• Pinkgrape

Kuvertavgift eller inte?

Vi tar kuvertavgift och är väldigt nöjda med det. Har sagt det förut och säger det igen, negativitet om kuvertavgift har jag endast stött på här på BT! Ingen annanstans av någon i något sammanhang. Vi kändes oss dock väldigt bekväma med den saken då det i vår släkt och vänskapskrets är vanligt att man gör så. Dessutom vet alla som känner oss hur vi haft det de senaste åren och förstår därför att vi inte har råd att bjuda alla. Vi har dock bara två långväga gäster, alla andra bor redan här där vi bor. Ingen behöver ju därför ordna boende och liknande. Kan ju dock tillägga att båda de som åker långväga (ca 100mil) själva står för resa, boende, kuvertavgift och dessutom kostym (de är marskalker) och båda är bara hur glada som helst att de blivit tillfrågade och tycker det är en självklarhet att man betalar för sig själv. Vi har miljonärer och studenter bland våra gäster och ingen har tvekat på att komma pga kuvertavgiften. Vi har dessvärre ett ganska stor bortfall av gäster (56 av 82 kommer) men det beror inte på kuvertavgiften (som många här verkar tro) utan pga andra omständigheter som jag väljer att inte skriva ut här då det är för personliga saker. Kan ju tillägga för de som undrar, att vi gjort det absolut klart och tydligt att vi inte vill ha några presenter överhuvudtaget! Vi vet dock redan att vi kommer få flera presenter, trots kuvertavgift och det är helt och hållet gästernas egna val.

Vill man inte ha kuvertavgift, så behöver man inte det. Vill man inte gå på ett kuvertbröllop, ja, då behöver man ju absolut inte det. Jag tycker däremot inte att man på en gång ska förkasta det alternativet. Alla har vi olika bakgrunder och anledningar till att vi gör våra val.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    "Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Gå sen samma gator jag gått, bearbeta sen förlusten och den sorg av älskade jag förlorat. Orka med alla känslor och händelser jag erfarit. Snubbla på alla stenar jag snubblat på och res dig alltid upp igen. Gå precis samma väg jag gått i livet och när du gjort detta.... Ja, då kan du döma mig eller mitt liv."

Något som många här borde tänka lite mer på i många olika trådar och allmänt ute i livet. Vi är inte likadana. Vi har inte samma tankar, erfarenheter och värderingar eller förutsättningar. Vi skulle många behöva vara lite mer öppna och förstående och inte så snabba att döma andra och deras val.
  • Pinkgrape
    Tessann skrev 2011-07-26 12:48:21 följande:

Vi tog inte ut kuvertavgift då vi tycker det är skämmigt.. att folk ska måsta betala för att få komma på våran fest.. nä vi hade ALLT gratis.. inte ens betalbar som många verkar ha.

Vi är inte miljonärer men vi tänkte inte ens tanken på att ta betalt för nåt.. däremot så sa vi att vi inte ville ha nå presenter.. bara ni kommer är present nog.. vilket givetvis resulterade i att de gav en slant eller presentkort.

När jag nu för skojs skulle slog ut alla gäster på den summan vi fick så blev det i snitt 351kr per person :) och OM vi nånsin skulle fått för oss att ta kuvertavgift så hade vi inte tagit mer än 200kr.. mer än så är pinsamt.

Vi tar 350kr/person och vi är inte pinsamma och tycker inte att det är skämmigt! Tänka sig..
Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?