Inlägg från: LisaEleonor |Visa alla inlägg
  • LisaEleonor

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Vi har haft samma problem. En kompis som inte vill ha kavaj på grund av sina åsikter... Sedan har vi fått kommentarer om personer som klagar på att de inte får gå i långklänning. Och vissa som tagit vårt färgtema som klädkod... Försöker förklara att de inte måste ha lila på sig *suck*. Men det är bara att stå på sig känner jag. Tycker att kavaj är en ganska "enkel" klädkod att klä sig efter då de flesta män någon gång i livet har varit tvungen att ha kavaj (student, bal, begravning m.m) så de flesta i min bekanskapskrets har en. Och en klänning till klädkoden kavaj går att köpa på gina tricot eller liknande. Så jag tänker stå på mig.

• LisaEleonor
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2011-07-21 21:20:44 följande:
    Tack för alla era åsikter, jag har precis fixat fram en kavaj till en av gästerna som inte hade råd att köpa. Så nu har JAG fixat det också. Hahaha..Precis som du skriver så har det varit lite snack om lång eller kort klänning, även om färger, då det finns många som tagit vårt färgtema också, fast vi angett att gästerna inte ska klä sig i den kombinationen. Så nu finns det finns en som kommer komma i samma kläder som min m2b fast i en ljusare lila färg på skjortan....
    Visst är det skumt? Jag är helt med på att det inte enbart är våran dag utan att vi valt att bjuda in gäster och då ska ta hänsyn till dem och allt det. Men vill en person så gärna ha långklänning kan hon väl fixa en egen fest att gå på och ha långklänning, varför vårt bröllop?
  • LisaEleonor
    gloriousgirlgirl skrev 2011-07-22 13:45:34 följande:
    Sanslöst är det, folk verkar inte ha vett i skallen när det kommer till klädkoder. Jeans har man väl då ändå inte på ett bröllop! Jag hade nog sagt ifrån rejält till folk, att jeans har man på sig de andra 364 dagarna på året, och kostym bör införskaffas oavsett, för det kommer väl till användning fler gånger i livet....

Citat från min sambo när jag berättade om denna tråden: "Jeans på ett bröllop när det står Kavaj - hmm...det stavas ju inte ens likadant!" ;)

Vågar inte ens tänka på dagen när vi skickar ut våra inbjudningar och det står "Högtidsdräkt"...

Tänkte bara kommentera det där med högtidsdräkt också. Vi var på min fasters bröllop för några år sedan och klädkoden var högtidsdräkt eller mörk kostym. Mörk kostym var mest skrivet för att fastern vet att min pappa och min farbror inte kommer komma i frack så hon gav dem ett allternativ. Min mamma tyckte det var riktigt jobbigt, hon muttrade mycket om pengarna vi var tvungna att lägga ut för tre stycken långklänningar (jag, mamma och syrran). MEN hon sa ALDRIG något till brudparet. Det kom aldrig på frågan. Det var ju självklart att vi skulle följa klädkoden när vi valde att gå på bröllopet.

Så absolut inget negativt om att ha högtidsdräkt som klädkod. Mer ett exempel på att det går att tycka illa om klädkoden men fortfarande visa respekt för brudparet.

Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?