• zadde

Ge en blomma till mor och svärmor?

Jag har läst att det är en amrikansk sed att ge en blomma ur sin bukett till sin mor när man går in i kyrkan, och sen en till svärmorn när man går ur kyrkan.
    Jag undrar nu om det förekommer i sverige och om man kan göra så? 

• Svar på tråden Ge en blomma till mor och svärmor?
  • MalinMattias

Jag kommer ge min mamma och min syster en blomma på vägen in och en till svärmor på vägen ut. Jag tycker det är ett fint sätt att visa att jag tycker om dem. Sedan om det är en sed från USA eller från Kina, det struntar jag i. Glad

• weddingdreams

Jag kommer också göra det.. Har aldrig varit på ett bröllop som gör det så därför kommer det kanske bli extra fint för ingen förutom en kompis, min m2b och floristen vet om det... :)

• Topsy

Jag och min blivande make kommer att ge min mor och svärmor varsin blomma när vi går in.
    Jag håller med,,var seden kommer ifrån är ointressant,det viktigaste för oss är att båda blir uppmärksammade.

• Lilique

Jag hittade också den seden när jag satt och bläddrade lite i en bok och jag tyckte att det var så fint. Men huruvida det är en "godkänd" sed i Sverige eller inte ger jag inte mycket för. Om det inte är en sed, nej då är det väl inte det. Då är det bara en brud som stannar i altargången och räcker över en blomma - och det är vackert! Det räcker för mig.

• teah

åh vilken fin sed! kanske vore något.....tack för tipset :)

• MickeAngelica2011

Hej!
    Jag ska oxå ge en blomma till svärmor och mamma, tycker det känns bra för mig *L*

Det finns många seder och "bestämmelser" för bröllop o dylikt men vi som gifter oss kan skapa egna "seder" för vår dag *L*

• GeneralElectric

Jag gjorde detta! Mamma fick spontant en blomma på vägen in, men det blev en liten mesig klöver utan ordentlig stjälk. Så efter vigselakten, innan vi började gå ut, valde jag med lite mer tanke ut två små röda rosor och gav en till mamma och en till min svärmor. Ingen fattade någonting och M2B blev nog lite förvirrad, men jag hoppas det var någon som fattade grejen...

• crea diem

Var ska de göra av blommorna sen....ska de mingla runt med de eller? Kommer de inte att sloka?

• Lilique
    crea diem skrev 2011-07-19 18:31:54 följande:
    Var ska de göra av blommorna sen....ska de mingla runt med de eller? Kommer de inte att sloka?
    Mig spelar det ingen roll om de slänger dem på vägen ut eller håller dem i handen hela kvällen efter helhjärtade försök att få dem att hålla med blött papper lindat om stjälkarna. Det är själva gesten som är det viktiga för mig. De kommer båda två onekligen att bli glada och förvånade när jag gör det.
  • MalinMattias
    Lilique skrev 2011-07-20 08:04:58 följande:
    Mig spelar det ingen roll om de slänger dem på vägen ut eller håller dem i handen hela kvällen efter helhjärtade försök att få dem att hålla med blött papper lindat om stjälkarna. Det är själva gesten som är det viktiga för mig. De kommer båda två onekligen att bli glada och förvånade när jag gör det.
    Skriver under på det!
Svar på tråden Ge en blomma till mor och svärmor?