Inlägg från: ninasjoholm |Visa alla inlägg
  • ninasjoholm

Anlita makeup-artist? Tänk er för!

Jag jobbar som makeupartist, jag sminkar inte mig själv överdrivet mycket, utan lagom är bäst.

När det är en brud som ska sminkas är det extra viktigt att varenda detalj blir rätt. Det är brudens dag och bruden ska vara nöjd, allt annat kvittar! En provsminkning är till för att man ska hitta fram till något som bruden trivs med och det är superviktigt att anteckna ALLT! På bröllopsdagen är det viktigt att man har med dessa anteckningar och följer dom steg för steg, samtidigt som bruden tittar i en spegel och godkänner för varje steg. Det är lättare att rätta till direkt efter än att behöva tvätta av och göra om när allt är klart. Jag hade inte betalt om jag inte var nöjd, jobbar hon "vitt" så har du ju rätt att reklamera, det är hennes jobb att göra kunden nöjd när man erbjuder en tjänst.

Att sminka sig själv är absolut inget jag rekommenderar, ska inte ens göra det själv på min bröllopsdag fast jag är utbildad. Nervositet, känslor, stress är några faktorer som lätt kan få en att bryta ihop och vips så är allt fel och man får göra om, blir ännu mer stressad och allt är kört.

Sjukt oproffsigt av din makeupartist att strunta i dina åsikter och önskemål. Så får det INTE gå till! 

Till er andra tjejer som letar efter makeupartister, kolla upp att dom har en ordentlig utbildning och inte bara är "självlärda", kolla deras portfolio och tidigare brudpar, träffas för en provomgång och se till att allt antecknas och att personkemin känns rätt. Minsta lilla tvekan, BYT!

Lycka till ni andra och hoppas att ingen mer få erfara detta.

• ninasjoholm

Man behöver inte ha jättetjockt lager, visst man har oftast mer än vad man har till vardags, men det handlar främst om vilket underlag man har. det är viktigt att man har en primer och att man har en täckande foundation som täcker utan att se kakig ut, sen ett fixerande puder över. Men som TS hade råkat ut för så behöver man inte överdriva med bryn, rouge, osv..

Svar på tråden Anlita makeup-artist? Tänk er för!