Kuvertavgift eller inte?
Vi tar kuvertavgift och är väldigt nöjda med det. Har sagt det förut och säger det igen, negativitet om kuvertavgift har jag endast stött på här på BT! Ingen annanstans av någon i något sammanhang. Vi kändes oss dock väldigt bekväma med den saken då det i vår släkt och vänskapskrets är vanligt att man gör så. Dessutom vet alla som känner oss hur vi haft det de senaste åren och förstår därför att vi inte har råd att bjuda alla. Vi har dock bara två långväga gäster, alla andra bor redan här där vi bor. Ingen behöver ju därför ordna boende och liknande. Kan ju dock tillägga att båda de som åker långväga (ca 100mil) själva står för resa, boende, kuvertavgift och dessutom kostym (de är marskalker) och båda är bara hur glada som helst att de blivit tillfrågade och tycker det är en självklarhet att man betalar för sig själv. Vi har miljonärer och studenter bland våra gäster och ingen har tvekat på att komma pga kuvertavgiften. Vi har dessvärre ett ganska stor bortfall av gäster (56 av 82 kommer) men det beror inte på kuvertavgiften (som många här verkar tro) utan pga andra omständigheter som jag väljer att inte skriva ut här då det är för personliga saker. Kan ju tillägga för de som undrar, att vi gjort det absolut klart och tydligt att vi inte vill ha några presenter överhuvudtaget! Vi vet dock redan att vi kommer få flera presenter, trots kuvertavgift och det är helt och hållet gästernas egna val.
Vill man inte ha kuvertavgift, så behöver man inte det. Vill man inte gå på ett kuvertbröllop, ja, då behöver man ju absolut inte det. Jag tycker däremot inte att man på en gång ska förkasta det alternativet. Alla har vi olika bakgrunder och anledningar till att vi gör våra val.