• bruden

Dubbelsidig mall till stående festhäfte sökes! Hjälp!

Pinkgrape hade gjort en miss som många gör nämligen att lägga varje "delsida" för sig. Publisher kan inte sammankoppla ett uppslag (två sidor) till ens ida så därför blev det knas. Men jag har förhoppningsvis fixat det åt henne med en mall

• bruden
    Pinkgrape skrev 2011-08-01 16:08:43 följande:
    Allt hamnar rätt, men när jag viker ihop alla papper, så blir det ett blankt uppslag mellan de med text. Ser ju hur dumt ut som helst.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Då är det nog så att skrivaren skriver ut ett extra papper som är blankt. Du får med alla sidor eller? Alltså, det ser ut som det ska men det är ett blad för mycket?
  • bruden

Förresten, du kan inte bara printa dem blad för blad rakt av. Du måste ha dubbelsidig utskrift om det går på din skrivare. Annars får du köra det manuellt vilket kan ställa till det med sidorna.

• bruden
    Pinkgrape skrev 2011-08-01 16:15:56 följande:
    Hur gör man det manuellt? Överallt i inställningarna på skrivaren står det att det ska vara dubbelsidig utskrift, men det blir inte det.
    Kan du försöka beskriva hur skrivaren gör när den kör dubbelsidigt. Min skrivare talar om när man kommer till "mitten" att jag får vända papprena och klicka på OK. Vissa skrivare "tar tillbaka" pappret och skriver på andra sidan.
    Vad har du för skrivare? Namn och modell  
  • bruden

Spalter eller hela sidor har inte betydelse. Det som Pinkgrape fått fel är att hon hade lagt varje delsida (delat stående A4) på en separat sida. Då förstår jag att skrivaren printar ut en blank sida eftersom Publisher inte kan koppla ihop sidorna med varann.
    När jag kör i InDesign kan jag koppla sidorna mellan varandra och då kan jag ha en mall som hon hade först, en med delad sida. Men Publisher förstår inte kopplingen  

• bruden
    Pinkgrape skrev 2011-08-01 16:24:02 följande:
    Fast det kommer inte ut blanka sidor, utan baksidan blir blank, eftersom den inte skriver ut på båda sidorna papperat och när jag då viker ihop alla papper, blir det ett blankt uppslag (från baksidorna) mellan uppslagen med text.
    Då är det inte dubbelsidigt med andra ord. Kolla de du fått ut och se vilka sidor den skriver ut. Välj just dessa i utskriften och sen får du manuellt vända papprena när du printar de andra. Är du med?
  • bruden

Jag fattar Pinkis  
    De sidor som är blanka är de som "skulle" ha varit dubbelsidiga. De sidor som är tomma, det är de som egentligen ska komma efter om det inte vore blankt. Knasig förklaring men jag förstår precis felet. Kruxet är att förklara så du blir klokare av det. Hmm.... 

• bruden

En fråga... Kan du välja vilka sidor som ska skrivas ut? (det bör du kunna ange under Egenskaper, när du klickat på Skriv ut). Prova där att skriva in: 1,3,5,7 Då ska det bara vara textade sidor. Dessa vänser du sen och under egenskaper väljer du 2,4,6,8

• bruden
    Pinkgrape skrev 2011-08-01 16:48:12 följande:
    Prövade det, men då blir det i fel ordning. På insidan av framsidan hamnar Allsånger och den insidan vill jag ju ha blank. Allsångerna skulle ju komma i mitten var det tänkt. Ja, allt hamnar i fel ordning då, men det blir på båda sidorna av papperet iaf :P
    Då är du på rätt väg. Bara att lägga det i ordning i Publisher. Det är det här jag menar med manuellt om skrivaren inte kan köra dubbelsidigt. Det är lite pillande men man lär sig massor
  • bruden
    Pinkgrape skrev 2011-08-01 17:10:39 följande:
    Spännande... tror att jag fått till det i rätt ordning nu! :D

Men visst kan man skriva ut alla på en gång sådär, alltså välja flera kopior direkt, och sedan vända alla?
    Alla de första du väljer i sidintervallet ja. Om du skriver ut som jag skrev ovan t.ex. 1,3,5,7 så kan du välja t.ex 50 kopior av dem och sen vända dem och köra 50 kopior av resternade sidor
  • bruden
    Pinkgrape skrev 2011-08-01 17:40:46 följande:
    Haha detta är ju ett skämt. Jag har äntligen fått allt i rätt ordning och jag får de på båda sidorna... nu strular skrivaren och hoppar över papper, tar dubbla papper osv. Det är någon/något som inte vill att vi ska ha festprogram!
    Luuugn! Så gör min skrivare också. Ta färre kopior åt gången bara. Om jag kör fler än 25 på en gång så får min hicka och spottar ut papper värre än tobakstuggare spottar
  • bruden
    Pinkgrape skrev 2011-08-02 10:11:50 följande:
    Nej, nu ringer vi runt och ser om vi kan få de upptrycka någonstans. Börjar bli lite väl dyrt att fortsätta misslyckas hemma :/
    Vad gick fel? Vill inte skrivaren vara behjälplig?
Svar på tråden Dubbelsidig mall till stående festhäfte sökes! Hjälp!