• Anonym (Dåligt samvete)

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Jag skriver anonymt för jag vill inte att någon av mina gäster ska "råka" hitta detta då jag redan har dåligt samvete. Vi har klädkod kavaj på vårt bröllop och anledningen till att vi valde att ha klädkod var för att ingen skulle känna sig alldeles för uppklädd eller "nedklädd" på själva dagen. Jag har själv varit med om ett bröllop där jag blev helt galen av vad jag skulle ha på mig pga klädkoden kostym på ett lyxigt och exklusivt bröllop.

Vi har inget exklusivt bröllop, men tillräckligt exklusivt i våra ögon och klädkoden kavaj innebär, som jag förstått det, att man klär sig festligt och inte vardagligt.

Men nu har flera gäster hört av sig till oss eller pratat med våra föräldrar eller syskon om att "han" vill inte ha kostym eller kavaj på sig, "han" har inte råd att köpa en kavaj eller "hon" har inte råd att köpa sig något fint utan vill hellre ha råd att ge er en bröllopspresent.

Nu har mitt samvete sjunkit så mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till, är det fel att ha en klädkod när det inte är ett exklusivt bröllop? Bröllopet har i snitt kostat ca 45.000:- så ni vet ungefär vad det rör sig om. Jag har sagt till de gästerna som pratat med mig, men låt "han" skippa finbyxor och ta jeans då, eller låt "han" komma utan kavaj och bara skjorta om han vill... jag struntar väl vad de har på sig egentligen, jag vill ha de där på vår stora dag. Klädkoden skulle vara hjälp, inte stjälp :'(

• Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?
  • Anonym

på ett bröllop jag var så hade dom ingen klädkod och då kom en i smoking fast brudgummen hade kostym då såg han i smoking ut som om det var han som var brudgummen haha 
    vi hade klädkod och fick också en del gnäll , skit i dom som gnäller  det är bara svenskar som är lite dåliga på att klä upp sig :)  
    har dom inte kavaj så är det väl inte hela världen :)

• Hoffsennanen Tottoplex

Men vad är det med folk?! Har inte läst vad ni andra skrivit men varför ska folk alltid hitta något att klaga på?!
    Kavaj är väl de minsta man kan "begära"! Blir så trött... 

• Vi2alltid

På vårt bröllop vad det minsann ingen som klagade över att de var "tvungna" att klä upp sig lite, kavaj är ju dessutom en "lägsta" klädkoden. Ska det vara så svårt att klä sig lite fint?!?! Vilka människor det finns...

• Anonym

Trams!
    Man är ju aldrig tvungen att klä sig efter klädkoden. Det är ju som sagt bara för att man ska veta ungefär hur alla andra kommer att vara klädda. Jag tror faktiskt att man tom skulle bli insläppt på nobelfesten i träskor och skinnväst bara man har en inbjudan (tveksamt dock om man skulle få en till), men skit samma: Klädkod är icke detsamma som reglemente. Önskar verkligen att fler kunde ha ite mer avslappnad inställning till just klädkoder!

• MrsT2011

Håller med chicita, hade du inte skrivit nån klädkod alls hade det garanterat varit fel på det istället!

Men alltså, att inte ens äga EN kavaj, vilken som helst...? Eller ETT enda par byxor som inte är jeans? Jag tycker det låter jävligt slött, går dessa människor aldrig på fest i vanliga fall? Varenda barndop, födelsedagsfest etc som jag närvarat vid har killarna kommit i åtminstone skjorta och chinos. Många med tillägget kavaj.

De kan väl för fan passa på att köpa nåt som de kan använda på fler fester, och inte skylla på att det blir mindre pengar till bröllopspresent! Sniket, slött och oförskämt känner jag..

• Höstbrud11

Jag misstänkte att det skulle kunna bli ett liknande problem om vi skrev kavaj som klädkod så jag hittade på en egen, "Uppklätt" och sen skrev jag dvs gärna kavaj, men inget krav.
    Detta kommer säkert innebära att folk har väldigt olika nivå på sina utstyrslar men då är det deras problem den dagen, hittills har jag inte fått ett enda klagomål :)

• Anonym

Alltså, vad har de tänkt ha på sig då? Jeans och sin nyaste t-shirt? Tycker också att kavaj är det minsta man kan begära.

• Aleta

Som flera har sagt, klädkoden är till som en hjälp för gästerna så att ingen ska behöva känna sig under- eller överklädd. 
    Struntar man i att man är "felklädd" så kan man komma hur man vill eftersom det inte är ett krav utan bara en riktlinje. Sedan tycker jag förstås att just kavaj var ju inte så svårt att uppnå. Man klär väl sig fint om man ska på ett bröllop!?!?! 

• Vi2alltid
    Höstbrud11 skrev 2011-07-22 07:20:40 följande:
    Jag misstänkte att det skulle kunna bli ett liknande problem om vi skrev kavaj som klädkod så jag hittade på en egen, "Uppklätt" och sen skrev jag dvs gärna kavaj, men inget krav.
    Detta kommer säkert innebära att folk har väldigt olika nivå på sina utstyrslar men då är det deras problem den dagen, hittills har jag inte fått ett enda klagomål :)

Jag skulle ändå välja en etablerad klädkod, om man väljer en egen är risken ännu större för klagomål, och faktiskt med rätta då det är mycket svårare då att klä som som gäst.

Låt de hellre klaga - väljer ni en klädkod har ni gjort alla rätt!

• Vi2alltid

Förstår för övrigt inte varför det ska kosta så mycket med en fin klänning?!?!?! Man måste inte köpa en klänning för 800 kr om det är kavaj-bröllop. Möjligtvis kan jag förstå att det är dyrare för männen, men om de inte har en enda kostym i garderoben kanske det ändå är dags att skaffa en - det kommer fler tillfällen då den bör användas.

Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?