litenkaka skrev 2011-07-16 16:11:28 följande:
Fast det är ju inte alls "pengar som pengar". Säg att ni bjuder en familj med två vuxna, en 18-årig dotter och en 14-årig son. Kuvertavgiften för dem blir ju 1200:- och 1200:- är kanske dubbelt så mycket som dem gett om ni önskat er pengar till bröllopsresa.
Nej men jag har skrivit att man får se till vilka bröllopsgäster man har. Jag har inga stora barnfamiljer eller liknande. Våra gäster är vuxna och självförsörjande. Alla våra kusiner är i vår ålder, ingen i min släkt har skaffat barn, endast tre stycken av mina vänner har barn, och de kommer stanna hemma då vi har barnfritt, dessutom är barnen knappa ett år så vore de bjudna skulle jag knappast be om kuvertavgift för dem. Så vi känner att vi kan ta kuvertavgift för ingen kommer behöva betala 1500 spänn i kuvertavgift. Vi ser också till att långväga gäster får gratis boende (vi har kontakter som kommer fixa det).
Sedan är det mer vanligt här omkring där jag bor att man tar en kuvertavgift, typ alla gör det så det är ingen som tar illa upp. Sedan är ju folk olika och jag vet många i min släkt och bekantskapskrets som skulle ge minst 1000:- i bröllopspresent exempelvis,då dem gjort det förr, så folk har faktiskt sagt att vår kuvertavgift är billig. i VÅR släkt och bekanskapskrets,så är det inte i allas släkt och bekanskapskrets som sagt.
Men nu har ju blivande brudparet bestämt sig för att skippa kuvertavgiften så det behöver ju inte diskuteras mer