• MsChevy

Kuvertavgift eller inte?

Fästmannen och jag diskuterade huruvida vi skulle ta en kuvertavgift eller inte. Personligen tycker jag inte man ska göra det, känns fel helt enkelt. Men det är min åsikt.
    Att våra gäster dessutom får resa ganska långt och samtliga får stå för sitt boende och transport, tycker jag att det verkar lite girigt med kuvertavgift. Både resa, logi och maten...nej, hade inte lockat mig iaf.
    Vad tycker ni andra?
    Många av gästerna kommer dessutom från Norge och våra svenska gäster reser ca 20-30 mil till vigselplatsen +några mil till festplatsen. 

• Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?
  • MsChevy

Bra att så många håller med mig! Det är ju inte direkt nån som kommer "hemifrån" till bröllopet, utan de med kortast resa har ca 12,5 mil. 
    Och som så många säger, att när man bjuder in folk för att fira ett personligt tillfälle tycker jag inte man ska ta betalt. Annat är väl typ nyårsfest.  
    Nej, vi skippar kuvertavgiften. Det är inte oss att ta betalt. Vi får hitta en lösning eller gladeligen betala kalaset (o det gör vi)

Smart idé om att boka ett stort boende så det blir mängdrabatt. Ska bara hitta ett ställe som kan hysa så många gäster oxå...(lättare sagt än gjort) 

• MsChevy
    bruden skrev 2011-07-16 16:15:53 följande:
    Spela gärna ut de olika alternativen mot varandra. Exempel: ni har två olika hotell som har plats och ni är t.ex 30 personer som ska bo i 2 nätter. Ni är ju rätt många så det blir ju en del rum. Spela ut hotellen mot varandra och pruta på så vis ner priset. De vill ju såklart hyra ut sina rum så chansen är stor att ni får ett rejält schysst pris
    Bra förslag! Lite fulspel är ju inte fel! 
    Vi blir ca 90 pers som behöver boende så det kan bli ett jäkla prutande...hehe
  • MsChevy

hehe, bra att du rundade av det hela, marimekko!
    Skönt o kunna lyfta lite funderingar med andra!
    Man har ju så många funderingar, men att sitta o läsa igenom varenda tråd för att finna svar eller skapa en ny tråd för att få svar blir ju inte heller bra. Det blir ju så många trådar.
    Undrar om det skulle funka med en tråd som heter nåt i stil med "Hjälp mig att få till vårt drömbröllop"? Skulle man få nå svar o hjälp mån tro? Är ju inte desperat efter hjälp, bara kul o få lite nya vinklar på allt o svar på en del frågor...

• MsChevy

Våra gäster är väldigt olika. Några av dom har pengar som gräs, medan andra inte har det så gott ställt, så det blir rätt svårt o få till det där med boendet oxå. Vi tänkte skicka med info om 3 kategorier: hotell, vandrarhem och camping. Sen får de meddela sitt intresse för vilket boende de vill ha. Blir det många i en kategori försöker vi få till ett nice price.
    Vi står för alkoholen o dricka till maten, men i övrigt hade vi tänkt att ha bar till självkostnadspris.  

• MsChevy

Oj, vilka heta diskussioner det blev  på den här tråden! 

Alltså, vi var inte direkt oense om det. Han nämnde att de bröllop han varit på hade haft kuvertavgift, medan ja inte varit på nåt och definitivt inte hålla i ett. Så jag ville mest kolla upp hur det låg till bland andra o oj, vad svar jag fått. Tack allihop!!!Glad

Men vi kommer inte ta nån kuvertavgift. Dels för att gästerna reser så långt, får betala sitt boende och jag tycker det är fel. Kan man inte betala för deras mat/underhållning/dricka/m.m., då får man helt enkelt dra in på utgifterna, t ex hitta billigare lokal, annan mat, sortera gästlistan, m.m. Vi väntar på prisoffert från några firmor som sköter lokalen vi vill ha, sen får vi se hur budgeten påverkas. 

• MsChevy

Ojoj, nu börjar diskussionen bli glödhet här tror jag! Måste nog be alla att lugna sig lite, vill inte att man ska bli arg pga min tråd.

Jag har inte heller så stark ekonomi så ett bröllop där det både står "kavaj" som klädsel o kuvertavgift, måste jag tyvärr betacka mig festen. Vigseln kan jag gå på, men ekonomin tillåter inte fina kläder o kuvertavgift o ev resa dit.

Men såg att många skriver att ni önskar er bröllopsresa. Önskar ni hela resan då eller bidrag till? Vi kommer nog önska oss bidrag till resan, för våra gäster har väldigt varierande ekonomi. Vissa av dom skulle lätt kunna betala hela resan utan att det märks i deras plånbok, medan några andra knappt har råd att ta sig till vår vigsel... 

• MsChevy

Så sant!!!
    På mitt förra bröllop skrev vi "ledig klädsel-hel o ren" för de vi bjudit är inga klä-upp-sig-människor. Vissa vågade jag till och med skriva "kom som du är" medan till t ex en kompis skrev jag "tål att diskuteras ;P" för han vägrade komma i kostym (det slutade med jeans, skjorta, kavaj och träskor...haha) 

Så för att runda av det hela: alla gör som de själva tycker är rätt och det är nog bästa svaret på min tråd jag kan få och det är perfekt. Har alltid gjort det jag tycker är bäst för alla, så då gör jag det även nu. Blev bara lite "försvagad" eftersom det är så många i M2B´s släkt jag inte träffat än och de verkar vara väldigt...vad ska vi kalla det, up tight. Lite snobbiga.

Men vårt personliga bröllop gör vi som vi vill, inte som nån annan tycker vi borde ha det...det är ju ändå våran dag!!! Solig  (som jag längtar efter som bara den!!!)

Och med detta vill jag önska alla en glad sommar och en fantastiskt bröllopsdag!!!Skål 

Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?