• MsChevy

Kuvertavgift eller inte?

Fästmannen och jag diskuterade huruvida vi skulle ta en kuvertavgift eller inte. Personligen tycker jag inte man ska göra det, känns fel helt enkelt. Men det är min åsikt.
    Att våra gäster dessutom får resa ganska långt och samtliga får stå för sitt boende och transport, tycker jag att det verkar lite girigt med kuvertavgift. Både resa, logi och maten...nej, hade inte lockat mig iaf.
    Vad tycker ni andra?
    Många av gästerna kommer dessutom från Norge och våra svenska gäster reser ca 20-30 mil till vigselplatsen +några mil till festplatsen. 

• Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?
  • Bettina

Man BJUDER till bröllop tycker jag.
    '
    Om man sen efter middagen vill ha betalbar till självkostnadspris tycker jag är ok.

Vet flera av mina släktingar som inte skulle komma om jag tog en kuväravg och det vill jag inte.

• litenkaka
    marimekko86 skrev 2011-07-16 00:09:24 följande:
    Alla gör som dem vill. Vi tar en kuvertavgift på 300:- och undanbedjer oss presenter. Hade vi inte haft kuvertavgift hade vi önskat oss bidrag till bröllopsresan, så pengar som pengar enligt mig.
    Fast det är ju inte alls "pengar som pengar". Säg att ni bjuder en familj med två vuxna, en 18-årig dotter och en 14-årig son. Kuvertavgiften för dem blir ju 1200:- och 1200:- är kanske dubbelt så mycket som dem gett om ni önskat er pengar till bröllopsresa.
  • bruden
    MsChevy skrev 2011-07-16 14:42:32 följande:
    Smart idé om att boka ett stort boende så det blir mängdrabatt. Ska bara hitta ett ställe som kan hysa så många gäster oxå...(lättare sagt än gjort) 
    Spela gärna ut de olika alternativen mot varandra. Exempel: ni har två olika hotell som har plats och ni är t.ex 30 personer som ska bo i 2 nätter. Ni är ju rätt många så det blir ju en del rum. Spela ut hotellen mot varandra och pruta på så vis ner priset. De vill ju såklart hyra ut sina rum så chansen är stor att ni får ett rejält schysst pris
  • MsChevy
    bruden skrev 2011-07-16 16:15:53 följande:
    Spela gärna ut de olika alternativen mot varandra. Exempel: ni har två olika hotell som har plats och ni är t.ex 30 personer som ska bo i 2 nätter. Ni är ju rätt många så det blir ju en del rum. Spela ut hotellen mot varandra och pruta på så vis ner priset. De vill ju såklart hyra ut sina rum så chansen är stor att ni får ett rejält schysst pris
    Bra förslag! Lite fulspel är ju inte fel! 
    Vi blir ca 90 pers som behöver boende så det kan bli ett jäkla prutande...hehe
  • bruden
    MsChevy skrev 2011-07-16 16:43:32 följande:
    Bra förslag! Lite fulspel är ju inte fel! 
    Vi blir ca 90 pers som behöver boende så det kan bli ett jäkla prutande...hehe
    Finemang! Kör hårt
  • marimekko86
    litenkaka skrev 2011-07-16 16:11:28 följande:
    Fast det är ju inte alls "pengar som pengar". Säg att ni bjuder en familj med två vuxna, en 18-årig dotter och en 14-årig son. Kuvertavgiften för dem blir ju 1200:- och 1200:- är kanske dubbelt så mycket som dem gett om ni önskat er pengar till bröllopsresa.
    Nej men jag har skrivit att man får se till vilka bröllopsgäster man har. Jag har inga stora barnfamiljer eller liknande. Våra gäster är vuxna och självförsörjande. Alla våra kusiner är i vår ålder, ingen i min släkt har skaffat barn, endast tre stycken av mina vänner har barn, och de kommer stanna hemma då vi har barnfritt, dessutom är barnen knappa ett år så vore de bjudna skulle jag knappast be om kuvertavgift för dem. Så vi känner att vi kan ta kuvertavgift för ingen kommer behöva betala 1500 spänn i kuvertavgift. Vi ser också till att långväga gäster får gratis boende (vi har kontakter som kommer fixa det).

Sedan är det mer vanligt här omkring där jag bor att man tar en kuvertavgift, typ alla gör det så det är ingen som tar illa upp. Sedan är ju folk olika och jag vet många i min släkt och bekantskapskrets som skulle ge minst 1000:- i bröllopspresent exempelvis,då dem gjort det förr, så folk har faktiskt sagt att vår kuvertavgift är billig. i VÅR släkt och bekanskapskrets,så är det inte i allas släkt och bekanskapskrets som sagt.

Men nu har ju blivande brudparet bestämt sig för att skippa kuvertavgiften så det behöver ju inte diskuteras mer
  • MsChevy

hehe, bra att du rundade av det hela, marimekko!
    Skönt o kunna lyfta lite funderingar med andra!
    Man har ju så många funderingar, men att sitta o läsa igenom varenda tråd för att finna svar eller skapa en ny tråd för att få svar blir ju inte heller bra. Det blir ju så många trådar.
    Undrar om det skulle funka med en tråd som heter nåt i stil med "Hjälp mig att få till vårt drömbröllop"? Skulle man få nå svar o hjälp mån tro? Är ju inte desperat efter hjälp, bara kul o få lite nya vinklar på allt o svar på en del frågor...

• Rosi

Vi har också många som är resande så vi  vill inte att de ska betala för maten, eller drickan.
    Tycker inte det är så snällt att ta ut en avgift för maten när man bjuder folk. Det är ju annat om man ska stå för vart alla ska sova. det tycker jag att man kan hjälpa till med att få ner priset. Men att de själva betalar boendet.

• Lucia05

Nej, det är pinsamt. Det blir tillräckligt kostsamt för era gäster ändå.

• MsChevy

Våra gäster är väldigt olika. Några av dom har pengar som gräs, medan andra inte har det så gott ställt, så det blir rätt svårt o få till det där med boendet oxå. Vi tänkte skicka med info om 3 kategorier: hotell, vandrarhem och camping. Sen får de meddela sitt intresse för vilket boende de vill ha. Blir det många i en kategori försöker vi få till ett nice price.
    Vi står för alkoholen o dricka till maten, men i övrigt hade vi tänkt att ha bar till självkostnadspris.  

Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?