• MsChevy

Kuvertavgift eller inte?

Fästmannen och jag diskuterade huruvida vi skulle ta en kuvertavgift eller inte. Personligen tycker jag inte man ska göra det, känns fel helt enkelt. Men det är min åsikt.
    Att våra gäster dessutom får resa ganska långt och samtliga får stå för sitt boende och transport, tycker jag att det verkar lite girigt med kuvertavgift. Både resa, logi och maten...nej, hade inte lockat mig iaf.
    Vad tycker ni andra?
    Många av gästerna kommer dessutom från Norge och våra svenska gäster reser ca 20-30 mil till vigselplatsen +några mil till festplatsen. 

• Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?
  • Black Coffee

Oj nej - pinsamt med betalbröllop!

• BlackWIngedAngel
    litenkaka skrev 2011-07-16 16:11:28 följande:
    Fast det är ju inte alls "pengar som pengar". Säg att ni bjuder en familj med två vuxna, en 18-årig dotter och en 14-årig son. Kuvertavgiften för dem blir ju 1200:- och 1200:- är kanske dubbelt så mycket som dem gett om ni önskat er pengar till bröllopsresa.
    Det är ju även så att det kan finnas gäster som inte alls har tänkt att ge presenter som kostar pengar, men som kan ha ett helt annat värde. Då kanske de inte kan komma. Det är skillnad på en frivilligt vald gåva och en inträdesavgift, tycker jag.
  • teah

Tänk att kuvertavgift ska bli så stora diskussioner på den här sidan! Helt otroligt. Min syn på det hela är att alla vet att bröllop kostar mycket. De bjudna gästerna gör ett frivilligt val att tacka ja till inbjudan eller inte. Blir man förolämpad av kuvertavgiften, strunta i att komma på bröllopet!! Sedan har väl kankse summan på avgiften betydelse. I min bekantskapskrets är kuvertavgift på ca 200-250 vanligt. Det är en så pass liten summa att det är svårt att hitta en present för mindre. Alla förstår att det är ett bidrag till festen, för det är ju omöjligt att det räcker för att fylla all kostnad för maten.
    När avgifterna börjar bli 400kr och mer förstår jag att det finns lite motstridiga känslor i och med att då blir det dyrt! Framför allt om du ska betala resa och boende också.

Om det är det att man blir bjuden till fest men får betala själv (som många verkar störa sig på) kan man väl formulera sig i inbjudan på något sätt som gör att det blir tydligt att det roliga är att vi firar tillsammans, inte att kom och jag bjuder på allt.....

Alla är vi olika! Ni själva planerar bröllop och har budget så tänk lite på hur ni skriver! Sitter det blivande brudpar och funderar på kuvertavgift mår man ju dåligt om man hamnar på en sådan här tråd! 

• passionsblomman

teah, om man nu sitter och planerar själv, är det kanske nyttigt att "hamna" i sammanhang där man får klart för sig att somligt man själv tycker är kanonbra, inte är det för alla?
    Jag antar att det är för att man VILL veta vad olika människor tycker man startar en frågetråd i ett ämne. Om det då är något som många har en uppfattning och åsikt om, så lär många svara och uttrycka den.
    Det är inte samma sak som att det är en väldig diskussion, och det är heller ingenting som innebär att var och en i slutänden fatta sina egna beslut och gör precis så som den själv kommer överens med sin partner om.

I det här fallet är ju TS inte överens med just sin partner, i just den här frågan (eller var inte vid trådstarten). Om hon då frågar vad vi andra tycker, vad i all världen kan rimligen vara fel med att många svarar? ständigt och jämt när saker diskuteras-helt enligt en tråds ämne-så dyker samma "men ååå vad hemska ni är allihop och varför kan ni inte bara inse att alla är olika och att all gör som de vill och varför ska ni bestämma hur andra gör" upp. Det är det väl för tusan ingen som gör? Tvärtom brukar medlemmar här få starkt stöd i de trådar där man är ledsen över att andra-dvs folk i ens irl-omgivning-försöker styra ens liv. Det är två helt olika saker att ha en åsikt i en fråga och att försöka bestämma över andra.

Varför är starka åsikter eller bestämda uppfattningar så otroligt provocerande, farligt och hemskt? Det är ju inte precis så, att alla bara springer runt och allmänt tycker en massa, utan det är ju åsikter som motiveras och förklaras utifrån värderingar. Är andras värderingar inte intressanta att ta del av? Och om svaret på det är "nej", så har man väl valmöjligheten att inte ta del av de åsikterna alls? Såvida ingen mailbombar ens inbox eller gästbok, så läser man väl vart man vill?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kattpoet

teah, om man har långväga gäster så bör man av ren artighet  stå för deras mat.  Om folk måste lägga mer än 20 mil på sin resa till bröllopet så   tilkommer  ju kostnaderna av boende, mat , resekostnad och om man då ska också lägga ut  kuvertavgift så blir det väldigt dyrt för folk.

Visst då  kommer folk då att stanna hemma, eftersom rent ärligt hur mycket man älskar brudparet, så har inte alla råd att lägga  runt 2000- 5000 kr på deras dag.  

Och att man inte kan hitta en bra present för 200kr, det kan man visst!  Det handlar om att ge en present som visar att man känner  brudparet, inte om att vara den som ger dyrast.

Jag är så innerligt trött på att alla tror idag att alla andra är gjorda av pengar,  fattiga människor finns. 
    Och jag på existens minium klarade av att  göda mina 30 gäster,  1700 kr kostade buffen med  sju sorters kakor fika och tårta  och kaffe och läsk ingick. 

• Pinkgrape

Vi tar kuvertavgift och är väldigt nöjda med det. Har sagt det förut och säger det igen, negativitet om kuvertavgift har jag endast stött på här på BT! Ingen annanstans av någon i något sammanhang. Vi kändes oss dock väldigt bekväma med den saken då det i vår släkt och vänskapskrets är vanligt att man gör så. Dessutom vet alla som känner oss hur vi haft det de senaste åren och förstår därför att vi inte har råd att bjuda alla. Vi har dock bara två långväga gäster, alla andra bor redan här där vi bor. Ingen behöver ju därför ordna boende och liknande. Kan ju dock tillägga att båda de som åker långväga (ca 100mil) själva står för resa, boende, kuvertavgift och dessutom kostym (de är marskalker) och båda är bara hur glada som helst att de blivit tillfrågade och tycker det är en självklarhet att man betalar för sig själv. Vi har miljonärer och studenter bland våra gäster och ingen har tvekat på att komma pga kuvertavgiften. Vi har dessvärre ett ganska stor bortfall av gäster (56 av 82 kommer) men det beror inte på kuvertavgiften (som många här verkar tro) utan pga andra omständigheter som jag väljer att inte skriva ut här då det är för personliga saker. Kan ju tillägga för de som undrar, att vi gjort det absolut klart och tydligt att vi inte vill ha några presenter överhuvudtaget! Vi vet dock redan att vi kommer få flera presenter, trots kuvertavgift och det är helt och hållet gästernas egna val.

Vill man inte ha kuvertavgift, så behöver man inte det. Vill man inte gå på ett kuvertbröllop, ja, då behöver man ju absolut inte det. Jag tycker däremot inte att man på en gång ska förkasta det alternativet. Alla har vi olika bakgrunder och anledningar till att vi gör våra val.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • lurpan

Alla får väl göra precis som de vill själv. 
    Om jag väljer mellan att ta 300:- i kuvertavgift eller inte kunna gifta sig alls - då väljer jag kuvertavgift, alla gånger. 
    Men har man råd att bjuda på allt - då gör man väl det.
    Svårare än är det väl inte.
    Jag har varit på bröllop där de bjudit på allt, på bröllop där de tagit 350:- i kuvertavgift och bröllop där man fick skänka valfri summa som gåva istället för present.
    Eftersom det varit våra vänner som gift sig så har vi respekteras deras önskningar om deras dag och skulle aldrig välja att inte gå pga av att brudparet väljer att ta kuvertavgift.

Det bästa av dessa bröllop (om man ser till mat, dryck, upplägg, underhållning och over-all upplevelse) så vinner bröllopet med kuvertavgift med hästlängder.
    Men jag tror det blir bra hur som helst, alla gör som de själva vill tycker jag. 

• passionsblomman
    lurpan skrev 2011-07-25 20:42:05 följande:
    Alla får väl göra precis som de vill själv. 
    Om jag väljer mellan att ta 300:- i kuvertavgift eller inte kunna gifta sig alls - då väljer jag kuvertavgift, alla gånger. 
    Men har man råd att bjuda på allt - då gör man väl det.
    Svårare än är det väl inte.
    Jag har varit på bröllop där de bjudit på allt, på bröllop där de tagit 350:- i kuvertavgift och bröllop där man fick skänka valfri summa som gåva istället för present.
    Eftersom det varit våra vänner som gift sig så har vi respekteras deras önskningar om deras dag och skulle aldrig välja att inte gå pga av att brudparet väljer att ta kuvertavgift.

Det bästa av dessa bröllop (om man ser till mat, dryck, upplägg, underhållning och over-all upplevelse) så vinner bröllopet med kuvertavgift med hästlängder.
    Men jag tror det blir bra hur som helst, alla gör som de själva vill tycker jag. 
    lurpan, hur hjälper "alla gör som de vill-devisen" TS, när de är två om saken och inte överens om hur de vill? Jag tror inte man ska utgå från att de som svarar i trådar som den här, vill tala om för andra hur de ska göra, utan ta det som en fingervisning om hur olika man kan tycka, och ibland kan det vara en vägledning i ett val, att se hur responsen blir på en idé. Även om man sedan beslutar själv om hur man i slutänden väljer att ha det. Svårt eller lätt? Tja, ibland kan det finnas många faktorer som spelar in, även för hur man vill ha det. "Å ena sidan, å andra sidan..."
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MsChevy

Oj, vilka heta diskussioner det blev  på den här tråden! 

Alltså, vi var inte direkt oense om det. Han nämnde att de bröllop han varit på hade haft kuvertavgift, medan ja inte varit på nåt och definitivt inte hålla i ett. Så jag ville mest kolla upp hur det låg till bland andra o oj, vad svar jag fått. Tack allihop!!!Glad

Men vi kommer inte ta nån kuvertavgift. Dels för att gästerna reser så långt, får betala sitt boende och jag tycker det är fel. Kan man inte betala för deras mat/underhållning/dricka/m.m., då får man helt enkelt dra in på utgifterna, t ex hitta billigare lokal, annan mat, sortera gästlistan, m.m. Vi väntar på prisoffert från några firmor som sköter lokalen vi vill ha, sen får vi se hur budgeten påverkas. 

• crea diem

Som gäst kanske man oxå vill köpa nya kläder om man ska på bröllop, så där e en kostsam post till.
    Ang boende. så har jag bott på vandrarhem som brudparet ordnat, det var kanon bra, man sov ju bara där och det blev inte så dyrt.

Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?