Billigt GOTT mousserande?
Några tips att ha som välkomstdrink?
Några tips att ha som välkomstdrink?
Henkell Trocken 69:- flaskan är bra tycker vi!
Aste Cinzano är mycket sött och för mig helt odrickbart men det finns ju också många som gilla det vet jag. Det finns många bra, och Chapell Hill som någon nämner här är prisvärt och Delapierre tycker jag också är gott. Vi kommer att välja en prosecco som heter Prosecco dela Robinia. Torr men ändå med en viss sötma (men det kanske bara är jag som känner den ).
säger bara törley!!! det är suuuuper gott!!!
Enligt mig är Asti alldeles för sött. Rekommenderar en prosecco som heter Sesto Senso som är riktigt bra, för ynka 69 kr på systemet.
Vi kommer att köra Sesto Senso eller Millers Mile. Sesto är lite sötare men det är ju många som gillar när det är sött fast vi kanske bara ska tänka på oss själva och i så fall blir det nog Millers Mile. Chapel Hill är också riktigt gott men känns lite för mycket "vardag" för oss eftersom den är så billig så vi brukar köpa hem den i tid och otid
Jag är lite petig och den enda nackdelen med Millers Mile är att flaskan är rätt trist, finns det fler som mig som även kollar hur flaskan ser ut eller är det bara jag som tänker på det?
Drömmen är äkta champagne men tyvärr håller inte budgeten det
Chapel Hill den finns både i vitt och rose.
Geisweiler Monopole är bra!
Törley - helt klart! Rekommenderas starkt! Finns både i rosé, torrt och halvtorrt.
Jag gillar också Asti Martini. Men jag gillar ju söta viner också (får rysningar i hela kroppen av halvtorra till torra viner). Jag gillar inte alls champagne heller, tycker det är alldeles för strävt.
Rotari är störtbilligt, gott och finns dessutom som rosé....
Jag, min blivande, svägerskan och svågern (även bestman) hade en liten provsmakning av mousserande vin för några dagar sedan. Sedan hade vi ytterligare en med min syster och hennes sambo.
Vi, med ganska skiftande erfarenheter och preferenser gällande champange eller mousserande, pröva och tyckte följande:
Asti Martini (Italienskt) Nr: 7706 vitt söt 750 ml 69:-
Asti Araldica (Italienskt) Nr: 7750 vitt söt 750 ml 59:-
Freixenet Carta Nevada Nr: 7743 vitt halvtorrt 750 ml 69:-
(Spanskt)
Törley Gála Sec (Ungerskt) Nr: 7319 vitt halvtorrt 750 ml 53:-
Tilläggas bör att vår utgånspunkt i provsmakandet förutom just godast smak väljs var att ta fram det mosserande vinet som kunde vara mest allmänt gångbart; gillas av flertalet av oss och av gästerna.
Alla utom en hade Asti Martinin som första val, den siste hade den på sin andra plats. Vi var alla överens om att det sötaste Asti vinet var Araldica och enligt flertalet av oss för sött. Törleyn fick en hedrande tredjeplats av flertalet och en del valde den som vin nr 2. (Jag och min blivande prövade även detta vin i ett annat sammanhang någon vecka tidigare vid en annan "avsmakning" med ett annat par inför deras bröllop. Den fick bra betyg även vid det tillfället.) Fjärde platsen hos samtliga fick Freixenet.
Vi valde Asti Martinin och är glada över att vi testade några stycken viner innan tillsammans med nära och kära för att få input och egna smakupplevelser så testa några stycken innan ni gör ert val, är vårt tips!
Vi kör nog törley efter rekommendation.. 53 kr flaskan skadarju inte heller...