• Anonym (Dåligt samvete)

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Jag skriver anonymt för jag vill inte att någon av mina gäster ska "råka" hitta detta då jag redan har dåligt samvete. Vi har klädkod kavaj på vårt bröllop och anledningen till att vi valde att ha klädkod var för att ingen skulle känna sig alldeles för uppklädd eller "nedklädd" på själva dagen. Jag har själv varit med om ett bröllop där jag blev helt galen av vad jag skulle ha på mig pga klädkoden kostym på ett lyxigt och exklusivt bröllop.

Vi har inget exklusivt bröllop, men tillräckligt exklusivt i våra ögon och klädkoden kavaj innebär, som jag förstått det, att man klär sig festligt och inte vardagligt.

Men nu har flera gäster hört av sig till oss eller pratat med våra föräldrar eller syskon om att "han" vill inte ha kostym eller kavaj på sig, "han" har inte råd att köpa en kavaj eller "hon" har inte råd att köpa sig något fint utan vill hellre ha råd att ge er en bröllopspresent.

Nu har mitt samvete sjunkit så mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till, är det fel att ha en klädkod när det inte är ett exklusivt bröllop? Bröllopet har i snitt kostat ca 45.000:- så ni vet ungefär vad det rör sig om. Jag har sagt till de gästerna som pratat med mig, men låt "han" skippa finbyxor och ta jeans då, eller låt "han" komma utan kavaj och bara skjorta om han vill... jag struntar väl vad de har på sig egentligen, jag vill ha de där på vår stora dag. Klädkoden skulle vara hjälp, inte stjälp :'(

• Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?
  • Chicita

Om du inte hade skrivit ut någon klädkod så hade det blivit lika mycket gnäll för det, det kan du lita på.
    Vissa vill gnälla, och finns det inget att gnälla på så hittar dom något...

Säg helt enkelt att ni har skrivit ut klädkoden för att ge en fingervisning om vilken stil ni tänkt så att ingen behöver fundera. Men om dom inte vill följa klädkoden så är det upp till dom och att ni inte blir arga för det.

• Anonym

Ha inte dåligt samvete Självklart ska man ha en klädkod och ännu mer självklart så ska man följa det och argumentet att Han inte har råd att köpa en kostym mm är bara idioti Varje vuxen man bör ha en i sin ägo

Nästa gång någon frågar så tykcer jag att du ska svara att Jo dom ska ha finbyxor Jo dom ska ha kavaj för det är det som står som klädkod Att dom ens kan med att ifrågasätta det...

Stå på dig och ha absolut inte dåligt samvete

Vi har oxå Kavaj som klädkod

• LisaEleonor

Vi har haft samma problem. En kompis som inte vill ha kavaj på grund av sina åsikter... Sedan har vi fått kommentarer om personer som klagar på att de inte får gå i långklänning. Och vissa som tagit vårt färgtema som klädkod... Försöker förklara att de inte måste ha lila på sig *suck*. Men det är bara att stå på sig känner jag. Tycker att kavaj är en ganska "enkel" klädkod att klä sig efter då de flesta män någon gång i livet har varit tvungen att ha kavaj (student, bal, begravning m.m) så de flesta i min bekanskapskrets har en. Och en klänning till klädkoden kavaj går att köpa på gina tricot eller liknande. Så jag tänker stå på mig.

• SaJo1981

Har samma klädkod här och det har varit mycket frågor kring detta.....vi ville ha klädkod för att inte vissa ska komma i balklänning och andra i shorts..... Det verkar dock inte so att alla förstår det riktigt, Har sagt till de flesta att vi tycker bara att folk ska komma lite mer uppklädda än jeans och tshirt och inte lika uppklädda som smoking etc..... Släpp ditt dåliga samvete..............du har ingen anledning att känna så....

• ClaraH

Jag tycker att ni gjorde helt rätt att ange Kavaj som klädkod. Det är ju den lägsta klädkoden och som Chicita säger så hade förvirringen varit stor om ni inte skrivit någonting (vilket ju traditionellt betyder högtidsdräkt). Klädkoden är ett sätta att guida gästerna om vilken nivå det är på festen så att man som gäst slippen komma överklädd eller underklädd. Egentligen är det ingen beordran till gästerna om hur man måste vara klädd även om man normalt förväntas följa den angivna koden.

Sen tycker jag nog att en kostym hör till vad man bör ha i sin garderob, men samtidigt vet jag att en del aldrig använder det. Ni får väl meddela era gäster att det är för att guida om nivån men inte en beordran att klä sig i kostym (som Kavaj betyder). Vi har själva satt Kavaj som klädkod.

• Anonym (Dåligt samvete)

Tack för alla era åsikter, jag har precis fixat fram en kavaj till en av gästerna som inte hade råd att köpa. Så nu har JAG fixat det också. Hahaha..

LisaEleonor skrev 2011-07-21 21:03:32 följande:
    Vi har haft samma problem. En kompis som inte vill ha kavaj på grund av sina åsikter... Sedan har vi fått kommentarer om personer som klagar på att de inte får gå i långklänning. Och vissa som tagit vårt färgtema som klädkod... Försöker förklara att de inte måste ha lila på sig *suck*. Men det är bara att stå på sig känner jag. Tycker att kavaj är en ganska "enkel" klädkod att klä sig efter då de flesta män någon gång i livet har varit tvungen att ha kavaj (student, bal, begravning m.m) så de flesta i min bekanskapskrets har en. Och en klänning till klädkoden kavaj går att köpa på gina tricot eller liknande. Så jag tänker stå på mig.
    Precis som du skriver så har det varit lite snack om lång eller kort klänning, även om färger, då det finns många som tagit vårt färgtema också, fast vi angett att gästerna inte ska klä sig i den kombinationen. Så nu finns det finns en som kommer komma i samma kläder som min m2b fast i en ljusare lila färg på skjortan....
  • Fru Pippi

Neej, du har verkligen inte gjort något fel! Gud, vad trött jag blir på folk! Här blir de bjudna på bröllop och så har de mage att gnälla över att de inte har råd med kavaj! Det är väl ändå det sista du som brud ska behöva tänka på! Suck! Skit i dem och fokusera på allt annnat! Lycka till!

• fasit

Jag tycker du har gjort helt rätt! Jag tycker det är skönt som gäst att veta hur fint man ska klä sig. Jag skulle ju heller inte reagera om min moster kom i långklänning även om koden var kavaj. Man får väl känna efter lite. Ofta känner man ju fler som ska dit som man kan fråga om man är osäker. Klädkod är bra!!

• Anonym

Samma här, jag känner att klädkoden kavaj skulle hjälpa dem. Jag hade själv inte velat komma i jeans om alla andra kom i kostym. Hade varit pinsamt. Men men... jag har varit rätt noga med att säga att de är kostym som gäller, dom kan långa eller köpa billigt, har odm inte de så kan dom köpa ett par fin bycor billig på hm.. gnällisar!!!!!

• LisaEleonor
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2011-07-21 21:20:44 följande:
    Tack för alla era åsikter, jag har precis fixat fram en kavaj till en av gästerna som inte hade råd att köpa. Så nu har JAG fixat det också. Hahaha..Precis som du skriver så har det varit lite snack om lång eller kort klänning, även om färger, då det finns många som tagit vårt färgtema också, fast vi angett att gästerna inte ska klä sig i den kombinationen. Så nu finns det finns en som kommer komma i samma kläder som min m2b fast i en ljusare lila färg på skjortan....
    Visst är det skumt? Jag är helt med på att det inte enbart är våran dag utan att vi valt att bjuda in gäster och då ska ta hänsyn till dem och allt det. Men vill en person så gärna ha långklänning kan hon väl fixa en egen fest att gå på och ha långklänning, varför vårt bröllop?
Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?