Chicita skrev 2011-07-29 09:21:31 följande:
På vårat bröllop kommer en del av mina jobbarkompisar att servera eller stå i baren (jobbar inom hotell och restaurang, så det är ju lämpligt *S*) ...
Men vi betalar dom + att dom också får vara med på festen om dom vill.
Några av dom har själva bett om att få hjälpa till bara för att dom vill vara med på bröllopet och festen. Men dom får ändå timpenning.
Svartjobb blir det ju så fort man betalar mindre än marknadsmässig lön och inte betalar sociala avgifter.
Så även att byta tjänster = svartjobb egentligen.
Sen är det ju upp till ens eget samvete och de som accepterar "jobbet" också.
Vi har försökt undvika sånt så långt som möjligt på vårt bröllop, jag pratade till och med med vår pesonalansvarige för att se om jag kanske kunde "hyra" mina kollegor via företaget, så att vi fick betala rätt lön och avgifter men hon tyckte att det var bättre att vi betalade in sånt separat om vi kände att det var viktigt för oss...
Om man går via skolor för hjälp med mat och servering så kan man ge en penninggåva till hela klassen som dom kan använda för exempelvis klassresor. Annars vet lärarna hur det går till på ett shysst sätt.
Att jag tipsade om att täcka maten är för att jag nyligen var på en fest med mat ute, och i potatisgratängen låg 4 flugor och krälade... Inte så fräscht
Praktiskt att ha arbetskollegor i rätt branch! =D Har inte det tyvärr...
Du har alldeles rätt angående svartjobb, jag var lite otydlig och lade mest till parentesen för att folk skulle missförstå mig rätt men det blev inte så bra ändå =P Många låter ju en del av gästerna hjälpa till med framplock av mat och dylikt, och då räknas det inte som svartjobb, medan om man bjuder några extra gäster, som först hjälper till lite och sen är med på festen, då blir dert svartjobb, en inte helt klar gräns. Vad gäller oss står det nog dock mellan korrekt inhyrd och betald personal eller att värdarna/gästerna hjälper till... men vi vet bara inte vilket alternativ vi ska ta =S Undrade lite hur "fröken T" menade helt enkelt =)
Nä inte kul med massor av flugor i maten... måste komma på något snyggt sätt att täcka maten.