Inlägg från: Flotten |Visa alla inlägg
  • Flotten

Behöver vittnena skriva på något?

Jalma skrev 2011-07-16 09:57:59 följande:

Jag var nyligen vittne vid en kyrklig vigsel (som det ju inte handlar om här) och då fick jag och det andra vittnet skriva under beviset. Kändes fint!

Trevligt men det är inte det vanligaste, oftast är vigselminnet färdigskrivet från pastorsexp.
     Vigselbevis får man inte i Sverige, om man inte särskilt begär ett , själv har jag sett ETT sånt på dryga 20år som vaktmästare.( det gällde ett par som gifte sig i anledning av en utlandstjänstgörning där det var krav att personen ifråga var gift) .
    Det man får vid vigseln är ett minne av vigseln precis som man vid dop och ibland vid konfirmation får ett liknande.
  • Flotten
    ClaraH skrev 2011-07-18 14:55:47 följande:
    Jag gifte mig förra gången för drygt 20 år sedan och då fick vi vigselbeviset av prästen innan utmarschen ut ur kyrkan, så det kanske är olika seder eller också har det försvunnit.
    Till 99% övertygad om att när du kollar så står det Vigsel eller Vigselminne på det. Vigselbevis innehåller personbevis och det är jag nästan säker på att ditt inte gör.Solig
  • Flotten
    An nA skrev 2011-07-19 13:55:48 följande:
    De vi använder här är från Verbum och på dem står det "Vigselbevis". Jag vågar inte säga vilken juridisk giltighet de har, men det är ju vigselförrättaren som skriver under det och intygar att vigseln har ägt rum. Kanske finns det något man kan beställa från Skatteverket också om det skulle behövas, men det har jag tyvärr dålig koll på.
    Hos oss är det personalen som skriver under vilken präst som tjänstgjorde under vigseln. Vi har också från verbum och på dom står det "Vigsel"
Svar på tråden Behöver vittnena skriva på något?