• MsChevy

Kuvertavgift eller inte?

Fästmannen och jag diskuterade huruvida vi skulle ta en kuvertavgift eller inte. Personligen tycker jag inte man ska göra det, känns fel helt enkelt. Men det är min åsikt.
    Att våra gäster dessutom får resa ganska långt och samtliga får stå för sitt boende och transport, tycker jag att det verkar lite girigt med kuvertavgift. Både resa, logi och maten...nej, hade inte lockat mig iaf.
    Vad tycker ni andra?
    Många av gästerna kommer dessutom från Norge och våra svenska gäster reser ca 20-30 mil till vigselplatsen +några mil till festplatsen. 

• Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?
  • Erika

Jag var bjuden på ett bröllop där brudparet önskade sig ett bidrag till middagen/festen istället för traditionell present. De hade formulerat det väldigt bra på inbjudningskortet och vad jag kommer ihåg så respekterade de flesta brudparets önskemål.

• Tårtsmula

Med tanke på att gästerna redan får kostnader i och med ert bröllop så tycker inte jag att det ser snyggt ut att dom ska utöver det också betala sin mat. Annars tycker jag att det är helt ok att ta betalt för kuverten. Det är gaaalet dyrt att gifta sig och det vet nog alla. Har man hjärta och förståelse så blir man inte sur om man får betala för sin egen mat.

Kan du inte gå halvvägs? Bjud dom som reser långt och ta betalt för dom som kommer hemifrån?

• BlackWIngedAngel
    Tårtsmula skrev 2011-07-15 22:14:01 följande:

Med tanke på att gästerna redan får kostnader i och med ert bröllop så tycker inte jag att det ser snyggt ut att dom ska utöver det också betala sin mat. Annars tycker jag att det är helt ok att ta betalt för kuverten. Det är gaaalet dyrt att gifta sig och det vet nog alla. Har man hjärta och förståelse så blir man inte sur om man får betala för sin egen mat.

Kan du inte gå halvvägs? Bjud dom som reser långt och ta betalt för dom som kommer hemifrån?

Det är ju inte bara en fråga om hjärta och förståelse utan det kan ju lika gärna vara en fråga om ekonomi. Det talas en del om att man ska avsäga sig presenter om man ska ta kuvertavgift och det tycker förstås jag också att man ska, men tänk gästen inte hade tänkt ge en present som kostade massa pengar utan något annat, som är minst lika mycket värt?

Sedan tycker jag som princip inte att man kan bjuda till en fest som man inte bjuder på. 
  • MalinMattias

Håller med BWA: Bjuder man till fest så tar man inte betalt. Jag skulle inte drömma om att ta betalt av våra gäster, de kommer också långt ifrån, de allra flesta. 

• marimekko86

Alla gör som dem vill. Vi tar en kuvertavgift på 300:- och undanbedjer oss presenter. Hade vi inte haft kuvertavgift hade vi önskat oss bidrag till bröllopsresan, så pengar som pengar enligt mig.

Här där jag kommer ifrån är det mycket vanligt med kuvertavgift så det är ingen som rynkar på näsan åt det. Ingen av våra gäster har sagt nånting negativt trots att många reser långt. De tycker de är skönt att slippa tänka på presenter. Vi kommer dock att försöka se till att alla som reser långt får bra boende gratis. Vi har våra kontakter

Kuvertavgiften på vårt bröllop kommer inte riktigt täcka maten + tårta. Drycken är inte ens inräknad och vi kommer bjuda på den hela kvällen och så kommer ett suveränt liveband spela så jag tycker 300:- är en billig slant för hela kalaset

Men vill du inte ha kuvertavgift så slopa den. Eller som en annan skrev,låt dem som reser långt slippa undan kuvertavgiften.

• passionsblomman

För mig går det en skiljelinje mellan att man kan anordna en fest-låt oss säga en nyårsfest som exempel. Då man hyr lokal, bokar underhållning och discjockey, kock, fyrverkeri och så vidare och så kostar det alla anmälda en viss summa för att man ska få ihop festen utan att själv som den som drog igång initiativet ska behöva bekosta alltihop.
    Det kan också vara en fest dit inte alla är välkomna, utan man behöver en inbjudan som biljett, men det kostar ändå. Så är det ju tex på Nobelfesten vad jag förstår.

Men att bjuda in till sitt eget firande,dvs meningen är att andra ska komma för att fira mig, på födelsedag, bröllop eller andra högtider, känns jättekonstigt för mig. Då känner jag att det väl är jag själv som vill bjuda mina vänner och nära och kära för att jag firar något och vill ha dem där. Det kostar dem garanterat ändå att komma, så jag skulle absolut inte vilja belasta med avgifter. Jag är kanske stolt också, men det partajet vill jag få bjuda på själv.

Att önska sig frivilliga bidrag i form av pengar är inte samma sak i min bok eftersom man då kan ge vad man själv tycker är lagom och har råd med-eller något annat, eftersom en önskan aldrig kan betraktas som ett krav eller en order, utan bara ett tips.
    En kuvertavgift kommer man ju inte runt hur man än gör. Är man två eller fler från samma familj som ska gå, så blir det ju rätt dyrt dessutom.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • bruden
    MsChevy skrev 2011-07-15 21:09:14 följande:
    Fästmannen och jag diskuterade huruvida vi skulle ta en kuvertavgift eller inte. Personligen tycker jag inte man ska göra det, känns fel helt enkelt. Men det är min åsikt.
    Att våra gäster dessutom får resa ganska långt och samtliga får stå för sitt boende och transport, tycker jag att det verkar lite girigt med kuvertavgift. Både resa, logi och maten...nej, hade inte lockat mig iaf.
    Vad tycker ni andra?
    Många av gästerna kommer dessutom från Norge och våra svenska gäster reser ca 20-30 mil till vigselplatsen +några mil till festplatsen. 
    Vi har ganska snarlikt som er. Många av gästerna kommer från Norge så vi ordnade boende så att de får en schysst rabatt (grupprabatt alt. boka-tidigt rabatt) och sen blir de ju bjudna på festen. Vi har inte kuvertavgift. Ska det bjudas till bröllop så ska det
    Våra svenska gäster åker upp till 40 mil enkel resa. Norrmännen har ungefär 55-70 mil enkel resa.
  • ClaraH

Jag skulle inte själv välja att ha kvertavgift för att jag också (liksom Passionsblomman) tycker att man bjuder på saker man firar själv. Jag skulle inte ha något emot att gå på ett bröllop med kuvertavgift om den är rimlig och om brudparet avsäger sig presenter. Min maxgräns för vad jag tycker är OK går vid ca 250 kr, över 300 skulle jag nog tacka nej. Jag köper inte en present som är dyrare än det.

• marimekko86

Det beror ju kanske på vad ni har för typ av gäster...bjuder ni stora familjer så blir det ju dyrt för alla i familjen att komma om man är 5 st och kuvertavgiften är 300 spänn, det blir ju 1500 spänn. I vårt fall finns typ inga barnfamiljer och inga barn är heller bjudna. Majoriteten av våra gäster kommer i par eller är singlar, vuxna människor med inkomster, så att dem betalar 300:- per skalle är ingen stor summa för dem, men det beror ju som sagt på vilka gäster man bjuder.

300 kronor för mig är billigt och dyrt för en annan.

• MsChevy

Bra att så många håller med mig! Det är ju inte direkt nån som kommer "hemifrån" till bröllopet, utan de med kortast resa har ca 12,5 mil. 
    Och som så många säger, att när man bjuder in folk för att fira ett personligt tillfälle tycker jag inte man ska ta betalt. Annat är väl typ nyårsfest.  
    Nej, vi skippar kuvertavgiften. Det är inte oss att ta betalt. Vi får hitta en lösning eller gladeligen betala kalaset (o det gör vi)

Smart idé om att boka ett stort boende så det blir mängdrabatt. Ska bara hitta ett ställe som kan hysa så många gäster oxå...(lättare sagt än gjort) 

Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?