Chicita skrev 2011-07-26 20:52:43 följande:
Vissa kretsar har alltid någon form av kuvertavgift och skulle tycka att det var ytterst konstigt att inte ha det.
Vi har ingen kuvertavgift. Men jag fick frågor från två gäster (en på min sida och en från hans sida) om vart dom skulle betala in avgiften... och när jag förklarade att vi inte hade någon så blev dom väldigt förvånade... Och frågade om dom måste köpa present istället då...
Öhm... neeej... presenter är helt frivilligt, vi har skrivit i inbjudan att vi inte önskar presenter till och med... Men att om någon absolut vill ge något ändå så är ett bidrag till resan välkommen.
Vi och våra vänner har alltid haft det så - firar vi någons födelsedag har vi med oss present och vi betalar för vår mat, oftast är det den som håller i festen som bestämmer maten och sen betalar man och ser glad ut. Det brukar inte vara speciellt dyr mat heller för den delen.
Vi har diskuterat fram och tillbaka nu om vi ska ha kuvertavgift eller inte. Helst av allt så skulle vi ha en barbeque-kväll med grillat kött och grönsaker till varmrätt, grillade fruktspett till efterrätt (med sirap och glass!) och tårta på det. Och problemet där är liksom inte pengarna - för att grilla behöver inte kosta så mycket, speciellt inte med tanke på att jag jobbar extra i en charkbutik och därmed har personalrabatt. MEN vi har ingen som kan grilla - och om vi då sätter ihop buffén själva så måste vi också få tag på personal. Så alternativet är att catera en grillbuffé - vilket känns superfjantigt när man har resurserna hemma...Någon som har förslag?