• Anonym (Dåligt samvete)

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Jag skriver anonymt för jag vill inte att någon av mina gäster ska "råka" hitta detta då jag redan har dåligt samvete. Vi har klädkod kavaj på vårt bröllop och anledningen till att vi valde att ha klädkod var för att ingen skulle känna sig alldeles för uppklädd eller "nedklädd" på själva dagen. Jag har själv varit med om ett bröllop där jag blev helt galen av vad jag skulle ha på mig pga klädkoden kostym på ett lyxigt och exklusivt bröllop.

Vi har inget exklusivt bröllop, men tillräckligt exklusivt i våra ögon och klädkoden kavaj innebär, som jag förstått det, att man klär sig festligt och inte vardagligt.

Men nu har flera gäster hört av sig till oss eller pratat med våra föräldrar eller syskon om att "han" vill inte ha kostym eller kavaj på sig, "han" har inte råd att köpa en kavaj eller "hon" har inte råd att köpa sig något fint utan vill hellre ha råd att ge er en bröllopspresent.

Nu har mitt samvete sjunkit så mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till, är det fel att ha en klädkod när det inte är ett exklusivt bröllop? Bröllopet har i snitt kostat ca 45.000:- så ni vet ungefär vad det rör sig om. Jag har sagt till de gästerna som pratat med mig, men låt "han" skippa finbyxor och ta jeans då, eller låt "han" komma utan kavaj och bara skjorta om han vill... jag struntar väl vad de har på sig egentligen, jag vill ha de där på vår stora dag. Klädkoden skulle vara hjälp, inte stjälp :'(

• Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?
  • passionsblomman
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2011-07-21 20:48:39 följande:
    Jag har sagt till de gästerna som pratat med mig, men låt "han" skippa finbyxor och ta jeans då, eller låt "han" komma utan kavaj och bara skjorta om han vill... jag struntar väl vad de har på sig egentligen, jag vill ha de där på vår stora dag. Klädkoden skulle vara hjälp, inte stjälp :'(
    Det här är ju helt rätt: Du har väglett dem att det viktiga är att de kommer, men givit en nivå som de kan vänta sig att många rättar sig efter. Det kommer att finnas kavajklädda män och kvinnor i finklänningar på er fest. Bra. Då vet de. Om de då väljer en finklädsel utifrån sitt huvud och plånbok och sedan kommer och firar er dag med er, så är väl allt frid och fröjd? Du behöver inte ha dåligt samvete.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    passionsblomman skrev 2011-07-22 15:03:57 följande:
    Det här är ju helt rätt: Du har väglett dem att det viktiga är att de kommer, men givit en nivå som de kan vänta sig att många rättar sig efter. Det kommer att finnas kavajklädda män och kvinnor i finklänningar på er fest. Bra. Då vet de. Om de då väljer en finklädsel utifrån sitt huvud och plånbok och sedan kommer och firar er dag med er, så är väl allt frid och fröjd? Du behöver inte ha dåligt samvete.
    Tack för dina ord, jag vill inte neka någon att komma för att de inte har råd med kavaj eller för att de helt enkelt inte vill ha det på sig, men jag vill inte heller att mina gäster ska må dåligt och tycka att de inte kan komma för att de inte har råd att klä sig "rätt".

Jag har försökt hjälpa de gästerna som försöker men inte kan klä sig "rätt"och de som inte vill så har jag sagt kom i vad du vill, men alla andra har "detta" på sig.
  • Aniara4

Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om dessa människor som aldrig blir bjudna på fester eller andra lite mer formella tillställningar och inte anser sig ha anledning att äga en kostym. Kavaj är ju liksom den lägsta klädkoden, och man behöver inte ens ha mörk kostym utan det går bra med en ljusare om man har en sån.

Vi tänkte så här, att om vi bara skriver "kavaj" så finns det risk att inte alla vet att det betyder kostym utan kommer i en udda kavaj - vilket är helt ok för vår del, men det kan ju bli pinsamt för den som först på festen upptäcker att han är felklädd. Likaså kan det finnas några personer bland gästerna som faktiskt inte har någon kostym och inte har råd att köpa en. Så vi gjorde det man ska och hittade på en egen klädkod - men med utförlig beskrivning tror vi den fungerar som indikation på hur gästerna ska klä sig.

Vi skrev "Klädkod: "Kavaj light", dvs kostym i valfri färg alternativt udda kavaj om man föredrar det. Valfri kjollängd eller finbyxor."  Och vi har inte hört ett pip om klädkoden, så jag tror den har gått hem!

• LisaEleonor
    gloriousgirlgirl skrev 2011-07-22 13:45:34 följande:
    Sanslöst är det, folk verkar inte ha vett i skallen när det kommer till klädkoder. Jeans har man väl då ändå inte på ett bröllop! Jag hade nog sagt ifrån rejält till folk, att jeans har man på sig de andra 364 dagarna på året, och kostym bör införskaffas oavsett, för det kommer väl till användning fler gånger i livet....

Citat från min sambo när jag berättade om denna tråden: "Jeans på ett bröllop när det står Kavaj - hmm...det stavas ju inte ens likadant!" ;)

Vågar inte ens tänka på dagen när vi skickar ut våra inbjudningar och det står "Högtidsdräkt"...

Tänkte bara kommentera det där med högtidsdräkt också. Vi var på min fasters bröllop för några år sedan och klädkoden var högtidsdräkt eller mörk kostym. Mörk kostym var mest skrivet för att fastern vet att min pappa och min farbror inte kommer komma i frack så hon gav dem ett allternativ. Min mamma tyckte det var riktigt jobbigt, hon muttrade mycket om pengarna vi var tvungna att lägga ut för tre stycken långklänningar (jag, mamma och syrran). MEN hon sa ALDRIG något till brudparet. Det kom aldrig på frågan. Det var ju självklart att vi skulle följa klädkoden när vi valde att gå på bröllopet.

Så absolut inget negativt om att ha högtidsdräkt som klädkod. Mer ett exempel på att det går att tycka illa om klädkoden men fortfarande visa respekt för brudparet.

• MrsT2011

Passionsblomman, jag menade inte riktigt att folk får anpassa sig eller stanna hemma. Jag menar mer så som LisaEleonor skriver, att man kan tjura över att det blir dyrt med högtidsdräkt, men man ringer väl för tusan inte till brudparet och gnäller? Min tanke var mer såhär:

FEL beteende: "Jag har minsann inte råd med kavaj/kostym/hyrd frack, jag tänker ringa bruden och läsa lusen av henne så att jag säkert får ha på mig vad jag vill!"

RÄTT beteende: "Hmm, det känns surt att lägga pengar på frack. Ska jag gå dit i kostym och stå ut med att vara fel klädd? Ja så gör jag nog. Eller också tackar jag nej till inbjudan." 

• Dannedo

Kanske lite OT, men jag undrar verkligen... Varför väljer man en klädkod som "högtidsdräkt" om man vet att det kommer bli krångligt för gästerna? Har man 7 rätters-sittning med efterföljande bal på Riddarhuset, eller är det bara för man tycker det är snyggt med frack?

Nej, TS, du har verkligen inte gjort något fel, klädkoden ska vara till för att hjälpa gästerna. Kavaj är den "lägsta" klädkoden (förutom vardagsklädsel som inte ens den innefattar jeans), och det är verkligen inte för mycket begärt att folk ska komma lite uppklädda. Alla kan få tag på en kavaj eller kostym, är man ung får man väl be sina föräldrar köpa en åt en (om dom har råd), det hör ju faktiskt till att man ska ha en i sin ägo. Annars är det väl bara att låna av någon äldre kusin, vad vet jag. Så länge viljan finns så kan det inte vara hela världen att få fram en kostym! 

• Aniara4
    Aniara4 skrev 2011-07-22 17:30:29 följande:
    Så vi gjorde det man ska och hittade på en egen klädkod -
    Haha, det man INTE ska såklart!
  • gloriousgirlgirl
    Dannedo skrev 2011-07-23 02:29:19 följande:
    Kanske lite OT, men jag undrar verkligen... Varför väljer man en klädkod som "högtidsdräkt" om man vet att det kommer bli krångligt för gästerna? Har man 7 rätters-sittning med efterföljande bal på Riddarhuset, eller är det bara för man tycker det är snyggt med frack?

Nej, TS, du har verkligen inte gjort något fel, klädkoden ska vara till för att hjälpa gästerna. Kavaj är den "lägsta" klädkoden (förutom vardagsklädsel som inte ens den innefattar jeans), och det är verkligen inte för mycket begärt att folk ska komma lite uppklädda. Alla kan få tag på en kavaj eller kostym, är man ung får man väl be sina föräldrar köpa en åt en (om dom har råd), det hör ju faktiskt till att man ska ha en i sin ägo. Annars är det väl bara att låna av någon äldre kusin, vad vet jag. Så länge viljan finns så kan det inte vara hela världen att få fram en kostym! 
    Jo, man väljer högtidsdräkt om det är en "finare" sorts fest. Vår tanke är att vi ska vara på ett slott med militära traditioner och eftersom min sambo är officer är det mycket vanligt med högtidsdräkt i festliga sammanhang. Folk får naturligtvis alltid komma oavsett klädsel dock.

Tydligen är det en del av min bekantskap som endast ska gå på ett bröllop, ingen begravning, ingen student eller dylikt heller. För ingen vill köpa en kostym och "använda den en gång".. Skönt att de slipper begravningar i deras famlijer iaf.

• Chicita
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2011-07-24 13:15:48 följande:
    Tydligen är det en del av min bekantskap som endast ska gå på ett bröllop, ingen begravning, ingen student eller dylikt heller. För ingen vill köpa en kostym och "använda den en gång".. Skönt att de slipper begravningar i deras famlijer iaf.
    Det skriver jag under på...
    Ok man använder inte kostym till vardags om man inte är chef på något kontor eller liknande.
    Men en kostym har alla användning för, speciellt om det är en mörkgrå eller liknande som går att använda i alla sammanhang.

Visst min bror har bara använt kostym två gånger, en gång när han var 19 år när morfar dog. Och nu i år när han är 47 och mamma dog.
    Men nu har han en kostym som kostade under 1000-lappen på Dressman. Och som han kan använda i framtiden om han blir bjuden på något finare.
    Om det hade varit till ett bröllop så hade han kunnat låna min sambos gamla kostym som är en ljus kostym. Den skulle varit för stor för min magra bror, men ändå. Han hade följt klädkoden.

Att köpa ett par snygga byxor och nån snygg tröja kan ju gå på lika mycket som en kostym i dagsläget. Och alternativet att hyra kostym finns ju också faktiskt...
    Jag blir så irriterad när jag läser sånt här att jag knappt klarar av att svara ens...
    Nu får det bli en kaffe på det här och lugna nerverna innan jag tittar in i nästa tråd och skäller öronen av nån stackars oskyldig människa Oskyldig
Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?