Inlägg från: Anonym (Dåligt samvete) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dåligt samvete)

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Jag skriver anonymt för jag vill inte att någon av mina gäster ska "råka" hitta detta då jag redan har dåligt samvete. Vi har klädkod kavaj på vårt bröllop och anledningen till att vi valde att ha klädkod var för att ingen skulle känna sig alldeles för uppklädd eller "nedklädd" på själva dagen. Jag har själv varit med om ett bröllop där jag blev helt galen av vad jag skulle ha på mig pga klädkoden kostym på ett lyxigt och exklusivt bröllop.

Vi har inget exklusivt bröllop, men tillräckligt exklusivt i våra ögon och klädkoden kavaj innebär, som jag förstått det, att man klär sig festligt och inte vardagligt.

Men nu har flera gäster hört av sig till oss eller pratat med våra föräldrar eller syskon om att "han" vill inte ha kostym eller kavaj på sig, "han" har inte råd att köpa en kavaj eller "hon" har inte råd att köpa sig något fint utan vill hellre ha råd att ge er en bröllopspresent.

Nu har mitt samvete sjunkit så mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till, är det fel att ha en klädkod när det inte är ett exklusivt bröllop? Bröllopet har i snitt kostat ca 45.000:- så ni vet ungefär vad det rör sig om. Jag har sagt till de gästerna som pratat med mig, men låt "han" skippa finbyxor och ta jeans då, eller låt "han" komma utan kavaj och bara skjorta om han vill... jag struntar väl vad de har på sig egentligen, jag vill ha de där på vår stora dag. Klädkoden skulle vara hjälp, inte stjälp :'(

• Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Tack för alla era åsikter, jag har precis fixat fram en kavaj till en av gästerna som inte hade råd att köpa. Så nu har JAG fixat det också. Hahaha..

LisaEleonor skrev 2011-07-21 21:03:32 följande:
    Vi har haft samma problem. En kompis som inte vill ha kavaj på grund av sina åsikter... Sedan har vi fått kommentarer om personer som klagar på att de inte får gå i långklänning. Och vissa som tagit vårt färgtema som klädkod... Försöker förklara att de inte måste ha lila på sig *suck*. Men det är bara att stå på sig känner jag. Tycker att kavaj är en ganska "enkel" klädkod att klä sig efter då de flesta män någon gång i livet har varit tvungen att ha kavaj (student, bal, begravning m.m) så de flesta i min bekanskapskrets har en. Och en klänning till klädkoden kavaj går att köpa på gina tricot eller liknande. Så jag tänker stå på mig.
    Precis som du skriver så har det varit lite snack om lång eller kort klänning, även om färger, då det finns många som tagit vårt färgtema också, fast vi angett att gästerna inte ska klä sig i den kombinationen. Så nu finns det finns en som kommer komma i samma kläder som min m2b fast i en ljusare lila färg på skjortan....
    MaddeåMats skrev 2011-07-22 10:37:02 följande:

Åsså undrar folk varför man förvandlas till en "bridesilla", jo för att det finns så mycket som folk kan klaga på, så man blir alldelses knäpp av bara det!

Haha klockren!
    brideo skrev 2011-07-22 10:48:37 följande:
    Mitt första inlägg på BT...

Du har inte gjort något fel överhuvudtaget. Som många andra redan har skrivit så är det en vedertagen term med "kavaj". Ingen av gästerna är tvingade att tacka ja om man inte fixar en kavajklädsel och då är det okej även om det är tråkigt. Tycker de som klagar är direkt oförskämda.

Genom att klaga och gnälla signalerar gästen/gästerna att ert bröllop inte är tillräckligt viktigt för att klä upp sig till. Jeans hade jag själv tagit mycket illa upp över då bröllopet ofta är det vackraste man gjort, något man ofta planerat länge och ansträngt sig för. Inte mycket begärt än att gästerna "anstränger sig" och tar på något annat än jeans/vardagsklädesel för att ära brudparet. Det handlar om respekt.

Du verkar också vara en bra person som säkert inte skulle ta illa upp om det var någon som inte hade råd som påtalade det för dig. Då går ju sånt alltid att lösa. Tycker inte du ska acceptera jeans/varadsklädsel om du känner att det går dig emot bara för att folk tjatar. Som sagt, bara för att man blir bjuden till ett bröllop så måste man faktiskt inte gå om man har svårigheter att fixa det. Det är din bröllopsdag.

Hoppas det löser sig!
    De flesta som har klagat är de "unga" gästerna, 20-25års åldern. De har inte råd och det vet jag, men nu har jag hjälpt till lite iaf. Sen med ankellång klänning, jag har förbjudit ALLA att ha svarta klänningar för det finns kvinnor som frågat, min tärna ska ha svart ankellång klänning och därför ska ingen annan ha det. Men annars är det ok med ankellångt om man gärna vill ha det. Jag har sagt till ungdomarna att OM de har jeans, så SKA de ha kavaj, men en annan kommer tex i kostymbyxor, skjorta, väst och slips. Men ingen kavaj, det är helt ok.

Det är så himla jobbigt när de väljer att ha våra färger också. Har sådan ångest att en gäst kommer se i princip ut som min m2b.
    brideo skrev 2011-07-22 11:26:32 följande:
    Det kanske inte framgick i mitt tidigare inlägg men det som störde mig mest av det du berättade var att folk klagade. Jag menar, det finns olika sätt att säga saker på och det mesta går att lösa om man har lite pengar eller är ung som du beskrev. Om det kommer en m2b-tvilling på bröllopet så får du skratta åt saken, två fina killar till dig liksom

Upp med hakan och ha inte dåligt samvete längre. Det kommer bli jättebra.
    Tack... lite deppigt på denna sidan skärmen, så jag kanske läste som en kratta.
    passionsblomman skrev 2011-07-22 15:03:57 följande:
    Det här är ju helt rätt: Du har väglett dem att det viktiga är att de kommer, men givit en nivå som de kan vänta sig att många rättar sig efter. Det kommer att finnas kavajklädda män och kvinnor i finklänningar på er fest. Bra. Då vet de. Om de då väljer en finklädsel utifrån sitt huvud och plånbok och sedan kommer och firar er dag med er, så är väl allt frid och fröjd? Du behöver inte ha dåligt samvete.
    Tack för dina ord, jag vill inte neka någon att komma för att de inte har råd med kavaj eller för att de helt enkelt inte vill ha det på sig, men jag vill inte heller att mina gäster ska må dåligt och tycka att de inte kan komma för att de inte har råd att klä sig "rätt".

Jag har försökt hjälpa de gästerna som försöker men inte kan klä sig "rätt"och de som inte vill så har jag sagt kom i vad du vill, men alla andra har "detta" på sig.

Tydligen är det en del av min bekantskap som endast ska gå på ett bröllop, ingen begravning, ingen student eller dylikt heller. För ingen vill köpa en kostym och "använda den en gång".. Skönt att de slipper begravningar i deras famlijer iaf.

Vi2alltid skrev 2011-07-24 15:50:07 följande:
    Har du synska vänner? Hur vet de att de inte kommer bli bjudna på bröllop/50-års fest/konfirmation eller behöva gå på begravning under de kommande åren!?!??
    Ja jag tror det. Imponerande va?! *ironi*

Jag vet att någon har svårt att låna eller köpa billig kavaj då personen i fråga inte har en passform som anses "normal", men jag vet även att denne ska gifta sig nästa år... Fast kanske utan kavaj förstås...
    Vi2alltid skrev 2011-07-24 16:08:55 följande:

Vi hade också en person med "annorlunda" passform på vårt bröllop. Han specialsydde en kostym, den har han användning för än idag, tre år senare. Och skulle någon enstaka nu ha problem med detta och komma med en snygg skjorta istället så kommer ju inte ni porta den för det, och detta har ni dessutom framfört.

Jag tittar faktiskt mer snett på en person som kommer i jeans till ett bröllop utan klädkod, än en som kommer med skjorta på ett kavaj-bröllop. Han med skjorta har i alla fall försökt efter sina egna förutsättningar!

Håller med dig!
Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?