• Freakie

Behöver vittnena skriva på något?

Jag pratade lite grann med vår vigselförrättare idag och vi kom in på det här med vigselbevis. Jag var helt säker på att det fanns någon form av papper som våra vittnen behöver skriva på men så verkar inte fallet vara...? Tänkte att jag skulle dubbelkolla detta med er som redan är gifta. Behövde ni och/eller era vittnen skriva på några papper under bröllopsdagen?

• Svar på tråden Behöver vittnena skriva på något?
  • Pupa

Jag tror att i svenska kyrkan är hela församlingen vittnen, ingen speciell och ingen skriver på.

I katolska kyrkan deäremot skriver vittnen på ett papper

• Freakie
    Pupa skrev 2011-07-15 19:15:33 följande:
    Jag tror att i svenska kyrkan är hela församlingen vittnen, ingen speciell och ingen skriver på.

I katolska kyrkan deäremot skriver vittnen på ett papper

Okej, inser precis att jag glömde att skriva att det blir en borgerlig vigsel. Undrar om det förändrar något?

• Pupa

aha, då kan jag inte hjälpa :)

• Silketuss

När jag gifte mig borgerligt, hade vi två vittnen. Undrar om det inte är så fortfarande? Att det måste vara minst brudparet, prästen och två vittnen?

• Freakie
    Silketuss skrev 2011-07-15 19:49:20 följande:
    När jag gifte mig borgerligt, hade vi två vittnen. Undrar om det inte är så fortfarande? Att det måste vara minst brudparet, prästen och två vittnen?
    Att vi behöver två vittnen vet jag, så vi skulle skicka in deras namn och uppgifter. Men jag var helt övertygad att de även var tvugna att skriva på något, men inte enligt vigselförrättaren...
  • förlovadflicka

Vår vigselförättare sa att eftersom det kommer vara många på vår vigsel så behöver vi inte ha två specifika vittnen, det räcker att han kan intyga att många bevittnat det. Och vi känner honom, he knows what he's doing ;)

• wiii

Vi fick välja ut två vittnen som vigselrättaren skrev ner, men dom skrev inte på något :)

• ClaraH

Vi ska gifta oss borgerligt och i vårt fall hanterar vigselförrättare alla papper. Dvs. han har fått dem från oss, när vi fick dem från skatteverket när vi ansökte om hindersprövning. Han kommer att skicka in dem efter vigseln har ägt rum.

• EllaBella

Vi gifte oss borgerligt för 2 månader sedan och hade två vittnen som vi skickade in namn, adress och tfn för innan vigseln. Vid vigseln fick de skriva under att de bevittnat vigseln. Vi skrev även under vårt vigselbevis (det gjorde förrättaren) och det fick vi behålla. Det andra pappret, som vittnena undertecknat behöll han.

• Jalma

Jag var nyligen vittne vid en kyrklig vigsel (som det ju inte handlar om här) och då fick jag och det andra vittnet skriva under beviset. Kändes fint!

• Flotten
    Jalma skrev 2011-07-16 09:57:59 följande:

Jag var nyligen vittne vid en kyrklig vigsel (som det ju inte handlar om här) och då fick jag och det andra vittnet skriva under beviset. Kändes fint!

Trevligt men det är inte det vanligaste, oftast är vigselminnet färdigskrivet från pastorsexp.
     Vigselbevis får man inte i Sverige, om man inte särskilt begär ett , själv har jag sett ETT sånt på dryga 20år som vaktmästare.( det gällde ett par som gifte sig i anledning av en utlandstjänstgörning där det var krav att personen ifråga var gift) .
    Det man får vid vigseln är ett minne av vigseln precis som man vid dop och ibland vid konfirmation får ett liknande.
  • Freakie

Tack för era svar Det verkar alltså vara lite olika det här. Men känns skönt att höra att vår vigselförrättare verkar ha koll på det hela.

• Angelika&Simon

När min bror gifte sig borgligt var jag och deras vaktmästare vittnet och då fick vi skriva under papper. Tror att man var tvungen att vara över 18 också för att få skriva under papperna som vittne!

Hoppas det var till någon hjälp! Lycka till!

• ClaraH
    Flotten skrev 2011-07-16 11:19:55 följande:
    Trevligt men det är inte det vanligaste, oftast är vigselminnet färdigskrivet från pastorsexp.
     Vigselbevis får man inte i Sverige, om man inte särskilt begär ett , själv har jag sett ETT sånt på dryga 20år som vaktmästare.( det gällde ett par som gifte sig i anledning av en utlandstjänstgörning där det var krav att personen ifråga var gift) .
    Det man får vid vigseln är ett minne av vigseln precis som man vid dop och ibland vid konfirmation får ett liknande.
    Jag gifte mig förra gången för drygt 20 år sedan och då fick vi vigselbeviset av prästen innan utmarschen ut ur kyrkan, så det kanske är olika seder eller också har det försvunnit.
  • Flotten
    ClaraH skrev 2011-07-18 14:55:47 följande:
    Jag gifte mig förra gången för drygt 20 år sedan och då fick vi vigselbeviset av prästen innan utmarschen ut ur kyrkan, så det kanske är olika seder eller också har det försvunnit.
    Till 99% övertygad om att när du kollar så står det Vigsel eller Vigselminne på det. Vigselbevis innehåller personbevis och det är jag nästan säker på att ditt inte gör.Solig
  • An nA
    Flotten skrev 2011-07-19 09:13:30 följande:
    Till 99% övertygad om att när du kollar så står det Vigsel eller Vigselminne på det. Vigselbevis innehåller personbevis och det är jag nästan säker på att ditt inte gör.Solig
    De vi använder här är från Verbum och på dem står det "Vigselbevis". Jag vågar inte säga vilken juridisk giltighet de har, men det är ju vigselförrättaren som skriver under det och intygar att vigseln har ägt rum. Kanske finns det något man kan beställa från Skatteverket också om det skulle behövas, men det har jag tyvärr dålig koll på.
  • Flotten
    An nA skrev 2011-07-19 13:55:48 följande:
    De vi använder här är från Verbum och på dem står det "Vigselbevis". Jag vågar inte säga vilken juridisk giltighet de har, men det är ju vigselförrättaren som skriver under det och intygar att vigseln har ägt rum. Kanske finns det något man kan beställa från Skatteverket också om det skulle behövas, men det har jag tyvärr dålig koll på.
    Hos oss är det personalen som skriver under vilken präst som tjänstgjorde under vigseln. Vi har också från verbum och på dom står det "Vigsel"
  • Jeez

Vigselbeviset man får i kyrkan har ingen juridisk betydelse utan är ett minne, sitt namn till trots.

Dte är vigselförrättaren, vare sig man är kyrklig eller borgerlig, som intygar att vigseln skett enligt gällande lag och skriver på "intyg om vigsel" och skickar in till skattemyndigheten/folkbokföringen. Lagen säger att det måste vara minst två personer närvarande för att bevittna vigseln, förutom vigselförrättare och brudpar, men de kallas eg bara för vittnen om de är enda närvarande. Man kan också få skriva på något minne, eller för att vigselförrättaren vill notera vittnen för egen del (om någon skulle ifrågasätta vigseln tex), men det är inget som är ett måste för att vigseln ska vara giltig juridiskt. 

• GeneralElectric

Vi hade en katolsk vigsel (i en svenskkyrklig kyrka förvisso, och med en katolsk vigselförrättare med en lutheransk/svenskkyrklig och en katolsk medcelebrant) så vi behövde ha vittnen.
    På förslag från den katolske medcelebranten, en kyrkoherde som lade upp programmet för vår vigsel, gjorde vi en grej av bevittningen.
    Jag och min man hade fått välja varsitt vittne, och de kallades fram för att skriva på medan organisten spelade ett vackert interludium. Kyrkoherden berättade innan att han tycker att namnunderskrifter är en så stor del av vår kultur (till exempel: undertecknandet av internationella avtal) att han gärna ser det som en viktig rit i moderna vigslar, och vi gillade idén. Vittnena fick bli nära vänner som hade kunnat vara marskalk respektive tärna men föredrog denna typ av enklare hedersuppdrag. TIll interludiet kunde vi använda musik som vi tycker är oerhört vacker men inte hade fått plats med någon annanstans i ceremonin.
    Så det blev ett fint inslag, och ’mitt’ vittne berättade efteråt att det hade känts väldigt högtidligt och mer speciellt än hon hade förväntat sig! De båda fick behålla pennorna som gåva efteråt...

Svar på tråden Behöver vittnena skriva på något?