögon, sen vet jag att skrift ibland ställer till det för att man tolkar ord och meningar olika :)
    Men för mig blev det du skrev likställt med att jag skulle avråda alla från att smaka krabba bara för att jag tycker att det smakar äckligt.
    Att starkt rekommendera/avråda från sånt som är väldigt individuellt blir lite fel för mig, däremot ska man gärna säga att "för just mig" blev det så och så, så att man får veta att det kan bli på många olika sätt. Att berätta om risker är bra, sånt ska man vara medveten om, men man ska också vara medveten om att det kan bli på andra sätt också.
    mm vi kan komma överens om att vi tycker olika....ska vi lämna tillbaka tråden till ts och hennes ämne nu?
Svar på tråden Någon som har erfarenhet eller tankar om spiral?