Inlägg från: gloriousgirlgirl |Visa alla inlägg
  • gloriousgirlgirl

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Sanslöst är det, folk verkar inte ha vett i skallen när det kommer till klädkoder. Jeans har man väl då ändå inte på ett bröllop! Jag hade nog sagt ifrån rejält till folk, att jeans har man på sig de andra 364 dagarna på året, och kostym bör införskaffas oavsett, för det kommer väl till användning fler gånger i livet....

Citat från min sambo när jag berättade om denna tråden: "Jeans på ett bröllop när det står Kavaj - hmm...det stavas ju inte ens likadant!" ;)

Vågar inte ens tänka på dagen när vi skickar ut våra inbjudningar och det står "Högtidsdräkt"...

• gloriousgirlgirl
    Dannedo skrev 2011-07-23 02:29:19 följande:
    Kanske lite OT, men jag undrar verkligen... Varför väljer man en klädkod som "högtidsdräkt" om man vet att det kommer bli krångligt för gästerna? Har man 7 rätters-sittning med efterföljande bal på Riddarhuset, eller är det bara för man tycker det är snyggt med frack?

Nej, TS, du har verkligen inte gjort något fel, klädkoden ska vara till för att hjälpa gästerna. Kavaj är den "lägsta" klädkoden (förutom vardagsklädsel som inte ens den innefattar jeans), och det är verkligen inte för mycket begärt att folk ska komma lite uppklädda. Alla kan få tag på en kavaj eller kostym, är man ung får man väl be sina föräldrar köpa en åt en (om dom har råd), det hör ju faktiskt till att man ska ha en i sin ägo. Annars är det väl bara att låna av någon äldre kusin, vad vet jag. Så länge viljan finns så kan det inte vara hela världen att få fram en kostym! 
    Jo, man väljer högtidsdräkt om det är en "finare" sorts fest. Vår tanke är att vi ska vara på ett slott med militära traditioner och eftersom min sambo är officer är det mycket vanligt med högtidsdräkt i festliga sammanhang. Folk får naturligtvis alltid komma oavsett klädsel dock.
Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?