Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Vad hade du gjort om du kunnat välja HELT fritt?

Vi hade nog valt att lägga vigseln på gotland i början av medeltidsveckan. Och bokat upp hela hotellet för enbart våra gäster...
    Men nu får vi en liten bit av medeltidsveckan hem till oss istället. Så det går precis lika bra Glad

• Chicita
    Dejli skrev 2011-07-28 11:49:31 följande:
    Egentligen anser jag att man ska ha hjälm i vagn också och skulle själv aldrig sätta mig i en sådan utan nåt på huvudet, men där struntar folk helt i det. En god vän till mig dog för 2 år sedan efter att hennes häst skenat med vagn och hon föll ur. Hon spräckte skallbenet mot en stubbe och dog på plats, bara 31 år gammal... enligt sjukhuset hade förmodligen en hjälm räddat hennes liv.
    Nu citerar jag dig, men det är mest ämnet jag syftar på, inte Du som skrev...

Jag skulle aldrig i livet sätta mig i en vagn eller på en häst utan hjälm... I alla fall inte okända hästar...

Jag har själv haft två hästar som jag verkligen kände innan och utan. Visste hur dom reagerade i alla möjliga och omöjliga situationer.
    Ska väl även säga att när jag red och körde dom så hade jag hjälm, förutom om jag höll någon ridlektion för mina medryttare och behövde sitta upp och visa något lite snabbt och då inte ville klämma på deras svettiga hjälm som dessutom nästan alltid var för små eller för stora (vilket kan vara en fara i sig)... Men då var det i en paddock med sand / grusbotten, eller på en mjuk gräsbana där vi brukade vara ofta och jag visste att hästen inte var rädd för omgivningarna.
    Det jag vill säga är alltså...
    Jag hade kunnat tänka mig att rida någon av dom utan hjälm en kortare sträcka (typ tills man var utanför synhåll) om jag hade haft möjlighet att öva flera gånger innan med hästen på plats och en större folkmassa så jag kunde veta att det skulle funka... 
    Men aldrig i livet med en okänd häst. Oavsett hur många som leder den / stöttar mig... 

Har hört många som säger "jag har ridit så länge att jag kan klara av alla hästar i alla situationer"... och nej det kan man inte... Möjligen kan man lära sig sin egen häst, och öva med den så den är så säker som möjligt i vissa situationer. Men man kan ju aldrig vara helt säker. Det man kan göra är ju att ta bort överraskningsmomenten och en ovan miljö för hästen och på så sätt göra det säkrare... Och kanske göra riskbedömningen att hästen är så trygg så det bör inte vara någon överhängande risk... Men det är ju fortfarande en risk... 

Men jag förstår tanken... Att få sitta upp på den där underbart vackra hästen och rida iväg...
    Det man kan göra är ju att dölja hjälmen genom att exempelvis ta på sig en mantel med uppfälld huva. Sen gäller det ju att man har en frisyr som tål hjälm också även om det bara är för en kort stund Flört 
Svar på tråden Vad hade du gjort om du kunnat välja HELT fritt?