• MsChevy

Kuvertavgift eller inte?

Fästmannen och jag diskuterade huruvida vi skulle ta en kuvertavgift eller inte. Personligen tycker jag inte man ska göra det, känns fel helt enkelt. Men det är min åsikt.
    Att våra gäster dessutom får resa ganska långt och samtliga får stå för sitt boende och transport, tycker jag att det verkar lite girigt med kuvertavgift. Både resa, logi och maten...nej, hade inte lockat mig iaf.
    Vad tycker ni andra?
    Många av gästerna kommer dessutom från Norge och våra svenska gäster reser ca 20-30 mil till vigselplatsen +några mil till festplatsen. 

• Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?
  • ElinFalk85

Vi kommer inte ta kuvertavgift, utan kommer önska oss bidrag till vår bröllopsresa.

• DonkeyLovesMonkey

Sjalva ideen med en brollopsfest ar att bjuda sina nara och kara, om man inte har mojlighet att "bjuda" kan man ha en enklare tillstallning, kor ett tema tex, tradgardsbrollop, barbeque, wedding luncheon, eller bara valja att vara de narmaste....

jag kan forsta att vissa tycker det kan se illa ut att satta en avgift, battre att skriva pa ett fint satt att ni onskar er ett litet bidrag till festen da kan gasterna sjalva lagga det dom har rad och kanner sig bekvama med.... 

Jag har tur som har mojlihet att bjuda alla mina gaster pa allt... hade jag inte det, sa hade jag valt ett vintage tradgardsbrollop med snittar, enkla foratter, och mousserande vin for de allra narmaste :))))

Lycka till! 

MonkeyLove....
  • bruden
    Ninana skrev 2011-07-26 14:22:49 följande:
    Det jag inte förstår är hur kan vissa personer i den här tråden har råd att  lägga pengar på 2-3 bröllopsklänningar på sammanlagt 10 000 kr från kina ....
    ÄHUM!!! 2-3 klänningar från Kina kostar INTE 10tusen!
  • MsChevy

Ojoj, nu börjar diskussionen bli glödhet här tror jag! Måste nog be alla att lugna sig lite, vill inte att man ska bli arg pga min tråd.

Jag har inte heller så stark ekonomi så ett bröllop där det både står "kavaj" som klädsel o kuvertavgift, måste jag tyvärr betacka mig festen. Vigseln kan jag gå på, men ekonomin tillåter inte fina kläder o kuvertavgift o ev resa dit.

Men såg att många skriver att ni önskar er bröllopsresa. Önskar ni hela resan då eller bidrag till? Vi kommer nog önska oss bidrag till resan, för våra gäster har väldigt varierande ekonomi. Vissa av dom skulle lätt kunna betala hela resan utan att det märks i deras plånbok, medan några andra knappt har råd att ta sig till vår vigsel... 

• 2 0 1 2

Vi har inte valt att ta ut kuvertavgift, men vi har valt att gå den billigare vägen. Hyran av lokal är för en hel helg, men där finns kök, det kostar 3300 kronor för hela helgen. Min klänning är köpt från Kina och kostade 900 kronor, förlovningsringar har vi köpt jättebilligt på e-bay. Med 50 gäster kommer buffén i ursprungsform att osta ungefär 5 000 kronor, och öl och vin importeras från tyskland för typ 3 000 kronor. Vi kommer köpa saker under året, till dukning och så vidare, mycket från ebay. Totalt kanske 20 000 kronor, något vi känner att vi klarar på ett år. Ändå känner vi att vi får ett fint bröllop.

Klart man kan välja att ta ut kuvertavgift men då får man nog också räkna med att en del avstår, dels av princip och dels för att det blir för dyrt.

• Chicita

Måste inflika att många av dom som väljer kuvertavgift gör ju det eftersom det är vanligt i de kretsar dom umgås i.
    Vissa väljer att ta 100:- i kuvertavgift och sen själva spendera 3-500:- per gäst själva ändå.
    Kuvertavgiften är då mer ett sätt att bekräfta att man kommer, än vad det är för brudparet att "bekosta festen".

Vissa kretsar har alltid någon form av kuvertavgift och skulle tycka att det var ytterst konstigt att inte ha det.
    Vi har ingen kuvertavgift. Men jag fick frågor från två gäster (en på min sida och en från hans sida) om vart dom skulle betala in avgiften... och när jag förklarade att vi inte hade någon så blev dom väldigt förvånade... Och frågade om dom måste köpa present istället då...
    Öhm... neeej... presenter är helt frivilligt, vi har skrivit i inbjudan att vi inte önskar presenter till och med... Men att om någon absolut vill ge något ändå så är ett bidrag till resan välkommen.

Det finns många anledningar till att man väljer att göra på vissa sätt.
    Varför man väljer att köpa en "kinaklänning", varför man tar kuvertavgift, varför man gifter sig på ett slott och har högtidsdräkt som klädkod fast man själv är mest bekväm i mjukisbyxor... osv...
    Jag tycker inte att man ska döma ut dom som väljer kuvertavgift. I alla fall inte bara för att dom väljer kuvertavgift...
    Alla har olika förutsättningar, alla gör olika val och det är väl det som är så underbart med ett sånt här ställe där vi kan lära oss av varandra.

För ett tag sen så var det ett brudpar som bokat in sina gäster på hotellet jag jobbar på.
    Gästerna kom och checkade in i mysbyxor, militärkläder mm... Alltså rätt avslappnade människor.
    Någon timme senare kommer dom ner i långklänningar och frack och står här och skruvar sig obekvämt. En av tjejerna började prata med mig. Hon berättade att bruden ville ha ett prinsessbröllop, men ingen av gästerna (som dom visste) hade någonsin haft så fina kläder på sig. Det var dreadlocks och piercingar och tatueringar på var och varannan gäst.
    Här hade brudparet alltså inte tänkt till och deras gäster tyckte att det var pinsamt och obehagligt. Och då bekostade ändå brudparet allt, resa, hotell, kläder mm mm...
    Dom gästerna hade nog mer uppskattat ett knytkalas eller middag på McDonalds istället.
    Visst - det här har inget med kuvertavgift att göra. Men jag ville poängtera att man bör hålla sig till det som funkar för ens släkt och vänner också och inte bara köra på "det man själv önskar".
    Om kuvertavgift är vanligt så är det en trygghet för gästerna. Om det är vanligt med knytkalas så kanske det kan vara ett alternativ.
    Pengarna är nog många gånger bara en bidragande orsak till att man väljer kuvertavgift. Då kanske man kan beställa lite lyxigare mat eller välja en finare restaurang än man gjort annars.

• MsChevy

Så sant!!!
    På mitt förra bröllop skrev vi "ledig klädsel-hel o ren" för de vi bjudit är inga klä-upp-sig-människor. Vissa vågade jag till och med skriva "kom som du är" medan till t ex en kompis skrev jag "tål att diskuteras ;P" för han vägrade komma i kostym (det slutade med jeans, skjorta, kavaj och träskor...haha) 

Så för att runda av det hela: alla gör som de själva tycker är rätt och det är nog bästa svaret på min tråd jag kan få och det är perfekt. Har alltid gjort det jag tycker är bäst för alla, så då gör jag det även nu. Blev bara lite "försvagad" eftersom det är så många i M2B´s släkt jag inte träffat än och de verkar vara väldigt...vad ska vi kalla det, up tight. Lite snobbiga.

Men vårt personliga bröllop gör vi som vi vill, inte som nån annan tycker vi borde ha det...det är ju ändå våran dag!!! Solig  (som jag längtar efter som bara den!!!)

Och med detta vill jag önska alla en glad sommar och en fantastiskt bröllopsdag!!!Skål 

• izredam
    Chicita skrev 2011-07-26 20:52:43 följande:
    Vissa kretsar har alltid någon form av kuvertavgift och skulle tycka att det var ytterst konstigt att inte ha det.
    Vi har ingen kuvertavgift. Men jag fick frågor från två gäster (en på min sida och en från hans sida) om vart dom skulle betala in avgiften... och när jag förklarade att vi inte hade någon så blev dom väldigt förvånade... Och frågade om dom måste köpa present istället då...
    Öhm... neeej... presenter är helt frivilligt, vi har skrivit i inbjudan att vi inte önskar presenter till och med... Men att om någon absolut vill ge något ändå så är ett bidrag till resan välkommen.
    Vi och våra vänner har alltid haft det så - firar vi någons födelsedag har vi med oss present och vi betalar för vår mat, oftast är det den som håller i festen som bestämmer maten och sen betalar man och ser glad ut. Det brukar inte vara speciellt dyr mat heller för den delen.

Vi har diskuterat fram och tillbaka nu om vi ska ha kuvertavgift eller inte. Helst av allt så skulle vi ha en barbeque-kväll med grillat kött och grönsaker till varmrätt, grillade fruktspett till efterrätt (med sirap och glass!) och tårta på det. Och problemet där är liksom inte pengarna - för att grilla behöver inte kosta så mycket, speciellt inte med tanke på att jag jobbar extra i en charkbutik och därmed har personalrabatt. MEN vi har ingen som kan grilla - och om vi då sätter ihop buffén själva så måste vi också få tag på personal. Så alternativet är att catera en grillbuffé - vilket känns superfjantigt när man har resurserna hemma...Någon som har förslag?
  • Å och D

Jag skulle inte ta kuvertavgift, det känns konstigt i min värld. Vi har utländska gäster varav några från USA och de lägger en rejäl slant på sin flygresa, då hade det känts mer än jättefel att de också ska betala. Men jag tycker det beor på omständigheterna är man t ex student så förstår jag om man tar kuvertavgift - svårt att lösa annars.

• Bettina

Jag tycker det är intressant att höra hur olika människor och kretsar gör.
    I vår familj var det ingen som någonsin hört talas om kuväravg men i hans familj visste de iaf vad det var.

Min morfar som är 75 och mormor 85 blev förnärmade när de hörde att man tar betalt av gästerna.. De är dock av gamla stammen och bland de yngre är detta inte alls konstigt.

Var och en gör som man vill tycker jag....men man får då också respektera om gästerna kommer eller inte.

Vi har satt kavaj som klädkod för att det var den lägsta graden , men har fått förfrågningar om man måste ha kavaj då flera är obekväma med det. Vi har svarat att det behöver de inte, glada om de vill fira vår dag med oss.

• MrsT2011

Har bara läst TS och jag håller med dig.

Kuvertavgift är för mig endast OK om gästerna själva får välja vad de ska äta. Ungefär som när man bokar bord  på restaurang och väljer mat från menyn. Men att ta betalt för mat som gästen kanske inte ens gillar? Sniket och onödigt.

Däremot kan man enligt min uppfattning ÖNSKA sig pengar i present, men då helst till något helt annat som t.ex. bröllopsresan. Och då är det ett ÖNSKEMÅL, man har ingen rätt att bli sur om folk hellre vill ge skålar och vinglas i present.

• izredam
    Å och D skrev 2011-07-27 15:26:37 följande:
    Jag skulle inte ta kuvertavgift, det känns konstigt i min värld. Vi har utländska gäster varav några från USA och de lägger en rejäl slant på sin flygresa, då hade det känts mer än jättefel att de också ska betala. Men jag tycker det beor på omständigheterna är man t ex student så förstår jag om man tar kuvertavgift - svårt att lösa annars.
    Vi är studenter båda två, INGEN av gästerna kommer att vara student. Alla gäster (som inte är barn) har ett fast jobb (nej nu ljög jag - hans mostrar har inte jobb, de är sjukskrivna, men de har istället makar med bra lön så ja, det är inte som att de har ont om pengar). Och som jag sa tidigare så brukar man i vår krets betala för sig på fester etc. Även om vi inte vill ha några bröllopspresenter. Vi har helt enkelt inte plats för det (vi bor i en etta med kokvrå på 49 kvadrat. Det ger inte så mycket plats över för onödiga saker, speciellt inte sånt folk vill ge bort i bröllopspresent).
Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?