Inlägg från: MrsT2011 |Visa alla inlägg
  • MrsT2011

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Håller med chicita, hade du inte skrivit nån klädkod alls hade det garanterat varit fel på det istället!

Men alltså, att inte ens äga EN kavaj, vilken som helst...? Eller ETT enda par byxor som inte är jeans? Jag tycker det låter jävligt slött, går dessa människor aldrig på fest i vanliga fall? Varenda barndop, födelsedagsfest etc som jag närvarat vid har killarna kommit i åtminstone skjorta och chinos. Många med tillägget kavaj.

De kan väl för fan passa på att köpa nåt som de kan använda på fler fester, och inte skylla på att det blir mindre pengar till bröllopspresent! Sniket, slött och oförskämt känner jag..

• MrsT2011
    gloriousgirlgirl skrev 2011-07-22 13:45:34 följande:
    Sanslöst är det, folk verkar inte ha vett i skallen när det kommer till klädkoder. Jeans har man väl då ändå inte på ett bröllop! Jag hade nog sagt ifrån rejält till folk, att jeans har man på sig de andra 364 dagarna på året, och kostym bör införskaffas oavsett, för det kommer väl till användning fler gånger i livet....

Citat från min sambo när jag berättade om denna tråden: "Jeans på ett bröllop när det står Kavaj - hmm...det stavas ju inte ens likadant!" ;)

Vågar inte ens tänka på dagen när vi skickar ut våra inbjudningar och det står "Högtidsdräkt"...
    Förstår att du är orolig, det var min första tanke när jag läste rubriken på denna tråd, att de troligen hade valt högtidsdräkt och fått skit för det...

Men det kvittar faktiskt om klädkoden är kavaj eller högtidsdräkt, man har alltid ett val och kan tacka nej till injudan om det inte passar! Stå på dig, ni förtjänar ett vackert bröllop med gäster i vackra kläder, vill de inte hyra frack eller balklänning får de stanna hemma.
  • MrsT2011

Passionsblomman, jag menade inte riktigt att folk får anpassa sig eller stanna hemma. Jag menar mer så som LisaEleonor skriver, att man kan tjura över att det blir dyrt med högtidsdräkt, men man ringer väl för tusan inte till brudparet och gnäller? Min tanke var mer såhär:

FEL beteende: "Jag har minsann inte råd med kavaj/kostym/hyrd frack, jag tänker ringa bruden och läsa lusen av henne så att jag säkert får ha på mig vad jag vill!"

RÄTT beteende: "Hmm, det känns surt att lägga pengar på frack. Ska jag gå dit i kostym och stå ut med att vara fel klädd? Ja så gör jag nog. Eller också tackar jag nej till inbjudan." 

• MrsT2011

Vilken otur du har TS! Vi har många typer i vår bekantskapskrets som aldrig anser sig ha användning för en kostym, men inte EN ENDA klagade när vi skrev den relativt strikta klädkoden "mörk kostym" i inbjudan! Två helt ovetande tjejer dök upp i svart klänning, men det gjorde ingenting. (De vet fortfarande inte att det var "fel", kändes snällast att inte säga något i det fallet.) Men ALLA killar hade mörk kostym, även de som hatar allt vad finkläder heter typ...

Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?