• Pinkgrape

Dubbelsidig mall till stående festhäfte sökes! Hjälp!

Nu har vi jobbat och jobbat med vårt festhäfte. Vi vill ha det som ett stående A4 som man viker på mitten och vi vill ha dubbelsidig text, alltså text på både framsida och baksida av papperet, så man inte får några vita papper mellan. Förstår ni?

Söker nu en mall till det eller någon annat som kan hjälpa oss. Ingen av oss är speciellt kunniga på detta område och har aldrig tidigare gjort något liknande. Tips, tankar och idéer sökes!

Paniken börjar smått infinna sig, då festhäftena ska vara utskriva idag :P

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Dubbelsidig mall till stående festhäfte sökes! Hjälp!
  • Pinkgrape

Jag fick den där mallen som jag använde av en tjej här på BT. Tänkte väl aldrig på att det skulle vara sådär. Ska dock pröva skriva ut den nya nu, håller tummarna :)

• Pinkgrape

Nu har jag skrivit ut från den mallen du skickade bruden, men det blir ju samma sak! Hur är det möjligt, vad gör jag för fel?

• Pinkgrape

Allt hamnar rätt, men när jag viker ihop alla papper, så blir det ett blankt uppslag mellan de med text. Ser ju hur dumt ut som helst.

• Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:14:30 följande:
    Förresten, du kan inte bara printa dem blad för blad rakt av. Du måste ha dubbelsidig utskrift om det går på din skrivare. Annars får du köra det manuellt vilket kan ställa till det med sidorna.
    Hur gör man det manuellt? Överallt i inställningarna på skrivaren står det att det ska vara dubbelsidig utskrift, men det blir inte det.
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:17:51 följande:
    Kan du försöka beskriva hur skrivaren gör när den kör dubbelsidigt. Min skrivare talar om när man kommer till "mitten" att jag får vända papprena och klicka på OK. Vissa skrivare "tar tillbaka" pappret och skriver på andra sidan.
    Vad har du för skrivare? Namn och modell  
    Jag tror inte att den kan skriva ut dubbelsidigt, den ljuuuuger för mig :P Det är en... HP Photosmart 2610
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:22:16 följande:
    Spalter eller hela sidor har inte betydelse. Det som Pinkgrape fått fel är att hon hade lagt varje delsida (delat stående A4) på en separat sida. Då förstår jag att skrivaren printar ut en blank sida eftersom Publisher inte kan koppla ihop sidorna med varann.
    När jag kör i InDesign kan jag koppla sidorna mellan varandra och då kan jag ha en mall som hon hade först, en med delad sida. Men Publisher förstår inte kopplingen  
    Fast det kommer inte ut blanka sidor, utan baksidan blir blank, eftersom den inte skriver ut på båda sidorna papperat och när jag då viker ihop alla papper, blir det ett blankt uppslag (från baksidorna) mellan uppslagen med text.
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:27:42 följande:
    Då är det inte dubbelsidigt med andra ord. Kolla de du fått ut och se vilka sidor den skriver ut. Välj just dessa i utskriften och sen får du manuellt vända papprena när du printar de andra. Är du med?
    Den skriver ut alla sidor, alla 8 sidor med all text.

Såhär blir det

Första sidan, bra.

Bläddrar man, så blir det blankt.

Och sedan kommer rätt text på rätt plats i ett uppslag.

Sedan blir det ett sånt blankt uppslag igen och så är det genom hela häftet.
  • Pinkgrape
    Lilique skrev 2011-08-01 16:32:28 följande:
    Min skrivare fattade inte heller hur den skulle göra, men jag har tur som har tillgång till kopiator, så jag gjorde sakerna dubbelsidiga genom den istället.
    Jasså? Hur gör man då? Kanske skulle kunna få tillgång till kopiator.
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:36:04 följande:
    Jag fattar Pinkis  
    De sidor som är blanka är de som "skulle" ha varit dubbelsidiga. De sidor som är tomma, det är de som egentligen ska komma efter om det inte vore blankt. Knasig förklaring men jag förstår precis felet. Kruxet är att förklara så du blir klokare av det. Hmm.... 
    Ahaa okej.. jag hänger med lite i vad som är fel då. Att förstå lösningen är en annan sak :P
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:38:22 följande:
    En fråga... Kan du välja vilka sidor som ska skrivas ut? (det bör du kunna ange under Egenskaper, när du klickat på Skriv ut). Prova där att skriva in: 1,3,5,7 Då ska det bara vara textade sidor. Dessa vänser du sen och under egenskaper väljer du 2,4,6,8
    Okej, tack, ska pröva det :)
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:38:22 följande:
    En fråga... Kan du välja vilka sidor som ska skrivas ut? (det bör du kunna ange under Egenskaper, när du klickat på Skriv ut). Prova där att skriva in: 1,3,5,7 Då ska det bara vara textade sidor. Dessa vänser du sen och under egenskaper väljer du 2,4,6,8
    Prövade det, men då blir det i fel ordning. På insidan av framsidan hamnar Allsånger och den insidan vill jag ju ha blank. Allsångerna skulle ju komma i mitten var det tänkt. Ja, allt hamnar i fel ordning då, men det blir på båda sidorna av papperet iaf :P
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:49:41 följande:
    Då är du på rätt väg. Bara att lägga det i ordning i Publisher. Det är det här jag menar med manuellt om skrivaren inte kan köra dubbelsidigt. Det är lite pillande men man lär sig massor
    Spännande... tror att jag fått till det i rätt ordning nu! :D

Men visst kan man skriva ut alla på en gång sådär, alltså välja flera kopior direkt, och sedan vända alla?
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 17:16:01 följande:
    Alla de första du väljer i sidintervallet ja. Om du skriver ut som jag skrev ovan t.ex. 1,3,5,7 så kan du välja t.ex 50 kopior av dem och sen vända dem och köra 50 kopior av resternade sidor
    Precis, så jag menade :) Skönt! Jag tror att det fixat sig nu. Tack så enormt för hjälpen :D
  • Pinkgrape

Haha detta är ju ett skämt. Jag har äntligen fått allt i rätt ordning och jag får de på båda sidorna... nu strular skrivaren och hoppar över papper, tar dubbla papper osv. Det är någon/något som inte vill att vi ska ha festprogram!

• Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 18:02:20 följande:
    Luuugn! Så gör min skrivare också. Ta färre kopior åt gången bara. Om jag kör fler än 25 på en gång så får min hicka och spottar ut papper värre än tobakstuggare spottar
    Fast jag har prövat med ett häfte, fem häften, två häften osv. Blir samma sak oavsett hur många papper jag lägger in. Jag börjar ångra mitt beslut om skriva ut detta själv :P
  • Pinkgrape

Nej, nu ringer vi runt och ser om vi kan få de upptrycka någonstans. Börjar bli lite väl dyrt att fortsätta misslyckas hemma :/

• Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-02 10:14:22 följande:
    Vad gick fel? Vill inte skrivaren vara behjälplig?

Precis, den började spotta ut tre papper i taget som den skrev lite hipp som happ på. Dessutom började patronen (som var ny när jag började) bli dålig. Vi tänkte att det är mer värt att ringa runt om kolla priser än att köpa nya patroner igen för 700kr och att det då ska bli likadant.

Svar på tråden Dubbelsidig mall till stående festhäfte sökes! Hjälp!