• happiness

Hur får man snittblommor att överleva?

Hej!

Jag brukade kolla runt på BT och dess forum för ett par år sen när vi planerade vårt bröllop och gifte oss utan att vara medlem och sen kikat in lite då och då men nu tänkte jag att jag kunde testa att regga mig och ställa en fråga till er.

Som rubriken lyder: "Hur får man snittblommor att överleva?" Min kära man brukar överraska mig med en bukett blommor lite då och då vilket är mycket uppskattat. =) Han vet att jag älskar rosa rosor så det får jag många gånger, problemet är bara att de dör efter några få dagar =(. När jag får de snittar jag de och lägger de i varmt vatten med näringen man får med. Sen efter 2-3dagar brukar jag byta vatten och snitta om de för det ska man väl göra? Men efter bara en natt så börjar de vissna och sen är det kört. Jag har testat att låta bli att byta vatten och snitta men det funkar inte, har testat att ha socker i vattnet när jag byter vatten och snittar om men det hjälper inte och har testat att bara byta vattnet utan att lägga nåt i vattnet när jag snittat de och det funkar heller inte. Vad gör jag för fel?

Det är just rosor som jag har detta problem med. När jag fått liljor eller gerberas så har jag snittat och lagt i nytt vatten med 2-3 dagars mellanrum och de har levt i iaf en vecka vilket känns lite mer normalt. Dock blir vattnet grumligt och illaluktande mellan gångerna jag byter, är detta normalt?

Sist jag själv köpte blommor frågade jag floristen hur jag ska göra men han sa bara snitta och byt vatten var tredje dag men hade inga fler tips...

Sorry detta inlägg blev lite långt men är det nån som har några bra tips? =)

• Svar på tråden Hur får man snittblommor att överleva?
  • Chicita

Hur mycket tar du bort när du snittar? Du måste få bort det gamla och då räcker det inte med nån cm eller mindre.

2-3 cm brukar jag snitta minst.
    Och sen byter jag faktiskt inte vatten. Jag fyller bara på med mer om det behövs.

Om det är bra kvalité på blommorna så brukar dom hålla en vecka lite drygt för mig

• thewhytehouse

hm.. Väldigt vanligt problem du beskriver. Eftersom du skriver att du lyckas bättre med Gerbera och Liljor kan det bero på att snittytan inte är tillräckligt stor eller att kniven inte är rakblads-vass nog för rosens hårda stjälkar.  Om snittet läggs fel och med slö kniv skadar man rosens vattenkanaler och den kan inte dra vatten utan dör inom kort (det kan man lätt se om man tittar på snittytan och det blivit några "smulor" - då är vattenkanalerna skadade). 
    Om du inte redan har en floristkniv, så tipsar jag om att inhandla en sådan (hos floristen) . De kostar inte många kronor.  

Sedan beror det ju också självklart på kvalitet vid inköp.

Lycka till.

• Tårtsmula

Som många skriver, stor snitt yta. Ha så varmt vatten så möjligt -gärna så varmt att du nästan bränner dig. Vidare ska vattnet vara högt upp, alltså så att gärna två tredjedelar av stjälken står i vattnet. Ett annat tips är att känna på rosen när den köps. Hela rosen ska vara hård. En mjuk ros är nära att vissna.

• passionsblomman

*vass kniv och sneda snittytor som sagt.- aldrig någonsin en sax!

*inga bladdelar i vattnet.

*inte för hett vatten-du ska inte skålla rosorna, varmt i det här sammanhanget är 40-45 grader. Du behöver inte ta varmt vatten igen när du byter.

*Rätt näringskoncentration. Du kanske tar för mycket av näringen? Till en mindre vas räcker det med hälften av påsen.

*skippa det där med socker, det är gammalt.

Men eftersom de andra blommor du köper brukar hålla, så undrar jag om det bara är en rossort med dålig kvalité=kort vasliv? Prata med butiken där ni brukar handla och påtala att samma rossort blir likadant med, gång på gång. Ta också med dig rosorna och visa. En sådan sak hade jag absolut velat ha reda på, så jag som butiksinnehavare kunde stöta på mina leverantörer att blommorna inte håller måttet.
    Olika blomsorter har ju olika hållbarhet, men tre dagar är lite väl kort för en ros...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • happiness

Chicita: Jag brukar bara skära bort det gamla snittet men nu ska jag testa att snitta mer som du tipsa om, tack!

Thewhytehouse: Nästa gång jag eller min man är hos floristen ska vi fråga efter en sån kniv som du tipsa om, tack!

Tårtsmula: Jag brukar använda så varmt vatten som du beskriver men det kanske jag ska låta bli om man kollar på passionsblommans råd.

Passionsblomman: Vi brukar köpa blommor från olika florister, både de stora kedjorna och mindre privatägda men spelar tyvärr ingen roll. Oftast så blir det stora rosor som kanske kostar 25-45kr som känns helt fantastiska när man får hem de så känns så konstigt att de vissnar så snabbt. Har ibland köpt sånna mindre rosor som man köpr i 10-pack och de håller ibland lite längre men de är ju tyvärr inte lika fina som de man köper styckvis som är stora. Har aldrig tänkt på att man kan gå tillbaka till floristen och påtala problemet, det ska jag försöka göra nästa gång! Kan det grumliga och illaluktande vattnet bero på att bladen ligger i vattnet? När jag byter vatten så är skälkarna täckta av något geléliknande som även flyter runt i vattnet och luktar illa, inte så kul.

Tack alla för era tips, ska köpa blommor imorrgon och testa! =)

• passionsblomman

Det illaluktande vattnet beror alldeles säkert på det! Om man låter blad vara nere i vattnet, så leder det till att man låter blomman dricka "förgiftat" vatten, och det leder obönhörligen till för tidig död. Precis som Chicita säger, så är det också viktigt att ta av tillräckligt mycket. Första gången ca 2 cm och sedan så att man ser att snittet blir vitt och fräscht.

Pröva att verkligen vara noga med bladen och allt det övriga, så vore det väl tusan om du inte ska kunna ha blommorna längre. Har du möjlighet, så ställ gärna snittblommor svalt över natten, så får du extra dagar att njuta dem.

Men om det här fortsätter hända, trots ovanståendes alla råd, så ska du inte tveka att berätta det för floristen. Gör du det trevligt och ger dem chans att hjälpa dig hitta en föklaring, så är det bara sådant man ser positivt på som yrkesperson-om man är seriös menar jag då.

• Tårtsmula

Jag hävdar bestämt att man kan ha hett vatten. Mina rosor är i alla fall fina i en vecka och mer. Man kan t o m få slokande rosor att resa sig genom att koka stjälkarna i vatten. Jag har sett det själv.

• passionsblomman

Man kan också få slokande rosor fina igen enom att snitta om dem och lägga dem ner i badkaret-i iskallt vatten... Själva vattnet är nog huvudsaken här. Och i badkarexemplet, det faktum att rosen ligger ner och därmed får lättare att räta upp sig.

Hävda bestämt du, det går bra.

När man går sin floristutbildning får man reda på att det kommer en hel del gamla sanningar med i råden om skötsel, alltifrån krossade stjälkar, kokande vatten , sockerbitar, sockerdricka etc. Jag ger de råd jag lärt mig yrkesvägen och sedan får folk lyssna på någon, ingen eller alla vad mig beträffar. Jag har också sett det själv. Många gånger.
    Vad jag vill ha sagt, är att hett vatten egentligen inte alls behöver vara så hett som är vanligt att man tror. Det hjälper nämligen inte ytterligare. 40-45 grader hade räckt. Orsaken till att man till vedartade stjälkar använder varmare vatten, är att sockeratrena i stjälkarna lättare löser sig och växten kan lättare dricka. Det gäller alltså alla blommor med hård stjälk. Inte minst blommande grenar som fruktträd och syrener. Hortensia är ett annat exempel. för varmt vatten för mjuka stjälkar är docjk en ren katastrof. Tulpaner,andra lökväxter ängsblommor och mycket annat är exempel på det.

• happiness

Tack passionsblomman nu förstår jag äntligen varför vattnet blir så äckligt! Har inte varit kul att byta vattnet...

Min svärmor hade lärt mig att mjuka stjälkar som tex tulpaner ska ha så kallt vatten som det bara går och hårda själkar som rosor ska ha så hett som möjligt.

Jag ska iväg till stan senare så då ska jag passa på att köpa nya rosor. Göra ett rejält snitt, ta bort blad så inget hamnar under vattenytan, kolla på paketet med näring hur mkt vatten det faktiskt ska vara och ha lagom varmt vatten. =)

• passionsblomman
    happiness skrev 2011-07-20 09:25:40 följande:
    Tack passionsblomman nu förstår jag äntligen varför vattnet blir så äckligt! Har inte varit kul att byta vattnet...

Min svärmor hade lärt mig att mjuka stjälkar som tex tulpaner ska ha så kallt vatten som det bara går och hårda själkar som rosor ska ha så hett som möjligt.

Jag ska iväg till stan senare så då ska jag passa på att köpa nya rosor. Göra ett rejält snitt, ta bort blad så inget hamnar under vattenytan, kolla på paketet med näring hur mkt vatten det faktiskt ska vara och ha lagom varmt vatten. =)
    Ja, så fort blad hamnar i vatten, så börjar de ju sin förruttnelseprocess-och i nauren är ju det bra, eftersom det ju gödslar marken, men i en vas blir det alldeles för koncentrerat, och eftersom snittblommorna inte längre har rötter, utan bara sina "sugrör" (som heter kapillärer), så blir det helt igentäppt.

Och vad det heta vattnet beträffar, så menar jag mest att man inte behöver oroa sig att det är för kallt , bara det är varmare än fingervarmt, mn eftersom de flesta av oss inte har varmare än 60 grader i kranen (säkerhetsinställt) så kan man ju i princip vrida på varmvattenkranen och fylla vasen, punkt slut. Det svalnar ju dessutom snabbt. De gamla -efterhängsna-råden om krossa, koka och ösa i socker och allt vad där är, kan man lämna. Vill man pröva även dem, så är det ju fritt fram.

Följ du din plan, den låter utmärkt.
  • EllaBella

Jag fick tipset av min mans mormor att ha en droppe klorin i vattnet till snittblommor. Tyckte det lät lite galet men hon menade att klorinet dödar av bakterier i vattnet. Jag var tvungen att testa det och klippte några grenar från en vildros i trädgården (med sekatör, har inte gjort ny stor snittyta). Nu har de stått i 4 dagar och ser fortfarande fina ut. Vad tror ni, hjälper klorin blommorna att stå längre? 

• passionsblomman
    EllaBella skrev 2011-07-20 12:08:16 följande:
    Jag fick tipset av min mans mormor att ha en droppe klorin i vattnet till snittblommor. Tyckte det lät lite galet men hon menade att klorinet dödar av bakterier i vattnet. Jag var tvungen att testa det och klippte några grenar från en vildros i trädgården (med sekatör, har inte gjort ny stor snittyta). Nu har de stått i 4 dagar och ser fortfarande fina ut. Vad tror ni, hjälper klorin blommorna att stå längre? 
    Här är det vanskliga det där med droppen...
    Det är sant att det behövs både bakteriedödande ämnen och sockerarter(nring) för att ge blommorna längre vasliv. De flesta näringslösningar innehåller båda-och i lagom mängd, så det jag rekommenderar för bästa möjliga effekt, är att man köper en sådan flaska, med flytande näring och har hemma. Och doserar rätt! För mycket av det goda blir inte bra, och för lite hjälper inte tillräckligt.

Så visst tar man död på bakterier med klorin-men det är hemskt lätt att ta för mycket och så luktar ju klorin och ättika (annat gammalt husmorsknep) inte så gott heller, mitt i blomdoften. Att diska sina vaser med just klorin ellerhellre ättikslösning-för mijön då, är däremot ett mycket bra sätt att hålla vaserna riktigt rena. Det tar dessutom bort fula missfärgningar. Om man inte har en kristallvas försås-den blir förstörd av de starka medlen!
Svar på tråden Hur får man snittblommor att överleva?