Hur får man snittblommor att överleva?
Hej!
Jag brukade kolla runt på BT och dess forum för ett par år sen när vi planerade vårt bröllop och gifte oss utan att vara medlem och sen kikat in lite då och då men nu tänkte jag att jag kunde testa att regga mig och ställa en fråga till er.
Som rubriken lyder: "Hur får man snittblommor att överleva?" Min kära man brukar överraska mig med en bukett blommor lite då och då vilket är mycket uppskattat. =) Han vet att jag älskar rosa rosor så det får jag många gånger, problemet är bara att de dör efter några få dagar =(. När jag får de snittar jag de och lägger de i varmt vatten med näringen man får med. Sen efter 2-3dagar brukar jag byta vatten och snitta om de för det ska man väl göra? Men efter bara en natt så börjar de vissna och sen är det kört. Jag har testat att låta bli att byta vatten och snitta men det funkar inte, har testat att ha socker i vattnet när jag byter vatten och snittar om men det hjälper inte och har testat att bara byta vattnet utan att lägga nåt i vattnet när jag snittat de och det funkar heller inte. Vad gör jag för fel?
Det är just rosor som jag har detta problem med. När jag fått liljor eller gerberas så har jag snittat och lagt i nytt vatten med 2-3 dagars mellanrum och de har levt i iaf en vecka vilket känns lite mer normalt. Dock blir vattnet grumligt och illaluktande mellan gångerna jag byter, är detta normalt?
Sist jag själv köpte blommor frågade jag floristen hur jag ska göra men han sa bara snitta och byt vatten var tredje dag men hade inga fler tips...
Sorry detta inlägg blev lite långt men är det nån som har några bra tips? =)