-
Jag har gjort nästan lika inbjudningskort som dig fast i vinrött. tänkte oxå ha band runt. men jag skickar mina direkt som dom är, utan cellofankuvert och då fick jag tips av pappersbutiken att inte ha sidenband då det ofta går sönder i maskinerna. Så jag köpte runda klistermärken "oblater" i silver och klistrade igen kuveret istället. så hade jag sidenbandet, i vinrött, runt det vita textpappret som jag klistrade fast innuti, hade bara en sida med text. ska se om jag kan få fram en bild...Januaribruden skrev 2011-08-06 16:46:18 följande:
-
Här kommer våra inbjudningar, fokus blev sådär med min kamera.
först formen, liknande som januaribruden men jag gjorde två av sidorna mer avrundade.
Sen innuti med satinband, rinestones och stansade snöflingor som dekoration.. pilligt att göra men blev bra :)
och sist, ihopklistrat redo för att skickas. jag hade större ark som jag skar till rektanglar, det som blivit över ska jag använda till placeringskorten :) -
just ja, kostnader, köpte vit toch rött papper på 10% kampanj. satinband på tradera, stansen på tradera, silvrigt papper på tradera och rinestoens på ebay.. alla priser jag hittade jämförde jag mot de i butiker. inte alltid det är billigare på tradera eller ebay, men ibland :)
-
jo.. jag behövde nog inte 2000 st rinestones.. men de kostade ju bara 40 kr :P
och sen va det svårt att hitta satinband i rätt nyans, men nu har jag till festhäfterna oxå.
vanligt limstift tycker jag är det bästa och billigaste, blir inte så fuktigt och lätt att få ut det överallt. och med en pincett kan även pilliga saker som snöstjärnor och rinestoens få lim på sig ganska lätt :) gjorde slut på ett stift på 57 inbjudningar...
fler tips:
om man gör egna från grunden, med kartong/pappers vikning och allt är stållinjal, tapetkniv, skärmatta och bigben (ett ben man använder för att göra vikningslinjerna) bra att ha.. sen nån skärmaskin är trevlig att ha tillgång till, man undviker missar och felklippningar.
tänk gärna efter nån gång extra hur ni kan på lättast sätt kan lösa "fabriken" ni kommer starta.. jag insåg tex att jag va tvungen att limma fast satinbanden på det vita pappret, låta det torka och sen sätta fast på det röda, så jag hade hela bordet fullt av torkande pappersrutor. minst kladd och sölande då. sen gjorde jag fyra markeringar i blyetsch där pappret skulle sitta så man slapp trycka runt det på kortet och söla mer. två uppe och två på ena sidan... syns de sen är det bara att sudda :) -
har ni inte grejer själva och känner ni nån pysselmänniska kolla om de har utrustning att låna ut. det gjorde/gör jag.
-
jo det skulle jag nog. ska använda fler men INTE 2000 st :) skicka ett mail med hur många så går det nog att lösa.. förresten, när behöver du dem? har bara tillgång till dem på lördag och sen i september då jag är bortrest tills dess.LaKatiiX skrev 2011-08-12 03:03:04 följande:Behöver du möjligvist bli av med dessa överblivna rhinestones?:)
Behöver nämligen klistra på några på den vänstra kortet samt inne där texten sedan skall sitta:)
-
jag röstar på enfärgat. så det inte tävlar med det fina mönstret på pappret. blev lite kaka på kaka
-
Vet inte vad de heter. kan heta konvolut. sökte på det namnet på google och hittade detta: shop.textalk.se/se/artgrp.php&grp=487649
Den butik jag köpte mitt papper ifrån hade sånna kuvert som de sålde. de har en webbbutik, men det säljs inte där. Tror de hade två varianter, en tjockare och en tunnare. den tunnare kändes lite för tunn för att ha som kuvert, men då va den billigare oxå. men man kan säkert använda genomskinliga kuver till dem då.
hemsidan för butiken jag köpte mina (fast i själva butiken i uppsala) paperworkbutiken.se/ du kan säkert ringa och fråga.
Men jag tror de jag tittate på i butiken inte är så dyra som 12 kronor.