• Anonym (Dåligt samvete)

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Jag skriver anonymt för jag vill inte att någon av mina gäster ska "råka" hitta detta då jag redan har dåligt samvete. Vi har klädkod kavaj på vårt bröllop och anledningen till att vi valde att ha klädkod var för att ingen skulle känna sig alldeles för uppklädd eller "nedklädd" på själva dagen. Jag har själv varit med om ett bröllop där jag blev helt galen av vad jag skulle ha på mig pga klädkoden kostym på ett lyxigt och exklusivt bröllop.

Vi har inget exklusivt bröllop, men tillräckligt exklusivt i våra ögon och klädkoden kavaj innebär, som jag förstått det, att man klär sig festligt och inte vardagligt.

Men nu har flera gäster hört av sig till oss eller pratat med våra föräldrar eller syskon om att "han" vill inte ha kostym eller kavaj på sig, "han" har inte råd att köpa en kavaj eller "hon" har inte råd att köpa sig något fint utan vill hellre ha råd att ge er en bröllopspresent.

Nu har mitt samvete sjunkit så mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till, är det fel att ha en klädkod när det inte är ett exklusivt bröllop? Bröllopet har i snitt kostat ca 45.000:- så ni vet ungefär vad det rör sig om. Jag har sagt till de gästerna som pratat med mig, men låt "han" skippa finbyxor och ta jeans då, eller låt "han" komma utan kavaj och bara skjorta om han vill... jag struntar väl vad de har på sig egentligen, jag vill ha de där på vår stora dag. Klädkoden skulle vara hjälp, inte stjälp :'(

• Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?
  • brideo

Mitt första inlägg på BT...

Du har inte gjort något fel överhuvudtaget. Som många andra redan har skrivit så är det en vedertagen term med "kavaj". Ingen av gästerna är tvingade att tacka ja om man inte fixar en kavajklädsel och då är det okej även om det är tråkigt. Tycker de som klagar är direkt oförskämda.

Genom att klaga och gnälla signalerar gästen/gästerna att ert bröllop inte är tillräckligt viktigt för att klä upp sig till. Jeans hade jag själv tagit mycket illa upp över då bröllopet ofta är det vackraste man gjort, något man ofta planerat länge och ansträngt sig för. Inte mycket begärt än att gästerna "anstränger sig" och tar på något annat än jeans/vardagsklädesel för att ära brudparet. Det handlar om respekt.

Du verkar också vara en bra person som säkert inte skulle ta illa upp om det var någon som inte hade råd som påtalade det för dig. Då går ju sånt alltid att lösa. Tycker inte du ska acceptera jeans/varadsklädsel om du känner att det går dig emot bara för att folk tjatar. Som sagt, bara för att man blir bjuden till ett bröllop så måste man faktiskt inte gå om man har svårigheter att fixa det. Det är din bröllopsdag.

Hoppas det löser sig!

MaddeåMats skrev 2011-07-22 10:37:02 följande:

Åsså undrar folk varför man förvandlas till en "bridesilla", jo för att det finns så mycket som folk kan klaga på, så man blir alldelses knäpp av bara det!

Haha klockren!
    brideo skrev 2011-07-22 10:48:37 följande:
    Mitt första inlägg på BT...

Du har inte gjort något fel överhuvudtaget. Som många andra redan har skrivit så är det en vedertagen term med "kavaj". Ingen av gästerna är tvingade att tacka ja om man inte fixar en kavajklädsel och då är det okej även om det är tråkigt. Tycker de som klagar är direkt oförskämda.

Genom att klaga och gnälla signalerar gästen/gästerna att ert bröllop inte är tillräckligt viktigt för att klä upp sig till. Jeans hade jag själv tagit mycket illa upp över då bröllopet ofta är det vackraste man gjort, något man ofta planerat länge och ansträngt sig för. Inte mycket begärt än att gästerna "anstränger sig" och tar på något annat än jeans/vardagsklädesel för att ära brudparet. Det handlar om respekt.

Du verkar också vara en bra person som säkert inte skulle ta illa upp om det var någon som inte hade råd som påtalade det för dig. Då går ju sånt alltid att lösa. Tycker inte du ska acceptera jeans/varadsklädsel om du känner att det går dig emot bara för att folk tjatar. Som sagt, bara för att man blir bjuden till ett bröllop så måste man faktiskt inte gå om man har svårigheter att fixa det. Det är din bröllopsdag.

Hoppas det löser sig!
    De flesta som har klagat är de "unga" gästerna, 20-25års åldern. De har inte råd och det vet jag, men nu har jag hjälpt till lite iaf. Sen med ankellång klänning, jag har förbjudit ALLA att ha svarta klänningar för det finns kvinnor som frågat, min tärna ska ha svart ankellång klänning och därför ska ingen annan ha det. Men annars är det ok med ankellångt om man gärna vill ha det. Jag har sagt till ungdomarna att OM de har jeans, så SKA de ha kavaj, men en annan kommer tex i kostymbyxor, skjorta, väst och slips. Men ingen kavaj, det är helt ok.

Det är så himla jobbigt när de väljer att ha våra färger också. Har sådan ångest att en gäst kommer se i princip ut som min m2b.
  • brideo

Det kanske inte framgick i mitt tidigare inlägg men det som störde mig mest av det du berättade var att folk klagade. Jag menar, det finns olika sätt att säga saker på och det mesta går att lösa om man har lite pengar eller är ung som du beskrev. Om det kommer en m2b-tvilling på bröllopet så får du skratta åt saken, två fina killar till dig liksom

Upp med hakan och ha inte dåligt samvete längre. Det kommer bli jättebra.

brideo skrev 2011-07-22 11:26:32 följande:
    Det kanske inte framgick i mitt tidigare inlägg men det som störde mig mest av det du berättade var att folk klagade. Jag menar, det finns olika sätt att säga saker på och det mesta går att lösa om man har lite pengar eller är ung som du beskrev. Om det kommer en m2b-tvilling på bröllopet så får du skratta åt saken, två fina killar till dig liksom

Upp med hakan och ha inte dåligt samvete längre. Det kommer bli jättebra.
    Tack... lite deppigt på denna sidan skärmen, så jag kanske läste som en kratta.
  • Biscuit

Det är lustigt att folk kan klaga så mycket över något de blivit BJUDNA på. I vissa lägen har jag god lust att säga "men skit i att komma om det är så jobbigt" det gör man ju aldrig men jag tycker faktiskt inte att man har någon rätt att klaga. Gästen ar ju själv gjort valet att komma på bröllopet, det är ingen som tvingar dem.

• gloriousgirlgirl

Sanslöst är det, folk verkar inte ha vett i skallen när det kommer till klädkoder. Jeans har man väl då ändå inte på ett bröllop! Jag hade nog sagt ifrån rejält till folk, att jeans har man på sig de andra 364 dagarna på året, och kostym bör införskaffas oavsett, för det kommer väl till användning fler gånger i livet....

Citat från min sambo när jag berättade om denna tråden: "Jeans på ett bröllop när det står Kavaj - hmm...det stavas ju inte ens likadant!" ;)

Vågar inte ens tänka på dagen när vi skickar ut våra inbjudningar och det står "Högtidsdräkt"...

• EllaBella
    gloriousgirlgirl skrev 2011-07-22 13:45:34 följande:
    Sanslöst är det, folk verkar inte ha vett i skallen när det kommer till klädkoder. Jeans har man väl då ändå inte på ett bröllop! Jag hade nog sagt ifrån rejält till folk, att jeans har man på sig de andra 364 dagarna på året, och kostym bör införskaffas oavsett, för det kommer väl till användning fler gånger i livet....
    Håller med! Dessutom, har inte de allra, allra flesta män en kavaj i sin garderob? Om ni så borde de verkligen skaffa en, det finns ju mängder av tillfällen de kommer behöva en. Inte minst bröllop. Likadant för kvinnor, har man inte en festligt klänning i sin garderob, borde man skaffa en iallafall. En annan sak med frackbröllop, då det kan bli ganska dyrt att hyra frack + aftonklänning.
  • MrsT2011
    gloriousgirlgirl skrev 2011-07-22 13:45:34 följande:

Citat från min sambo när jag berättade om denna tråden: "Jeans på ett bröllop när det står Kavaj - hmm...det stavas ju inte ens likadant!" ;)

Vågar inte ens tänka på dagen när vi skickar ut våra inbjudningar och det står "Högtidsdräkt"...
    Förstår att du är orolig, det var min första tanke när jag läste rubriken på denna tråd, att de troligen hade valt högtidsdräkt och fått skit för det...

Men det kvittar faktiskt om klädkoden är kavaj eller högtidsdräkt, man har alltid ett val och kan tacka nej till injudan om det inte passar! Stå på dig, ni förtjänar ett vackert bröllop med gäster i vackra kläder, vill de inte hyra frack eller balklänning får de stanna hemma.
  • zandri

Nej ni har verkligen inte gjort något fel! vi har ett långbudgetsbröllop med en budget på ca 20.000, men har ca 45 gäster. Våran klädkord är Mörk kostym / lång klänning. Vår toastmadame har även en förklaring oma tt vi även accepterar ljusare kostymer om herrarna hellre vill ha det. Men det är kostym som gäller. Gärna med slips till! Och på kvinnorna satte vi långklänning för att vi tycker det är snyggare, men har toastmadame har infor om att det är knäna och neråt som gäller på klänningslängden. Även en finare byxdress går bra för kvinnor.

Vist har vi lite ''krav'' men man är ju alltid fri till att hitta något inom den gengern som passar en själv. Och vi har inte haft några direkta klagomål. Snarare så att herrarna har gett sig ut för att köpa nya kostymer för dem vill vara snygga, och kvinnorna börjar låna av varandra för att ha något nytt och fint på bröllopet.

Så om folk klagar så tycker jag som tidigare inlägg att du kan informera dem om att det är så NI vill ha det, och om det är för mycket för dem att ställa upp på, så behöver dem inte komma!

• passionsblomman

Fast vaddå "vill de inte anpassa sig efter koden får de stanna hemma?"så är ju inte tanken med koderna. Det är ju för att hjälpa gästerna att ge en god fingervisning om nivån på festligheten och vad de kan förvänta sig i fråga om hur uppklädda folk kommer att var. För att slippa att ensam "göra bort sig" genom att behöva utsätta sig för att komma över- eller underklädd.

Om man vet koden, men faktiskt inte bryr sig, så får man ju stå sitt kast och ta att folk kanske glor och tycker osv. Men det vore oerhört dåligt vett och etikett av värdfolket att vägra den gästen tillträde till festen-även om man givetvis kan känna att gästen också visar en form av respektlöshet som man själv finner tråkig.

Alternativen är ju alltså inte bara "följ koden" eller "Stanna hemma", utan alternativet"kom som du vill men du får skämmas för dig själv" finns ju också. Man kan inte förbjuda gästerna eller tvinga på dem vare sig ditten eller datten. Önska kan man, och besviken får man ju bli. Men väldigt många tycks ha missuppfattat vad det är man gör när man anger en kod, precis som många som läser sin inbjudan kanske missuppfattar vad koderna egentligen står för. 

Sedan kan man ju föralldel anse att en kavaj är ett palgg som behöver finnas i var mans garderob och att den är möjlig att införskaffa till rimlig peng osv. Men det är fortfarande så, att koden är för gästens skull-inte värdfolkets. Och man behöver heller inte välja att ta "brott" mot koden som en förolämpning. Det är kanske bara inget annat än dåligt omdöme eller okunskap. Och den bördan får ju den personen bära själv.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?