• liley

Passar denna alliansring med förlovningsringen?

Jag har en solitär förlovningsring i platina med en 0,33 karats briljantslipad diamant. Nu letar jag efter en alliansring som ska passa till. Blev mycket förtjust i denna (se nedan) som är i vitt guld med 7 st prinsesslipade diamanter 0,4 karat. Men blir det för "kantigt" till min förlovningsring som har en mjukare form? Funderar även på någon alliansring med nedsänkta briljantslipade diamanter. Vad tycker ni? Kom gärna med förslag!

T.v. Ringarna tillsammans. T.h. Alliansringen
  • Svar på tråden Passar denna alliansring med förlovningsringen?
  • liley

Tack för kommentarerna! Intressant att höra vad ni tycker även om jag i slutändan såklart kommer att följa mitt hjärta . Har även provat en ring med nedsänkta briljantslipade diamanter. Vad tycker ni om den?
    Tycker att ringen är fin, men kanske lite vanlig. Det blir en glipa även här, men man kan tydligen gå till en guldsmed som kan korrigera fattningen på förlovningsringen så att de sitter perfekt ihop. Det jag gillar med den tidigare kombinationen är att ringarna har sin egen personlighet och att man därmed ser dem bättre enskilt. Fast här är det kanske mer enhetligt.

Funderar på att ev. designa en egen om jag inte finner den ultimata. Men i nuläget lutar det ändå åt den första kombinationen.

• majflicka
    liley skrev 2011-07-19 14:21:58 följande:
    Det jag gillar med den tidigare kombinationen är att ringarna har sin egen personlighet och att man därmed ser dem bättre enskilt.

Så fint du skrev, det känns som du ska köra på med alt nr 1 isf Glad

• Tårtsmula

Jättefint! Jag kommer att ha en liknande uppsättning. Jag har en enstensring som förlovningsring och alliansring som vigselring. Men skenorna är lika varandra så ringarna kommer ihop.

• Invincible

Jag har valt att göra såhär med vigselringen. Alliansen är alltså den jag får när vi gifter oss.

Guldsmeden har gjort alliansringen i höjd enligt måtten på min befintliga, så när de sitter bredvid varandra blir det i stort sett inget glapp alls.

(Bilden blir lite missvisande pga hur de sitter fast i botten ringasken.)
    And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • liley

Just nu känns nr 1 mest rätt. Har redan tröttnat på ringen på bild nr 2 och min blivande gillar den inte alls... Såg en ring från Schalins som jag tyckte om, men den är för dyr tyvärr...

Invincible skrev 2011-07-19 18:54:30 följande:
    Jag har valt att göra såhär med vigselringen. Alliansen är alltså den jag får när vi gifter oss.

Guldsmeden har gjort alliansringen i höjd enligt måtten på min befintliga, så när de sitter bredvid varandra blir det i stort sett inget glapp alls.

(Bilden blir lite missvisande pga hur de sitter fast i botten ringasken.)
    And tonight we can truly say - Together we are invincible
    Vilka fina ringar! De ser vackra ut tillsammans. Har ni designat vigselringen tillsammans med guldsmeden? Kostar det i så fall ungefär lika mycket som det skulle ha gjort om ni köpt en färdig? Jag är ju lite inne på att designa min egen.
  • litenkaka

Tycker ringen i TS är väldigt fin och passar bra Men skulle nog valt en annan lägre skena så den inte är lika hög som förlovningsringen. Då blir nog inte glappet lika påtagligt.

• liley
    litenkaka skrev 2011-07-19 21:32:57 följande:
    Tycker ringen i TS är väldigt fin och passar bra Men skulle nog valt en annan lägre skena så den inte är lika hög som förlovningsringen. Då blir nog inte glappet lika påtagligt.
    Skenan är lägre än förlovningsringen som står upp en bra bit, men det syns kanske inte om man inte ser ringarna från sidan. Glipan blir p.g.a att min förlovningsring går in lite vid fattningen, men det kan en guldsmed fixa genom att bygga upp lite kring fattningen. Dessutom blir det en extra glipa för att alliansringen är för stor och inte passar mitt finger och storleken på den andra ringen. Så glappet mellan ringarna går att fixa Det är mest den ev. stilbrytningen som jag oroar mig över nu.
  • liley

Vill bara tacka för era kommentarer och berätta att jag har köpt min alliansring nu!! Det blev en med 12 prinsesslipade diamanter 1,2 ct. Fick dock veta att det inte är bra att blanda vitt guld och platina eftersom ringen av platina sliter på guldringen. Därför har vi nu bestämt oss för att byta ut förlovningsringen mot en solitärring i vitt guld i samma stil, fast som matchar alliansringen förstås. Lite synd att jag inte kommer att ha min ursprungliga förlovningsring, men det löser också det där med fattningen och glipan som blev. Så nu har jag motsatt (lyx-)problem istället - att finna en förlovningsring som passar med min alliansring...

Så här ser ringen ut:

• litenkaka
    liley skrev 2011-07-21 18:33:33 följande:

Vill bara tacka för era kommentarer och berätta att jag har köpt min alliansring nu!! Det blev en med 12 prinsesslipade diamanter 1,2 ct. Fick dock veta att det inte är bra att blanda vitt guld och platina eftersom ringen av platina sliter på guldringen. Därför har vi nu bestämt oss för att byta ut förlovningsringen mot en solitärring i vitt guld i samma stil, fast som matchar alliansringen förstås. Lite synd att jag inte kommer att ha min ursprungliga förlovningsring, men det löser också det där med fattningen och glipan som blev. Så nu har jag motsatt (lyx-)problem istället - att finna en förlovningsring som passar med min alliansring...

Så här ser ringen ut:

Superfint! Kan ni inte be en guldsmed tillverka en kopia av nuvarande ringen och använda samma sten?
  • majflicka
    liley skrev 2011-07-21 18:33:33 följande:

Vill bara tacka för era kommentarer och berätta att jag har köpt min alliansring nu!! Det blev en med 12 prinsesslipade diamanter 1,2 ct.

Ohh den var verkligen jättefin! Bra val! =)
  • liley

Tack!! Har bestämt mig för att behålla min förlovningsring till min alliansring. Jag älskar min solitärring och den har ett stort affektionsvärde för mig. Har lite olika förslag på hur man kan lösa problemet platina/guld.  

Svar på tråden Passar denna alliansring med förlovningsringen?