• Kattpoet

Kuvertavgift eller inte?

teah, om man har långväga gäster så bör man av ren artighet  stå för deras mat.  Om folk måste lägga mer än 20 mil på sin resa till bröllopet så   tilkommer  ju kostnaderna av boende, mat , resekostnad och om man då ska också lägga ut  kuvertavgift så blir det väldigt dyrt för folk.

Visst då  kommer folk då att stanna hemma, eftersom rent ärligt hur mycket man älskar brudparet, så har inte alla råd att lägga  runt 2000- 5000 kr på deras dag.  

Och att man inte kan hitta en bra present för 200kr, det kan man visst!  Det handlar om att ge en present som visar att man känner  brudparet, inte om att vara den som ger dyrast.

Jag är så innerligt trött på att alla tror idag att alla andra är gjorda av pengar,  fattiga människor finns. 
    Och jag på existens minium klarade av att  göda mina 30 gäster,  1700 kr kostade buffen med  sju sorters kakor fika och tårta  och kaffe och läsk ingick. 

• Kattpoet

Lurpan men du dissade just alla fester som du har varit på där de inte varit kuvertavgift.

Jag la ner  mindre 10 000 kr på  bröllopet och   runt 1700 kr på löftens festen ett år senare  och varje gång hade jag  30 gäster,  ena  gången hade vi catering vilket enligt mina vänner inte ens var hälften så god som min mat och andra  gången lagade jag all mat  själv, vilket enligt mina vänner var mycket godare än cateringen.

Det blev sten sax påse över de sista äppelkättbullarna  och alla verkade  gilla festen och sa det till mig.   Jag  må vara fattig men  jag har kunskapen att leva efter min plånbok men även bjuda till utan att jag hamnar hos kronofodgden.   Jag önskar att förstod att man behöver inte ha en massa pengar för att kunna  bjuda folk på en underbar fest.

600 kr plus  kläder och resa  är för dyrt för mig och min make,  tyvärr  jag kan inte lägga en sådan summa på en vän, det går inte så jag får stanna hemma. 

Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?