Inlägg från: Nudax |Visa alla inlägg
  • Nudax

Utomhusbröllop: Hur göra med maten?!

Hej!
    Jag behöver alla kloka funderingar jag kan få kring det här med bröllopsmiddagen... Vi planerar för utomhusbröllop där såväl vigsel, middag och fest blir av i samma "trädgård". Har funderat fram och tillbaka i massor, allt från att beställa smörgåstårtor till att laga egen bufémat ....  ( Vi kör inte på trerätters eller efterrätt utan kommer att ha mat + tårta) Funderar också kring framplock och avplock av mat/porsling... hjälp av gästerna/värdarna eller hyra in personal? Vi vill hålla det ganska enkelt och försöker också hålla budgeten nere... dock har vi råd att kosta på maten lite mer om vi kommer på ett bra alternativ....

Hmm.... har skrivit ett helt inlägg i denna frågor för de som vill läsa lite mer kring mina funderingar, så slipper jag skriva så långt här: minatankarombrollop.blogg.se/2011/july/matbufecateringpersonalgaster.html

Tacksam för era kloka funderingar! =)

• Svar på tråden Utomhusbröllop: Hur göra med maten?!
  • Nudax
    Chicita skrev 2011-07-29 08:51:49 följande:

Att ta in någon som sköter framdukning och avdukning och kanske diskar efteråt är nog det bästa.
    Annars ska någon av era gäster stå med sånt istället för att slappna av och mingla.

Sen hänger ju mycket på vilken typ av bröllop du vill ha.
    Smörgåstårta + bröllopstårta kan bli lite kaka på kaka för vissa, men jag skulle själv inte ha något emot det eftersom jag älskar båda sorterna så att säga Glad

Varm mat kan vara svår om man är utomhus, och det kan vara bra att tänka på att ha uppläggningsfat som kan täckas över pga flugor och liknande. Men annars är det väl bara att köra på med vad ni gillar för mat helt enkelt.
    Lycka till Glad

Hej, tack för svar! Precis, det är det jag känner... att jag inte vill att någon av gästerna ska behöva hålla på med mat och annat. Men kan man hyra in personal utan cateringmat? Om du/ni förstår hur jag menar?

Har velat massor kring det där med smörgåstårta... i vanliga fall är det ju väldigt gott men på bröllop kanske det blir lite väl "tacky" och som du säger lite "kaka på kaka"... och varm mat vill vi inte ha, det får i så fall bli kallbufé, men då blir det ju som sagt en massa som ska tillagas i förväg (vilket vi helst velat slippa men som jag samtidigt i vanliga fall tycker är väldigt kul) och så kommer ju åter den där frågan om personal. Hmmm... att kunna täcka över för insekter hade jag inte ens tänkt på... klok tanke, det kommer ju trots allt att vara mitt i varmaste sommaren (hoppas vi, usch för regn den dagen! ) så det kan nog behövas... undra hur man ordnar det snyggt =P

Ja ni hör... jag är velig till tusen kring just detta =D
  • Nudax
    Fröken T skrev 2011-07-29 08:57:37 följande:
    Vi grillar och har en tillbehörsbuffé till det. Vi kommer ha 2 personal vid grillen och 3 personal som sköter annat + att en av våra gäster är kocken så han kommer säkert vara med på hörn vid själva grillningen + att han har sin mamma (som jobbat med catering) till hjälp.
    Kanske låter som mycket personal men tror att det behövs. Verkligen värt att lägga pengarna på tycker jag! Vi har två från en hotell- och restaurangskola, två småsyskon till vänner och en personal som kan lokalen vi hyr.
    Hmmm det här med personal till grillningen, hur har ni löst det? Är det privata kontakter de personer du räknade upp eller kontaktade ni skolan och fick tag på dessa? Vi har ju funderat på nått liknande men de privata möjligheter vi har är ju bjudna som gäster på bröllopet... =S Om man tar privata kontakter kan man ju göra upp på annat vis (utan att det för den skull blir "svartjobb" - menar typ att de får gentjänster såsom mat och att vara med på festen på bröllopet eller liknande).... hur gör ni?

Vi vill som sagt hålla kostnaderna nere... men om vi har bufé så som vi tänkt skulle det nog räcka med två stycken i så fall... hmmm =)
  • Nudax
    Chicita skrev 2011-07-29 09:21:31 följande:
    På vårat bröllop kommer en del av mina jobbarkompisar att servera eller stå i baren (jobbar inom hotell och restaurang, så det är ju lämpligt *S*) ...
    Men vi betalar dom + att dom också får vara med på festen om dom vill.
    Några av dom har själva bett om att få hjälpa till bara för att dom vill vara med på bröllopet och festen. Men dom får ändå timpenning.

Svartjobb blir det ju så fort man betalar mindre än marknadsmässig lön och inte betalar sociala avgifter.
    Så även att byta tjänster = svartjobb egentligen.
    Sen är det ju upp till ens eget samvete och de som accepterar "jobbet" också.

Vi har försökt undvika sånt så långt som möjligt på vårt bröllop, jag pratade till och med med vår pesonalansvarige för att se om jag kanske kunde "hyra" mina kollegor via företaget, så att vi fick betala rätt lön och avgifter men hon tyckte att det var bättre att vi betalade in sånt separat om vi kände att det var viktigt för oss...

Om man går via skolor för hjälp med mat och servering så kan man ge en penninggåva till hela klassen som dom kan använda för exempelvis klassresor. Annars vet lärarna hur det går till på ett shysst sätt.

Att jag tipsade om att täcka maten är för att jag nyligen var på en fest med mat ute, och i potatisgratängen låg 4 flugor och krälade... Inte så fräscht Skrikandes
    Praktiskt att ha arbetskollegor i rätt branch! =D Har inte det tyvärr...

Du har alldeles rätt angående svartjobb, jag var lite otydlig och lade mest till parentesen för att folk skulle missförstå mig rätt men det blev inte så bra ändå =P Många låter ju en del av gästerna hjälpa till med framplock av mat och dylikt, och då räknas det inte som svartjobb, medan om man bjuder några extra gäster, som först hjälper till lite och sen är med på festen, då blir dert svartjobb, en inte helt klar gräns. Vad gäller oss står det nog dock mellan korrekt inhyrd och betald personal eller att värdarna/gästerna hjälper till... men vi vet bara inte vilket alternativ vi ska ta =S Undrade lite hur "fröken T" menade helt enkelt =)

Nä inte kul med massor av flugor i maten... måste komma på något snyggt sätt att täcka maten.
  • Nudax
    Chicita skrev 2011-07-29 10:10:43 följande:
    Det underlättar mycket när man ska boka hotell till gästerna också... Enkelt att förhandla med chefen "hur många personalrum får jag boka? Och vad får jag för pris på dom övriga?"
    hehe...
    Men nej alla är inte så lyckligt lottade nej...

Jag förstår hur du menar nu. Du har helt rätt i det du säger Glad
    Åh ja det är ju perfekt! =D Vi kommer att befinna oss ute vid mitt barndomshem, ett hus med stor tomt i "skogen"och har en del gästplatser men övriga får boka eget om de ska stanna över, många bor relativt nära för att ta sig hem dock.
  • Nudax
    Fröken T skrev 2011-07-29 12:13:25 följande:
    De som står vid grillen är två vänners yngre syskon (dock vuxna, runt 20), bl a kockens bror, så de gör helt enkelt som de blir tillsagda. De ställer upp för att vara schyssta, vi kommer dock att ge dem lite pengar som tack (detta vet de dock ej om ännu så tror inte det kan klassas som svartjobb Glad). De två från hotell- och restaurangskola har jag aldrig träffat så det är en liten chansing. Fick kontakt med dem genom skolans FB-sida. Vi betalar dem svart.
    Kocken, hans mamma och våra toastmastrar kommer inte att få pengar men en gåva.

Personalen från lokalen är lite sent inkommet så vet inte ännu hur han vill ha betalt, om han fakturerar eller hur han gör.
    Ah okej, visste inte att man kunde göra så, det ska jag kolla upp! =D (Det med skola och FB-sida). Intressant att höra hur andra har gjort, man får lite mer uppslag då!
Svar på tråden Utomhusbröllop: Hur göra med maten?!