• Anonym (Dåligt samvete)

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Jag skriver anonymt för jag vill inte att någon av mina gäster ska "råka" hitta detta då jag redan har dåligt samvete. Vi har klädkod kavaj på vårt bröllop och anledningen till att vi valde att ha klädkod var för att ingen skulle känna sig alldeles för uppklädd eller "nedklädd" på själva dagen. Jag har själv varit med om ett bröllop där jag blev helt galen av vad jag skulle ha på mig pga klädkoden kostym på ett lyxigt och exklusivt bröllop.

Vi har inget exklusivt bröllop, men tillräckligt exklusivt i våra ögon och klädkoden kavaj innebär, som jag förstått det, att man klär sig festligt och inte vardagligt.

Men nu har flera gäster hört av sig till oss eller pratat med våra föräldrar eller syskon om att "han" vill inte ha kostym eller kavaj på sig, "han" har inte råd att köpa en kavaj eller "hon" har inte råd att köpa sig något fint utan vill hellre ha råd att ge er en bröllopspresent.

Nu har mitt samvete sjunkit så mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till, är det fel att ha en klädkod när det inte är ett exklusivt bröllop? Bröllopet har i snitt kostat ca 45.000:- så ni vet ungefär vad det rör sig om. Jag har sagt till de gästerna som pratat med mig, men låt "han" skippa finbyxor och ta jeans då, eller låt "han" komma utan kavaj och bara skjorta om han vill... jag struntar väl vad de har på sig egentligen, jag vill ha de där på vår stora dag. Klädkoden skulle vara hjälp, inte stjälp :'(

• Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?
  • Mirjami

Men herregud! De måste INTE ha kavaj bara för att klädkoden heter Kavaj!!! Kan de inte kolla upp vad klädkoderna betyder innan de yttrar sig???

Kavaj= Lite finare änvardagsklädsel! Dock ej ankellång klänning.

Vi har detsamma, och vill man/kan man inte ha kavaj så måste man inte. Skjorta duger absolut, eller t.o.m piké duget faktiskt enligt denna klädkod.

När folk frågade mig sa jag bara: Det är lite finare än vardagsklädsel. Hur klär du dig om du ska på fest? Inte slitna jeans och t-shirt tack, men vi accepterar till fullo ankellång klänning, där struntar jag i vad koden säger.
    Jag har även påtalat att folk ska känna sig bekväma i det de har på sig och att de är glada dagen till ära, det är det enda vi önskar.

• ClaraH
    Mirjami skrev 2011-07-22 09:12:59 följande:
    Men herregud! De måste INTE ha kavaj bara för att klädkoden heter Kavaj!!! Kan de inte kolla upp vad klädkoderna betyder innan de yttrar sig???

Kavaj= Lite finare änvardagsklädsel! Dock ej ankellång klänning.

Vi har detsamma, och vill man/kan man inte ha kavaj så måste man inte. Skjorta duger absolut, eller t.o.m piké duget faktiskt enligt denna klädkod.

När folk frågade mig sa jag bara: Det är lite finare än vardagsklädsel. Hur klär du dig om du ska på fest? Inte slitna jeans och t-shirt tack, men vi accepterar till fullo ankellång klänning, där struntar jag i vad koden säger.
    Jag har även påtalat att folk ska känna sig bekväma i det de har på sig och att de är glada dagen till ära, det är det enda vi önskar.
    Fast Kavaj betyder faktiskt kostym för herrar. Förr betydde det mörk kostym (blå eller grå), men nu har det lättats upp mot ljusare färger. Så jag skulle inte tolka Kavaj som = finklädsel på herrar. För damer gäller ju inte kavaj (man kan ha det men då ska den vara i finare material, t.ex. sidendräkt), det är lite för vardaglig klädsel för Kavaj-klädkoden. Utan då är det knälång kjol eller klänning som gäller. Då går det bra med en fin sommarklänning helt enkelt.
  • Ciccci

Vi skrev i vår inbjudan: "Klädsel - festligt"

Sen får ju alla själv avgöra hur man klär sig festligt.
    men sen vet ju vi att ALLA män kommer ha kostym, för dom anser att det hör till på ett bröllop.
    Vi har inte fått några negativa kommetnarer eller såvidare.
    Flera av våra gäster ha faktiskt KÖPT en kostym för att ha på sig på vårt bröllop.

Kvinnorna kommer troligtvis att alla ha nån klänning på sig..

Förstår inte varför folk ska hitta saker att klaga på överallt!!
    Själv tycker jag att man ska vara glad att man blir inbjuden till ett bröllop!

• CJIGBG

Jag kan hålla med om att det inte är så mycket att gnälla om vad gäller klädkoden "kavaj" på ett bröllop och det är ju som sagt inte något absolut krav på att man följa klädkoden.

Lite OT kanske, men jag får en känsla av att det i många fall kan ligga andra saker bakom "problemen".
    Att man är ovan över att gå på tillställningar med klädkod, att man faktiskt inte HAR råd med klädkoden (ja det FINNS dem som inte har råd att köpa kavaj och att låna när man inte har pengar kan vara väldigt jobbigt, enklare då att kanske "gnälla") eller att det faktiskt inte alltid är så lätt att veta hur brudparet tänkt sig (alltså att man skriver en klädkod men har "egna" tolkningar eller tankar på hur det ska tolkas).

Så TS, inte ska du ha dåligt samvete över att du valt att ha klädkod på ert bröllop :)
    I synnerhet inte för att ert bröllop inte skulle vara "tillräckligt exklusivt" för att ha det. Om någon har åsikter om den så tror i alla fall jag inte att de flesta tänker att det "inte är tillräckligt exklusivt så varför ska jag klä upp mig?" utan det ligger nog andra saker bakom, och ofta känner man ju sina gäster så att det kan gå att ha en dialog (min syster hade exempelvis en hårdrockande långhårig vän som ALDRIG hade kostym på sig men de hade en "deal" om att han hade kostym OM han slapp västen och fick ha håret utsläppt :P)

Lycka till på er stora dag!

• Mertzi

På vår inbjudan till vårt lilla utomhusbröllop skrev vi "Klädsel : Ledigt sensommarfin!"
    Det får folk tolka som dom vill.. Ska bli spännande att se hur folk har klätt sig!
    Risken för att någon är mer uppklädda än oss är liten. Och jag tror inte att någon av de 20 personer som kommer att närvara är av den typen som kommer i slitna jeans och tshirt.
    Så orolig är jag inte!
    Hade vi haft ett stort bröllop med massor av gäster hade jag nog valt en etablerad klädkod så att ingen behövde bekymra sig över att tolka fel..

I ert fall är det bara märkligt hur folk beter sig.
    Det ska väl inte ens ifrågasättas? Och som sagt, dom kan väl själva kolla upp vad det innebär med "kavaj".
    Nä, tråkigt med sånt gnäll! Det ska inte du behöva höra!
    Säg ifrån och tala om att det inte riktigt är något du kan ansvara för.. Du vill bara att folk ska se festklädda ut på ditt bröllop och det är inte för mycket begärt!

• Mirjami
    ClaraH skrev 2011-07-22 09:20:06 följande:
    Fast Kavaj betyder faktiskt kostym för herrar. Förr betydde det mörk kostym (blå eller grå), men nu har det lättats upp mot ljusare färger. Så jag skulle inte tolka Kavaj som = finklädsel på herrar. För damer gäller ju inte kavaj (man kan ha det men då ska den vara i finare material, t.ex. sidendräkt), det är lite för vardaglig klädsel för Kavaj-klädkoden. Utan då är det knälång kjol eller klänning som gäller. Då går det bra med en fin sommarklänning helt enkelt.
    Jo, egentligen, men då jag förklarade det med: Finare än vardagsklädsel, så hoppas jag folk klär sig som de känner sig bekväma i, bara det är fint.

Jag ville inte att folk skulle spendera en massa pengar för att gå på vårt bröllop (bättre de lägger pengarna på oss, he he, nejdå). Så jag sa så. Men som det står ovan: Ledigt sommarfin, Det var mycket bra skrivet faktiskt. Skulle man kanske tänkt på!
  • Anonym (A)

Klädkod är ju en riktlinje för att hjälpa folk, inte menat för att ställa till det. Det känns som att man ganska tryggt kan säga att personer som är vuxna men inte äger ngn slags kavaj öht antagligen inte är så vana vid mer uppstyrda fester och blir därför väldigt osäkra på vad som faktiskt gäller och försöker därför ta sig ur det hela pga detta. De är obekväma i situationen helt enkelt, därför det blir en grej.

Jag tycker du kan säga till de som klagar att ni vill att de ska klä upp sig så de känner sig fina men att jeans t ex undanbeds. Alla har ngn slags klänning, behöver ju inte vara i ngt flådigt tyg kan ju faktiskt vara en fin sommarklänning i bommul.

• Wintercandles

Förstår inte riktigt grejen med att gnälla på klädkoden. Vi har lång aftonklänning på damer och där kan jag säga att det gnälls från någon enstaka. Obekvämt, dyrt, maskerad bla bla. Är inte säker på om vi ska ändra klädkoden och rätta oss efter gästerna eller sätta in öronpluggarna och låta det bli vår dag som det faktiskt är.

Men kostym som TS skrev tycker jag nog allt hör till kotym att man bär på bröllop. Har man inte råd, finns det alltid en vän som kan låna ut som inte är bjuden. Detta är inget problem jag egentligen tycker brudparet ska behöva lyssna på.

• MaddeåMats

Åsså undrar folk varför man förvandlas till en "bridesilla", jo för att det finns så mycket som folk kan klaga på, så man blir alldelses knäpp av bara det!

• Wintercandles
    MaddeåMats skrev 2011-07-22 10:37:02 följande:

Åsså undrar folk varför man förvandlas till en "bridesilla", jo för att det finns så mycket som folk kan klaga på, så man blir alldelses knäpp av bara det!

Ja men eller hur. Stämmer :)
Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?